Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Trond C, søndag 14. februar 2016, klokken 08:54

« forrige - neste »

Trond C

Hei, lurer på å kjøpe elbil, men har en rekkeviddeutfordring. Vi har en hytte ca. 7 mil hjemmefra. Vi har to biler og vil nok bruke den dieseldrevne dit, men kona jobber sent og tidlig og må noen ganger komme ut dit med hennes bil, som altså kanskje blir en elbil. En Tesla er uaktuell og ingen av de andre kan med sikkerhet sies alltid å gå 15 mil. Langs sjøen på vestlandet hele tiden. Det finnes jo ladestasjoner underveis, men det er litt bakvendt å ta seg en halv/heltime uten annen grunn enn lading...............

Vi har ikke strøm på parkeringsplassen til hytten, men jeg har et bensindrevet strømaggregat av merke Kipor, som visstnok har inverterteknologi, og som hevder å kunne gi 2kW eller henimot det kontinuerlig.

Vil en av disse vanligste elbilene kunne ta lading fra et slikt aggregat? Tenker dels på om bilene er veldig nøye på jevn strømforsyning, disse små aggregatene klarer vel noenlunde jevn spenning, men mengden er gjerne litt ujevn? Dels på at jeg gjerne ikke får så mange ekstra mil på denne måten? Hva om jeg anskaffer et aggregat med større ytelse?
Vennlig hilsen
Trond

Electrix

En Leaf 30kWh burde klare tur-retur i nesten all slags vær, men om det skulle knipe litt engang så trenger du ikke en halv time, 5-10 min vil være mer enn nok.

Hvor langt er det fra parkeringsplass til nærmeste stikkontakt? er det mulig å bruke en skjøteledning?

Når det gjelder aggregatet ditt så kan du i hvert fall ikke lade med standardkabelen, da trekker den 10A som tilsier ca 2,3kW noe som aggregatet ikke klarer. Med en justerbar 6-10-16 kabel så kan du lade på 6A (1,4kW), men også dette kan være problematisk over tid for aggregatet. De er ofte ikke designet for å levere oppimot maks last over tid. Jeg ville heller ladet litt på en hurtiglader enn å styre med aggregat, men om du ønsker det bør du lese om denne testen som Energimyndigheten i Sverige gjorde i fjor. TU.no omtalte den her: http://www.tu.no/kraft/2015/03/23/energimyndigheten-testet-aggregater.-resultatet-royk-og-flammer

Her er bl.a. et utdrag fra et av Kipor aggregatene:

Kipor KDE 6700TA3
•Pris: 21.250 SEK
•Drivstoff: Diesel
•Vekt: 177 kg
•Makseffekt: 1-fas: 1600 W (målt, men ikke oppgitt), 3-fas: 4400 W
•Elkvalitet: Dårligere elkvalitet enn gjennomsnittet, spesielt ved fullast. Har problem med å holde spenningen ved ujven belastning av fasene.

Kun to av aggregatene som ble testet kan produsere bra nok strøm til å drive hjemmeelektronikk. Disse var Cotech IG2400S og Honda EU30is.
Disse har det til felles at de har frekvensomformer, som automatisk kontrollerer og justerer strømmen som aggregatet produserer.

Energimyndigheten gjorte også en langtidstest på 150 timer, altså om lag seks døgn. Kun tre av aggregatene klarer denne testen. Disse er Cotech IG 2400S, Honda EU30is og Gebe PM 5500 GL. For tre av de andre aggregatene sluttet testen etter om lag 16 timer.

For Kipor KDE 6700TA3 ble testen avbrutt da det kom svart røk fra aggregatet. For Defenda PRO Z7500R3 ble testen avsluttet da det kom flammer ut av eksosrøret. Begge disse aggregatene går på diesel.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1

Har et kiopor 2000w aggregat på bensin som i hvertfall uten problemer går 3 døgn kontinuerlig (kun fylle bensin)

Belastning 15-1800w

Ren sinuskurve, men har ikke detaljmålt den.


kodalse

Da tror jeg dere må ned til 8A eller ladekabel med 6A - 10A -16A valg. Går sent på 6A men litt etterfylling kan nok gå greit.
Siden du ikke nevner hurtiglader regner jeg med at det ikke er tilgjengelig.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trond C

Takk for svar. Aggregatet mitt er nok billigvarianten, Kipor IG2000:



Det skal gi minimum 1600 W kontinuerlig, 2000 på topp. Det skal gi ren sinuskurve, men.......
Jeg forstår at det uansett vil ta sin tid å lade noe særlig, men noe får man jo fylt på. Alternativet er ca. 130 meter skjøteledning. Begynner å se at en bil av de som er eller kommer snart har rekkevidde som skulle gi rimelig sikkerhet, og at en liten pause på ladestasjon kan være greiere enn å kave med aggregat eller skjøteledninger  :D
Vennlig hilsen
Trond

Ingeniøren

Er vel trolig slik at kona har litt ladestasjons angst - kan forstås.

Ellers tar vel en hurtiglading heller 15 min enn 1 time  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Har et Kipor ig 2000 aggregat selv. Har testet det til min bil som med orginal kladden trekker 8 amp (1600w)på første trinn.
Aggregatet fungerer og bilen lader. Har bare prøvd det en 1/2 time for se at det ladet. Tenkte å ha det med i bagasjen som nødløsning på tvilsomme turer..
Lading med aggregat er en dårlig og uøkonomisk løsning. Ville kun satset på dette som nødløsning.
Lading med 8 amp tilsvarer vel ca 6-8km pr time. Min bil ville bruke 20 timer på å fylle tomme batterier.
Bruker du hytten ofte ville jeg satset på skjøte kabel.
Snakk med en elektriker om kabel dimensjon i forhold til laderens effektbehov.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Homecast

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:14
Har et Kipor ig 2000 aggregat selv. Har testet det til min bil som med orginal kladden trekker 8 amp (1600w)på første trinn.
Aggregatet fungerer og bilen lader. Har bare prøvd det en 1/2 time for se at det ladet. Tenkte å ha det med i bagasjen som nødløsning på tvilsomme turer..
Lading med aggregat er en dårlig og uøkonomisk løsning. Ville kun satset på dette som nødløsning.
Lading med 8 amp tilsvarer vel ca 6-8km pr time. Min bil ville bruke 20 timer på å fylle tomme batterier.
Bruker du hytten ofte ville jeg satset på skjøte kabel.
Snakk med en elektriker om kabel dimensjon i forhold til laderens effektbehov.

130M skjøtekabel.. har du noen tanke om kosten her? den vil være sinnsvak, og kortsluttningsstrømmene i enden vil potensielt være så lave at det ikke er sikker at det går engang!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

TB

Sett vekk frå kostnadene og kortslutning støm

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

130 m 2,5 mm2
  lader på 6A gir 11 V spenningsfall.
Tap på 65 W i kabelen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Nuvolari

Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:14
Har et Kipor ig 2000 aggregat selv. Har testet det til min bil som med orginal kladden trekker 8 amp (1600w)på første trinn.
Aggregatet fungerer og bilen lader. Har bare prøvd det en 1/2 time for se at det ladet. Tenkte å ha det med i bagasjen som nødløsning på tvilsomme turer..
Lading med aggregat er en dårlig og uøkonomisk løsning. Ville kun satset på dette som nødløsning.
Lading med 8 amp tilsvarer vel ca 6-8km pr time. Min bil ville bruke 20 timer på å fylle tomme batterier.
Bruker du hytten ofte ville jeg satset på skjøte kabel.
Snakk med en elektriker om kabel dimensjon i forhold til laderens effektbehov.

130M skjøtekabel.. har du noen tanke om kosten her? den vil være sinnsvak, og kortsluttningsstrømmene i enden vil potensielt være så lave at det ikke er sikker at det går engang!

Hva om man har en kapsling med sikring og jordfeilbryter i enden før bilens ladekabel? Evt halveis på kabelen etter 65m?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

TB

Det som blir gjort ved å gå ned til mindre sikring,  og opp i kvadrerat på kabel.
Slik blir krav til kortslutning strøm innenfor det som er nødvendig. (Elektriker må måle og beregne dette.)

Fleire Jordfeil brytere / sikring i serie brukes ikkje. (Er ikkje lov/godkjent? )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Electrix

Det er mange løsninger her som er mulig, men med en ny Leaf med 30kWh batteri vil du som tidligere nevnt kunne klare tur-retur greit i de fleste tilfeller. Hvis det finnes hurtiglader på veien vil du også klare deg med et kort 10 min stopp de verste dagene. Du kan ta veldig mange slike 10 min ladinger før du har brukt like mye tid og penger på hurtiglading som du vil bruke på å ordne med aggregatet eller med skjøteledning. Aggregatstrøm vil uansett være mye dyrere pr kWh enn hurtiglading. En annen sak er om du vil kjøre litt småkjøring mens du er på hytta, da kan det være lurt å ha en nødløsning i bakhånd, men mange butikker og bensinstasjoner setter opp både hurtigladere og sakteladere nå, kiwi, Coop, Statoil (Circle K), bl.a.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:14
Har et Kipor ig 2000 aggregat selv. Har testet det til min bil som med orginal kladden trekker 8 amp (1600w)på første trinn.
Aggregatet fungerer og bilen lader. Har bare prøvd det en 1/2 time for se at det ladet. Tenkte å ha det med i bagasjen som nødløsning på tvilsomme turer..
Lading med aggregat er en dårlig og uøkonomisk løsning. Ville kun satset på dette som nødløsning.
Lading med 8 amp tilsvarer vel ca 6-8km pr time. Min bil ville bruke 20 timer på å fylle tomme batterier.
Bruker du hytten ofte ville jeg satset på skjøte kabel.
Snakk med en elektriker om kabel dimensjon i forhold til laderens effektbehov.

130M skjøtekabel.. har du noen tanke om kosten her? den vil være sinnsvak, og kortsluttningsstrømmene i enden vil potensielt være så lave at det ikke er sikker at det går engang!

Jeg kan levere for 5450,-, 3G4 gummikabel inkl. "kladd" med 6A sikring i "hytte-enden". Det bør sikre høy nok kortslutningsstrøm og lavt nok spenningsfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TB på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:43
Det som blir gjort ved å gå ned til mindre sikring,  og opp i kvadrerat på kabel.
Slik blir krav til kortslutning strøm innenfor det som er nødvendig. (Elektriker må måle og beregne dette.)

Fleire Jordfeil brytere / sikring i serie brukes ikkje. (Er ikkje lov/godkjent? )

Jo, det er lov. Garo leverer f.eks sine doble ladestolper med separat jordfeilautomat (jordfeilvern type A) for hvert uttak, og spesifiserer at tilførsel til stolpen skal beskyttes av jordfeilvern type B. Samt selvsagt en stor nok automatsikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Løp og kjøp jkirkebos løsning er mitt forslag :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA