Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye satser for Bomringen i Oslo - Elbiler ikke lenger gratis

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:10

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det skremmer meg å stadig lese om meninger fra ekspertene som vegvesenet bruker.  De kommer jo stadig med påstander ser ut til å være fullstendige missoppfatninger. Burde ikke vegvesenet heller høre på oss trafikkanter som ser åssen trafikken flyter?
"Ekspertene" ser ut til å være helt blinde for å se hva som er flaskehalsene i vegnettet, og hvor stor kapasitet de har.

Et grovt eksempel er saken om innsnevring av Smedstadtunnellen:
Da Vegvesenet planla midlertidig innsnevring til ett felt i hver retning, som kom våren 2015 ved vedlikeholdsstart, så varsla "ekspertene" at køene på Ringveien i Oslo kunne bli flere timer lange.

Jeg synes disse spådommene fra ekspertene var helt ulogiske, siden man ikke skulle snevre inn kapasiteten på veien, eller lage nye flaskehalser av betydning.

I Smedstadkrysset ligger flaskehalsene på Smedstadlokket. Der er det en rekke lyskryss og svært dårlig kapasitet på veien. En stor del av trafikken på Ringveien ser ut til å være til og fra Smestadlokket.
I perioder med stor trafikk, er trafikken fra ringveien til Smedstadlokket så stor, at køene brer seg ut på ringveien av kjørende som skal svinge av. På Ringveien har man da ett felt med avkjøringskø, og ett fellt med gjennomgangstrafikk.  Det samme mønsteret har jeg sett både østgående og vestgående.
Normalt har Smedstadtunnllen 2 felt i hver retning. Men trafikken som skal inn i tunnellen blir strupa til ett felt før tunnelen, når trafikken er stor. Dermed har man ikke større kapasitet enn ei bilrekke inn i tunnelen i hver retning. Innsnevring til ett felt i tunnelen har dermed bare marginal betydning for kapasiteten på Ringveien.

Da anleggsarbeidet og innsnevreingen kom i 2015, viste deg seg sjølvsagt at køene ikke blei som ekspertene varsla.

Og hva er lærdommen av historia?

Jo, siden innsnevringa i tunnelen ikke hadde invirkning på veikapasiteten på ringveien, og det viste seg at ekspertene tok skammelig feil, blir konklusjonen at nå mener ekspertene at det ikke er nødvendig å bygge ut E18.

Hva er egentlig logikken her?
http://www.osloby.no/nyheter/--Dropp-den-planlagte-E18-utbyggingen-8307923.html

Ingeniøren

Dette handler ikke om logistikk men politikk  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

leafnor

Det er nok mer politikk enn logikk eller logistikk, men slike eksperter er definert som den som vet mer og mer om mindre og mindre, inntil man vet alt om ingen ting. Dog, politikk trumfer all ekspertise, også den som vet alt om intet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tutti

#3
Noe av forklaringen kan ligge her:

http://www.nord24.no/vegvesenet-ansetter-larere-og-arkeologer-for-a-jobbe-med-bruer/s/5-32-17910

Dette gjelder de fleste kontorer til vegvesenet. Også kontoret på Bryn (som egentlig "offisielt" ligger på Hamar) som har ansvaret for Smestadtunnelen.

Ingeniøren

@tutti: Kan nok bedre seg nå som oljeprisen har gått i dass  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA