Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Passat GTE

Startet av lord nuker, mandag 15. februar 2016, klokken 19:57

« forrige - neste »

lord nuker

Hei, vurderer å kjøpe meg en Zoe ettersom det er rimeligere bil enn hva jeg kjører p.d.d. og lurer i den forbindelse hva majoriteten her inne får ut i avstand med sine biler før de må lades? Kjører rundt 120km daglig til og fra jobb og er et krav at den greier dette uten at det går på bekostning av varme etc. Er primært motorveikjøring type 70-80 kmt.

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elhanen

Jeg kjører litt kortere enn trådstarter, med variert hastighet 60-90 og kupert vei. Må lade på jobben ved temp ned mot minus -8 grader. Bilen blir forvarmet både morgen og ettermiddag, den oppleves varmere en dieselen jeg har. Zoe er også sikker på vinterføre, jeg var på glattkjøringsbane med sommerdekka på i september og den er meget stabil på glatt underlag.
Det er bare å prøve med en demobil og kommer den under 50 % batteri den ene veien er jo saken klar, da må det lades på jobb.

froskemann_erik

Jeg tror 120 km blir vanskelig på veldig kalde dager. På milde dager går det uten problem.

Eternities

Kjører rundt 120 km tur retur skolen, men er stort sett landevei, så snitthastigheten er nok på rundt 60-70 km/t.
Ikke kjørt dit enda i år, men før jul gikk det stort sett helt fint ned til et par tre kalde. Tror det blir vanskelig å få presset ut 120 km nå som temperatur og kjøreforhold har endret seg dessverre.
Har heldigvis en 22 kw ved skolen, og planen fremover er å dra opp ca 30 min tidligere for å få noe lading. Trenger nok ikke veldig mye, men er nok dessverre nødvendig i de kaldeste månedene.

THE

Kjører 49 km hver vei til jobb. Forvarmet bil hjemme, men ingen mulighet for lading/forvarming på jobb. Jeg har den gamle versjonen av Zoe med NEDC rekkevidde på 210 km, den nye med NEDC 240 km skal nok klare 10-15 km mer under reell kjøring vil jeg tro.

Denne kjøringen har gått greit i vinter med temp. på ned til 12-14 minus, men da har jeg spart på varmen de kaldeste dagene og brukt hansker (ikke rattvarme i Zoe) og ullundertøy.

Jeg kjører på kupert landevei med snittfart ca. 65 km/t. Det som er en liten ekstra utfordring er at bilen avkjøles i forbindelse med en fergetur på ca 12-14 minutter. Total reisetid en vei til jobb inkludert ferge er 1 time til 1 t 10 min. 2 ekstra oppvarminger av kupeen trekker strøm som kanskje kan tilsvare din høyere snittfart?

På de kaldeste dagene har jeg opplevd at jeg ikke starter med 100% batteri selv om bilen starter opplading om morgenen hvis jeg programmerer forvarming. På det verste hadde jeg ca 91-92% batteri da jeg startet hjemme i -12 grader. Da jeg reiste fra jobb var det -9. Jeg parkerte hjemme med 16% batteri, og kunne nok kjørt totalt 115 km den dagen. Ellers har jeg hatt alt mellom 13% batteri om jeg har kjørt litt friskere og hatt på mer varme, og 35% batteri igjen med mildere vær i vinter. På min kjørerute på knappe 100 km vil jeg tro at det skal gå greit med temperaturer ned mot -20 uten lading, men det krever lue og hansker og gode ullklær, og veldig forsiktig kjøring. Det forutsetter også at jeg starter hjemme med godt over 90% på batteriet.

Hvis du normalt har temperaturer på under -10 om vinteren tror jeg 120 km pr dag uten lademulighet kan bli ei utfordring. Om du har mulighet til å lade på jobb, eller har en 22kW ladepunkt langs veien er det likevel ingen problem. Du trenger sannsynligvis ikke mange minuttene på 22kW for å komme hjem de dagene det er nødvendig.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Selv om dette er en Zoe tråd, så kan det være verdt å nevne at det virker som Kia Soul har noe lengre rekkevidde enn Zoe (i alle fall enn Q210). Nye Nissan Leaf med 30kWh batteri kommer nok også litt lenger enn Zoe. Så om 120km uten lading er et must kan du vurdere disse bilene også. Mye informasjon å finne her på forumet om Soul, men det er vel lite brukererfaringer med Leaf 30kWh ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Med lading på jobb så har du varm bil både på veg hjem og til jobb. Då er ikkje 120 km noko problem. Du kan til og med ha da vsrmt og godt i bilen når du kjører.

Eg kjører 110 km tr og sparer ikkje på varmen. Har 24 grader inne. Kom heim med 10% igjen ved -12
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Ved sterk kulde (-15 eller kaldere) vil 2*60km ikke være realistisk uansett hvor mye du sparer på varmen. Som andre har vært inne på, det er ikke mulig å lade et kaldt batteri helt opp til 100%. Dersom du er gjerrig på varmen og kjører forsiktig vil selv en times kjøring ikke få batteritemperaturen over 0, når du da kobler til en lader som kun leverer 3kw vil batteritemperaturen faktisk synke under lading, da kan ladingen stoppe før batteriet når 95%. Når du starter opp neste morgen har du kanskje bare 92% igjen...

Selv kjører jeg 2*68km uten lademulighet på jobb, jeg må innom ladestasjon hver eneste gang jeg kjører til jobb dersom temperaturen er under 0. Så dersom du ikke har noen 22kw lademulighet langs veien er nok ZOE ikke bilen for deg...

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Virker som veskekjøling/varming av batteriet på Q210 fungerer bedre enn luftkjøling/varming på R240 i kaldt vær. Selv med -12 på morgenen startet jeg med batteritemp på +3-4 grader etter forvarming og ladingen som bilen starter automatisk når det er programmert tidspunkt for forvarming. Bilen startet lading automatisk ca kl 05:10, forvarming startet 05:50 og tidspunkt for når bilen skulle være klar var satt til 06:15. Bilen ble satt til lading på ettermiddagen, og rapporterte lading ferdig med 100% ca kl 23 på kvelden. Selv en times lading på morgenen er ikke nok til at jeg starter med SOC på 100% når det er kaldt. Bilen rapporterer stort sett 97-98% når jeg reiser, men reell SOC er nok mer 92-94% basert på forbrukstall og det jeg kan lese av i CanZE.

Etter en hel arbeidsdag ute i -10 uten lader tilkoblet har jeg også batteritemp på ca +5-6 grader etter ca 40 min forsiktig kjøring med ECO på og 18 grader på klima.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JENSSEN

- 8 til - 15 grader. kjører e6 95 km/t hele veien bortsett fra ca 8 km (60km/t og kø)

tur/retur jobb 11.8 mil, når jeg parkerer hjemme igjen så har jeg ca 1.5 mil igjen gjennomsnitt.
varmen på 19 grader trinn 1 på blås.

forvarmer før jeg drar på jobb, ingen forvarming tilbake.
jeg er superfornøyd!
22kw svart zoe 2016

lord nuker

Får vel bare prøve, om det blir en Zoe. først må jeg få en fornuftig pris for den eksisterende bilen som ble kjøpt i den perioden hvor det ikke ble levert ut noen Zoe'er her til lands.

StigH

Sitat fra: lord nuker på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:55
Får vel bare prøve, om det blir en Zoe. først må jeg få en fornuftig pris for den eksisterende bilen som ble kjøpt i den perioden hvor det ikke ble levert ut noen Zoe'er her til lands.


Anbefaler deg å teste en. Hør med din lokale forhandler om å få lånt en noen dager. Da ser du hva du får gjort i praksis. Men som med de fleste elbiler tror jeg du må regne med å ha begrensninger i sterk kulde. Batteriene som blir brukt er det vel stort sett mindre forskjeller på i kjemien på bilene i småbilklassen.

Jeg har forøvrig vært veldig happy med min etter ca 4 mnd'ers bruk tross noen småproblemer underveis. Akkurat nå streiket varmeapparat pga lite gass som virker som er en gjenganger på Zoe. For deg som kunde koster sånne feil ingenting. Fri lånebil får du uansett. Nesten så en skulle bedt de sjekke ut dette på en ny bil før en tar den ut.

Har en bensinbil på lån fra forhandler nå og savner Zoe'n alt etter 3 dager. Mye mer lettkjørt og fin bil :) Men kjøper du et annet bilmerke kan de også fort ha sine lyter. Finnes vel ingen feilfri elbil dags dato. Alt i alt tror jeg en nesten ikke får et behageligere transportmiddel her til lands i dag som er så billig i drift :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Speeder

60km rapportert rekkevidde i dag tidlig, tenkte ikke over prosent, men første indikator på batteriet var borte.
Etter å ha kjørt 3 mil rapporterer den 33% gjenværende.
Blir spennende å kjøre hjem...
Zoe 43kW

THE

@Speeder, hvilken temperatur var det, og hvilken hastighet holdt du?

Startet med 100% batteri i dag tidlig, -4 grader ute og forvarmet bil. Etter 49 km kjøring for det meste i 60, 70 og 80 sone + en fergestrekning, totalt en tur på 1 time har jeg hatt et forbruk på drøyt 7kWh. Temperatur på turen lå mellom -2 og -6, men det er en tunnel på nesten 7 km også, og der er det noen varmegrader midt i. Bilen rapporterte 59% batteri da jeg stanset, regner med den viser ca 67% når jeg skal kjøre hjem igjen i ettermiddag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA