Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart eier av outlander phev instyle+ 2016mod

Startet av Klaus_M, mandag 15. februar 2016, klokken 14:03

« forrige - neste »

Klaus_M

Jeg har en "vanlig" 3,7 KW lader hjemme, og gir vanligvis bilen de 30 minutters oppvarmning, appen tilbyr, før jeg skal på langtur.

Når jeg skal kjøre langt i kaldt vær, har min Tesla et veldig høyt forbruk ( 375/400 Kw/hr) en god stund, før det normaliserer seg igjen (ca. 225 Kw/hr).

Jeg forstår det slik at det høye forbruket skyldes at batteriet bruker tid på å bli varmt. Jeg har også forstått det slik, at hvis jeg har Range mode på, varmer bilen ikke batteriet opp.

Gjør jeg derfor rett når jeg lar Range mode være deaktivert inntil batteriet er varmt, selv om jeg skal på langtur, og ønsker å ha maksimal rekkevidde, eller blir batteriet varmet opp med Range mode aktivert?
Tesla Model S -70D

eldanz

Sitat fra: Klaus_M på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:28
Jeg har en "vanlig" 3,7 KW lader hjemme, og gir vanligvis bilen de 30 minutters oppvarmning, appen tilbyr, før jeg skal på langtur.

Når jeg skal kjøre langt i kaldt vær, har min Tesla et veldig høyt forbruk ( 375/400 Kw/hr) en god stund, før det normaliserer seg igjen (ca. 225 Kw/hr).

Jeg forstår det slik at det høye forbruket skyldes at batteriet bruker tid på å bli varmt. Jeg har også forstått det slik, at hvis jeg har Range mode på, varmer bilen ikke batteriet opp.

Gjør jeg derfor rett når jeg lar Range mode være deaktivert inntil batteriet er varmt, selv om jeg skal på langtur, og ønsker å ha maksimal rekkevidde, eller blir batteriet varmet opp med Range mode aktivert?

Jeg har fått anbefalt å ha Range Mode avslått og kun bruke den påslått i de tilfellene som virkelig trenger ekstra kjørelengde.
For å unngå lang batterioppvarming ved start kan det være lurt å innstille ladingen til å være ferdig i det du skal starte kjøringen. Se forøvrig tråden om Lading av Tesla: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,76.0.html
der står det mye om lading.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

N00b

Hvorfor skal vi kaste bort energi på å varme opp batteriet?
Det blir jo kaldt igjen når du parkerer.  På en typisk jobb tur på 25km en vei rekker du bare lunke litt på det før det kjøles ned igjen.   

Eneste gangen jeg skrur av Range Mode er når batteriet er kaldt og jeg skal bruke SC.

Sandvika

Jo raskere du får batteriet i/nærmere "komfortsonen", jo mindre skulle det tære på batteriet. Derfor har jeg rangemode stort sett på...

Thor2014

Sitat fra: Sandvika på søndag 10. januar 2016, klokken 22:48
Jo raskere du får batteriet i/nærmere "komfortsonen", jo mindre skulle det tære på batteriet. Derfor har jeg rangemode stort sett på...
Hørtes motsatt ut

Klaus_M

Men, er det ikke en fordel å få batteriet varmt fortest mulig, for å få forbruket ned?
Tesla Model S -70D

Thor2014

Sitat fra: Klaus_M på søndag 10. januar 2016, klokken 23:18
Men, er det ikke en fordel å få batteriet varmt fortest mulig, for å få forbruket ned?
Jo, derfor forvarmer du uten rangemode på

eldanz

#7
Sitat fra: N00b på søndag 10. januar 2016, klokken 22:39
Hvorfor skal vi kaste bort energi på å varme opp batteriet?
Det blir jo kaldt igjen når du parkerer.  På en typisk jobb tur på 25km en vei rekker du bare lunke litt på det før det kjøles ned igjen.   

Eneste gangen jeg skrur av Range Mode er når batteriet er kaldt og jeg skal bruke SC.

Du bør følge Teslas anbefaling med å ha Range Mode av, til vanlig. Ref. hva som kom frem på Teslas åpning av nye lokaler på Rud i Bærum, på søndag.

Batteriet trenger å varmes for å kunne gi best mulig resultat. Datamaskinen sørger for at det blir behandlet best mulig for å vare lengst mulig og gi best mulig utbytte.
Forvarmingen skjer kun når du lader. Se gjerne denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24838.0.html
Søk på forvarming i den.

Sjekk også: http://www.tocn.no/ladeveiledning/
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

GOS

Sitat fra: Sandvika på søndag 10. januar 2016, klokken 22:48
Jo raskere du får batteriet i/nærmere "komfortsonen", jo mindre skulle det tære på batteriet. Derfor har jeg rangemode stort sett på...
Hvem sier det/Hvor får du det fra?
Blir det for "ukomfortabelt" for batteriet så skruer den nok på batterivarmer uansett.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Sandvika

Sitat fra: GOS på mandag 11. januar 2016, klokken 06:44
Sitat fra: Sandvika på søndag 10. januar 2016, klokken 22:48
Jo raskere du får batteriet i/nærmere "komfortsonen", jo mindre skulle det tære på batteriet. Derfor har jeg rangemode stort sett på...
Hvem sier det/Hvor får du det fra?
Blir det for "ukomfortabelt" for batteriet så skruer den nok på batterivarmer uansett.
Skulle stå at den derfor stort sett står av, så jeg er litt usikker på om vi kanskje snakker forbi hverandre.

Det ble sagt ved åpningen på Rud at systemet holder igjen batterivarmerpådraget ved rangemode slik at ikke uforholdsvis mye av energien skal brukes på batterivarming som vil gå ut over rekkevidden.

De gule strekene som setter begrensning på trekk og lading når batteriet er kaldt er der for å beskytte batteriet. Disse grensene er trolig satt på bakgrunn av en matematisk modell utviklet av samme gjengen som sier at man ikke bør lade for ofte på SC og heller ikke bør lade til 100% oftere enn man må. Uten at man skal la seg styre for mye av det, så jo mindre man utfordrer disse grensene jo bedre vil det være for batteriet.

Enig i at range mode nok skrur på batterivarmer den også om man kommer til et vist punkt, men jeg vil anta at om det ikke hadde vært noen ulemper med range mode så hadde man kjørt samme gjerrige batterivarmeprogrammet i begge modusene.

Hyperstress

Ulempen med range mode av og kaldt batteri er jo at batteriet yter dårligere, både ved strømtrekk og regenerering, samt at all kapasiteten kanskje ikke er tilgjengelig.

Men for batteriets leverid så er ikke kulde noe ulempe, heller tvert om. (Om det ikke blir monsterkaldt)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cowboystrekk

Forvarm bilen uten range mode, slå det på når du kjører :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

N00b

Uten batterivarme ville det tatt lang tid om vinteren før du fikk skikkelig ladehastighet på SC.

Har en 2014 Berlingo EL. Der er det null batterivarme og den drar til på Chademo lading på full styrke fra 0-80% SOC uansett temperatur og uten tapering.  Batteristørrelse tatt i betraktning lader den like fort som en Tesla 85 på 120kw!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA