Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny webside - EMV Motors

Startet av svegar, fredag 09. juli 2010, klokken 14:07

« forrige - neste »

svegar

Hei,
helt grønn på elbiler, men er på nippet til å kjøpe en 2002 modell Berlingo. Det er ikke bytta batterier, bilen har gått 24.000 km og batteriene ser ut til å være ved god helse etter en lengre testtur i dag.

Hva kan jeg regne med av levetid på disse batteriene? Og kan jeg kjøre en noe mer vitenskapelig test/måling for å få en prognose på levetid?

Bilen er en 5-seter og er hel og i fin stand. Med vinterhjul blir prisen 124.000,-.  Noen kommentarer til dette?

sv

elektrolux

Høres ut som et kjempekjøp.

Batteriene bør holde ca 100000 km til.

Du kan lese deg opp på batteriene på Elbilwikiet som der ligger link til.

Berlingo regnes som den mest driftsikre Elbilen til dags dato. ( Muligens med unntak av RAV4  til Toyota )

Når det er sagt har jeg nettopp kjøpt helt lik bil med defekte batterier, og styreenhet. Dette motsier jo alt det jeg nettopp har skrevet, men slik er det nå.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Er ingen ekspert, her er min forståelse:
o Stor variasjon i levetid på NiCd-batterier, avhengig av kjøring og lading samt produksjonskvalitet.
o Har hørt inntil 100.000 km eller 150.000 kilometer som levetid på NiCd-batteriene. Imidlertid er det ikke usannsynlig at blokker må skiftes mye tidligere.
o Vannservice gjennomføres ved ca 4000 km intervall. Spør om dokumentasjon på historikk fra tidligere eier.
o Undersøk om batteripakken er ok, eventuelt få noen elbilkyndige til å bistå.

Se forøvrig denne glimrende oppsummeringen: Hva kan en sjekke ved kjøp av PSA elbil.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på mandag 31. mai 2010, klokken 19:22
Når det er sagt har jeg nettopp kjøpt helt lik bil med defekte batterier, og styreenhet. Dette motsier jo alt det jeg nettopp har skrevet, men slik er det nå.

Oppdatering: Nevnte bil hadde faktisk utmerkete originalbatterier fra 2002. Kun ett var defekt/skadd med redusert kapasitet. Styreenheten var også OK. Problemet viste seg å ligge i sikringsholderen, som hadde galvanisk korrodert av. Dermed ble bilen feildiagnostisert, og følgelig solgt for lommerusk.

Dermed kan en vel bekrefte at Berlingo/Partner er usedvanlig driftsikre Elbiler slik jeg innledningsvis forsøkte å framheve.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Reacc

Hej om du kommer inom oss på ryen så kan vi gøra tester och upparbetningar så du får status och optimerat dina batterier.
Vi har jobbat med SAFT batterier i många år.
Med rætt underhåll kan du dubbla levetiden på dessa

elektrolux

Sitat fra: Reacc på torsdag 03. mars 2011, klokken 00:09
Med rætt underhåll kan du dubbla levetiden på dessa

Med rett vedlikehold kan du 10 dobble levetiden. Men jeg tror ikke at en tur innom noen vil hjelpe så mye.

Batteriene trenger kun noen enkle ting for å fungere i mange år:

Max 150A strømtrekk i mer enn 10 sek om gangen.

Vannfylling etter riktig prosedyre, og etter eget behov. Kan variere fra mellom 350 Ahr overlading til 1500 Ahr overlading


Ikke reverser celler.

Les her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Eller har dere noe lurium på lur?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Reacc

Helt rætt det finns mycket man kan gøra med Nicd batterier.
Våra kunder kommer in med sina batterier cirka var 3 år før grundlig serivce och upparbetning
før att dom ska hålla rætt sækerhetsnivå och før att dom ska kunna hållas vid liv så længe som møjligt.
Det ær inget lurium hær.dessa nicd batterier sitter i i anlæggningar med sækerhetskrav.
Vi har dærfør en stark dialog med SAFT som tillverkar dessa

elektrolux

Høres fantastisk ut, men hva nøyaktig er det dere gjør med cellene?

Vet selv om 1996 celler som kjører rundt uten noe som helst oppfølging utenom riktig vannservice og batteriovervåkning som gir beskjed om de skulle reversere.

Tror du disse ville kunne vare 15 år til om jeg sendte dem tid dere?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Reacc

Hej

vi ær vældigt førsiktiga med att lova nånting på førhand med batterier.
Det vi gør først ær att analyserar applicationen den sitter i och miljøn runt.
Sen gør vi status tester. efter det kan vi se vad vi kan gøra batteriet.
nær vi får en kund så går vi igenom batteriet ner på cellnivå sen så gør vi en bearbetning av batteriet och sen testar igen.beroende på hur batteriet reagerar så væljer vi utrustning och gør bearbetningar och tester ænda tills vi får ønskat resultat.
Vi har provat oss igenom alla mirakel maskiner och alla typer metoder som har varit på marknaden och vi provar det som kommer .
Vi har fått våran kompetnas genom "try and failure" metoden.
Så det vi har kommit fram till ær att det finns ingen direkt facit i hur man ska gøra.det finns många faktorer som spelar in.
Men vi har den kompetans och all sorts utrustning før att kunna bygga upp rætt metod till kunden.
Vi skræddarsyr løsningar.Men ja det ær møjligt att ha batterier i 15 år och mera.om du skriver en mail med all info så ska jag få en av våra tekniker till att t ta kontakt med dig før mer info.min mail ær jesper.lindskog@reacc.se
ma

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA