Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected

Startet av boma, mandag 15. februar 2016, klokken 12:45

« forrige - neste »

boma

Hei!

Har søkt meg ihjel på forumet når det gjelder lading, men er ikke helt i mål enda mtk på mulig løsning hjemme.

Har en 3x2,5mm2 kurs ut til garasjen. Denne har vi brukt til å lade leaf på 10A og utebelysning.

Nå som S70d er kommet i hus så har jeg et problem. Pendler 16mil noen dager i uka og da vil jeg ikke klare å lade opp nok til neste dags kjøring.

Det jeg planlegger er å legge ut en ny 3x6mm2 kurs med jordfeilbryter type2 og overspenningsvern. Hadde i utgangspunktet tenkt å bare sette det opp med en industrikontakt. Det jeg har tenkt litt på er å sette opp en Type2 ladestasjon istedenfor. Tanken er å kunne benytte meg av 32a til både leaf og tesla'en (Leaf'en har dobbeltlader)

Har type 2 kabel til begge bilene, MEN Leaf har jo type 1 interface så den ene kabelen er type2 - type1 overgang. Dette gjør at jeg kunne tenkt meg en lade enhet med Type 2 interface og ikke en lade enhet med "innebygget" type 2 kabel. Da vil jeg i så fall ikke kunne "hurtiglade" leaf når jeg trenger det.

Finnes det ladestasjoner som har en type 2 "female" kobling slik at jeg kan koble på hvilke kabel jeg vil?

EDIT: Har vært inne på tanken å kjøpe en ladekabel til leaf'en med industrikontakt interface, men begynner å bli lei en jungel av ladekabler. Da bruker jeg heller penger på en type2 stasjon som jeg kan bruke med det jeg har i dag.






Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

elbil-1

Ja det finnes rimelige ladestasjoner med type 2 utgang så du selv plugger i kabel

Elektrikere kan levere dette med fast tilkobling til kabel inn til sikringskap

Med 32a 230v får du ut maks 11kw til tesla og 6,6kw til leaf

boma

Har du noen eksempel på navn?

Får vel ikke mer en ca 7KW med 32a uansett. Må ha inn trafo til 400v og trefase 16a om jeg vil opp i 11kw på tesla'en, men tenker at 7 holder massevis til mitt bruk
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Fastlane83

Salto har ladestasjoner med og uten fastmontert kabel (type 2). Jeg har en med fastmontert kabel og er veldig fornøyd med den.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:27
Ja det finnes rimelige ladestasjoner med type 2 utgang så du selv plugger i kabel

Elektrikere kan levere dette med fast tilkobling til kabel inn til sikringskap

Med 32a 230v får du ut maks 11kw til tesla og 6,6kw til leaf

Nei, du får nøyaktig det samme til begge bilene, nemlig 7.4kW fra veggen og ca. 6.6kW inn på batteriet. Forutsatt at Leafen har 6.6kW lader da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: boma på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:45
Har du noen eksempel på navn?

Får vel ikke mer en ca 7KW med 32a uansett. Må ha inn trafo til 400v og trefase 16a om jeg vil opp i 11kw på tesla'en, men tenker at 7 holder massevis til mitt bruk

For å anbefale noen produkter fra noen aktive forummedlemmer (nei, ikke meg selv ;) ):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

... ellers finnes det også mye annet utstyr der ute.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

FU73

Her er en ladestasjon som visstnok skal være rimeligere enn Salto sin. denne får du også både med fast kabel og med stikkontakt. Jeg vurderer å montere opp en slik en selv også.http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/hjemmelader-med-stikk-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-3-7-22kw.html
2016 Model S 70D

Havebigfun

Jeg venter fortsatt på en ladeboks som utnytter alle 3 fasene ved 230V 32A IT- som ville kunne gi over 10kW og ikke den skjevbelastningen strømleverandører misliker.
Zaptech eller Tesla kommer muligens med en slik- men jeg skal inrømme jeg har ventet lenge allerede...

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. januar 2016, klokken 11:41
Jeg venter fortsatt på en ladeboks som utnytter alle 3 fasene ved 230V 32A IT- som ville kunne gi over 10kW og ikke den skjevbelastningen strømleverandører misliker.
Zaptech eller Tesla kommer muligens med en slik- men jeg skal inrømme jeg har ventet lenge allerede...

Hvis du kan akseptere 2 bokser der den ene veier i overkant av 100kg kan vi nok fikse den løsningen alt i dag ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Har selv 70D + Leaf 6.6kW, og var gjennom akkurat samme "dilemma" som deg. Endte opp med følgende Type2-løsning:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22913.msg387315.html#msg387315
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 12:03
Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. januar 2016, klokken 11:41
Jeg venter fortsatt på en ladeboks som utnytter alle 3 fasene ved 230V 32A IT- som ville kunne gi over 10kW og ikke den skjevbelastningen strømleverandører misliker.
Zaptech eller Tesla kommer muligens med en slik- men jeg skal inrømme jeg har ventet lenge allerede...
Hvis du kan akseptere 2 bokser der den ene veier i overkant av 100kg kan vi nok fikse den løsningen alt i dag ;)
jeg vet- problemet med den ene litt tunge boksen er at den trekker kontinuerlig strøm sålenge den ikke slås av- og så har jeg ikke plass til den heller- hadde vært snertent men en boks med størrelse av en Salto type 2 ladestasjon som ikke trekker massevis med strøm når bilen ikke er koblet til. Jeg venter iallefall på Teslas ladestasjon før jeg gir opp håpet. De løste IT-UMC-problemet også- mulig de prioriterer sine norske og albanske kunder såpass høyt at det blir noe av det.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. januar 2016, klokken 15:41
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 12:03
Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. januar 2016, klokken 11:41
Jeg venter fortsatt på en ladeboks som utnytter alle 3 fasene ved 230V 32A IT- som ville kunne gi over 10kW og ikke den skjevbelastningen strømleverandører misliker.
Zaptech eller Tesla kommer muligens med en slik- men jeg skal inrømme jeg har ventet lenge allerede...
Hvis du kan akseptere 2 bokser der den ene veier i overkant av 100kg kan vi nok fikse den løsningen alt i dag ;)
jeg vet- problemet med den ene litt tunge boksen er at den trekker kontinuerlig strøm sålenge den ikke slås av- og så har jeg ikke plass til den heller- hadde vært snertent men en boks med størrelse av en Salto type 2 ladestasjon som ikke trekker massevis med strøm når bilen ikke er koblet til. Jeg venter iallefall på Teslas ladestasjon før jeg gir opp håpet. De løste IT-UMC-problemet også- mulig de prioriterer sine norske og albanske kunder såpass høyt at det blir noe av det.

Tesla har en fordel; de skal kun støtte en type bil. Det er slettes ikke usannsynlig at laderne i bilen aksepterer DC inn om de blir programmert for å støtte det. I så fall kan man klare seg med en enkel 3-fase likeretterbro for å lade med 11kW fra 3x32A 230V. Litt ekstra kommunikasjon kan sørge for at andre elbiler ikke vil få DC inn fra en hypotetisk DC HPWC.

Merk at jeg nå snakker om DC via bilens interne ladere, ikke hurtiglading utenom og rett inn på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbil-1

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 00:49
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:27
Ja det finnes rimelige ladestasjoner med type 2 utgang så du selv plugger i kabel

Elektrikere kan levere dette med fast tilkobling til kabel inn til sikringskap

Med 32a 230v får du ut maks 11kw til tesla og 6,6kw til leaf

Nei, du får nøyaktig det samme til begge bilene, nemlig 7.4kW fra veggen og ca. 6.6kW inn på batteriet. Forutsatt at Leafen har 6.6kW lader da.

Lader ikke tesla med full pupp på trefas 230v via type2?

Med 32a 3-fas 230v skulle vel det tilsi ca 11Kw?

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på søndag 10. januar 2016, klokken 20:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 00:49
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:27
Ja det finnes rimelige ladestasjoner med type 2 utgang så du selv plugger i kabel

Elektrikere kan levere dette med fast tilkobling til kabel inn til sikringskap

Med 32a 230v får du ut maks 11kw til tesla og 6,6kw til leaf

Nei, du får nøyaktig det samme til begge bilene, nemlig 7.4kW fra veggen og ca. 6.6kW inn på batteriet. Forutsatt at Leafen har 6.6kW lader da.

Lader ikke tesla med full pupp på trefas 230v via type2?

Med 32a 3-fas 230v skulle vel det tilsi ca 11Kw?

Det er ingen biler som kan lade med 230V 3-fase, det er ikke en del av Type 2 standarden. Dermed får man bare utnyttet én fase, 7.4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA