Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilfordeler revideres i 2018

Startet av grime, søndag 14. februar 2016, klokken 11:51

« forrige - neste »

grime

Det kom 3-4 cm nysne i Oslo i går - fredag - og jeg kom først igang med måkingen litt sent på ettermiddagen. Men så lett sne, håndmåkte jeg det meste av gårdsplassen innen jeg tok ut snefreseren for å vippe bort den superlette brøytekanten. Kjørte den ut av garasjen (denne er full av det meste annet enn biler) og begynte å frese. Jeg merket ingenting på freseren, men da jeg så meg tilbake var min VW ladekabel nydelig klippet i to. Fruen hadde parkert bilen sist og hadde tydeligvis klart å lave en nydelig sløyfe av ladekabelen rett foran garasjedøren, nå dekket av sne (antagelig et håndgripelig forsøk på ansvarsfraskrivelse fra min side!).

Uansett - min 13 hk Ariens kremtet ikke engang, men ladekabelen fremstod som en ikke-fungerende stereo ett-eller annet.

Jeg er dermed i desperat mangel på en ladekabel fra en 16 Amp kurs til en VW-eGolf. Noen gode tips?

Grime

Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.


Leiha

Hvis det er tilstrekkelig lengde på kabelen  på begge sider er det uproblematisk å skjøte med vanntette skjøtehylser med krymping og avslutte med en krympestrømpe med lim utenpå alt. Må gjøres av kyndig person.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

Ingeniøren

Vel verd et reparasjonsforsøk ja. Håper alt gikk bra med bilen - avbrutt lading i feil rekkefølge kan skape problemer...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Og det har du saklig grunn til å påstå?

I så fall betyr det jo at brukerfeil fra kunde kan skape problemer, noe som ingeniørene burde eliminert lenge før bilen ble sluppet på markedet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grime

Ladekabelen hang i stikk-kontakten, men var ikke koblet til bilen, så der er det neppe noen problemer. "Klumpen" på ledningen lyste fortsatt grønt etter uhellet, så det er en rimelig stor mulighet for at intet annet en ledningen ble ødelagt. Kabelen er sendt bort for skjøting nå.

Dersom den mot formodning ikke skulle virke, kan jo ovennevnte EVI ladekabel være et interessant alternativ.

Grime

Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Terjer

Torshov bilrekvisita i Oslo selger vist ladekabler.
VW e-up! - Aurskog-Høland

grime

Fikk tilbake ladekablen i ettermiddag, litt kortere riktignok - og den fungerer som ny. Skjøten ble forsterket med rør med vanntett muffe i hver ende.

Grime
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Nuvolari

Sitat fra: grime på lørdag 09. januar 2016, klokken 21:13
Fikk tilbake ladekablen i ettermiddag, litt kortere riktignok - og den fungerer som ny. Skjøten ble forsterket med rør med vanntett muffe i hver ende.

Grime

Supert. Hvor mye måtte du betale?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

grime

Det er min fast ansatte polske vaktmester som både har sertifikat som elektrikker og gass-rørlegger. Antar det det blir 3-4 timer á ca kr 300.

Grime
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

elektrolux

#10
Flott timepris, men en gjennomsnitts Polakk ville klart å vikle en hel trafo på 3-4 timer. En kabelskjøt bør gå betydelig raskere unna.

Fikk i sin tid en polakk til å vikle om en brent motor til en søyleboremaskin. Kom på 200 kr, men da beklaget han prisen på at det hadde gått med 80 kr i kobbertråd, og 7 timer arbeid....

Vedlagt er en måte å fikse slikt på.

Ellers har jeg sett veldig elegante løsninger for 5 leder som ligner på denne: http://www.maxeta.no/elforsyning/kabelutstyr-endeavslutninger-skjoter/kabelkomponenter-725-170-kv/ixosil-kabelskjoter-three-piece/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grime

Timeprisene for polakker som electrolux opererer med håper jeg virkelig ikke skjer i Norge. Det er neppe mulig å overleve på dem. Vaktmesteren min gjør en knalljobb og er vel virkelig verdt det han tjener.

Grime

Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

elektrolux

#12
He he.

Dette var i Polen, og vedkommende fikk heftig med tips.

Etter jobben hadde han nok penger til en hel kartong sigaretter.

Litt etter fikk jeg en regning på noe helt annet med et faktura gebyr i størrelsesorden det denne polakken ville ha for 7 timers arbeid og bestemte meg for at slike gebyrer skal aldri Elbilhjelpen.no operere med. ;) Ser nå med glede at slike gebyr er sjeldnere og sjeldnere
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:49
Og det har du saklig grunn til å påstå?

I så fall betyr det jo at brukerfeil fra kunde kan skape problemer, noe som ingeniørene burde eliminert lenge før bilen ble sluppet på markedet. ;)

Mener det er noen som har fått låst fast kabelen i bilen hvis de har nappet ut strømmen til kladde først. Dette gjelder BMW i3, og da må man gjerne på verksted i ettertid selv om det skal fungere å løse den ut manuelt i teorien...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kent

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. januar 2016, klokken 07:45
Her er en måte å fikse slikt på: file:///C:/Users/Eier/Downloads/Monteringsanvisning%20nr.%206%20-%20Standard.pdf

Denne tror jeg er er fordel om du laster opp, framfor å linke til en lokal fil på pc'n din. Blir bare trøbbel om alle må hacke deg for å lese filen :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA