Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Cowboystrekk, lørdag 13. februar 2016, klokken 00:34

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Holdt på å få ei lei opplevelse med Leaf 2014 med varmepumpe. Kjørte 58 km, satte klima på 16C, eco på, stort sett 70-90 km\t, noe rolig bykjøring. Forbruk 2,3 kW\mil, batteri start 96%, batteri ankomst 11%, alle dottene på regen var tilgjengelige, men batteritemp var på 3 streker. Vinduene på passasjerside og bak hadde dugget til skikkelig. Jeg skulle egentlig kjøre litt til, men måtte droppe det pga rekkeviddeangst. Satte på energimåleren og så at varmeapparatet trakk 4,5 kW i starten og så ca 3 kW på slutten av turen. Vi var 3 voksne i bilen og holdt fartsgrensa samt var svært forsiktig med bremsepedalen så regen fikk gjøre sitt. På Teslaen min trekker varmeapparatet maks 2-3 kW, selv i kulda vi opplever nå når jeg setter det på 18C og vinduene er duggfrie. Slo av varmen siste 4 km. Er det virkelig ikke mulig å få mer rekkevidde i -15C? Finnes det noen triks\innstillinger jeg kan bruke\sette på for å redusere effektforbruket til oppvarming eller gjøre den mer effektiv? Synes 65 km rekkevidde er i minste laget. På samme løypa med Teslaen brukte jeg ca 2,2 kW\mil, begge har R2 dekk, men leafens klimaanlegg trekker mer og mulig dårligere aerodynamikk påvirker mer i kulda?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Smasher

#1
Syntes forbruket ditt her var høyt, jeg kjører 2015 nordic, med temp på 20 grader og auto og bruker ca 19,5-20,5 kw/100km. Kjører i hovedsak E18 mellom drammen og lier og følger trafikken.

Cowboystrekk

Er det noen innstillinger du kjenner til som kan redusere det store trekket fra klimaanlegget? Vet virkningsgraden på varmepumper er laber i -15, men synes det var rart at den trekker 3-4,5 kW for å holde 16C?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

I -15C er nok gevinsten fra varmepumpa tilnærmet null, det du beskriver ligner svært mye på situasjonen i vår 1. gen Leaf uten varmepumpe, den trekker også 3 kW under disse forholdene.

Jeg får grei varme ved å trekke 1500 - 1750W men har da moddet temperatursensor (hack beskrevet i en annen tråd her), pluss utstrakt bruk av resirk. Likevel er det ikke klima som ser ut til å redusere rekkevidden mest, for i dag ved -17C observerte jeg at bilen rett og slett ruller tregere, en godt merkbar forskjell fra -10C da leafen oppleves å rulle helt normalt. Det er nok større rullemotstand i hjullagre og akslinger pga. stivnet smørefett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

seidl

Jeg også har stussa på strømforbruket for å få varme. Kommer ikke under 3kw når det er kaldere enn 5-6 minus. Ser at jeg ligger på rundt 21 kWh/100km denne uka med temperaturer rundt -10. Dette er vel ikke inkludert varmeapparatet? 
Har 2014 tekna.
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

ThomasEL

Sitat fra: seidl på fredag 08. januar 2016, klokken 12:50
Jeg også har stussa på strømforbruket for å få varme. Kommer ikke under 3kw når det er kaldere enn 5-6 minus. Ser at jeg ligger på rundt 21 kWh/100km denne uka med temperaturer rundt -10. Dette er vel ikke inkludert varmeapparatet? 
Har 2014 tekna.

Jo, forbruket skal så vidt jeg har forstått være inkludert varmeapparatets forbruk...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Bjølseth1

Jeg kjørte Råholt - Billingstad i -15 på motorvei, kom frem med 5 mil i Gjenn. Så noe rart er det er det hos deg. Jeg fylte godt med luft i hjula på Råholt... Lenge siden du sjekket lufta på din da?
Jo hei å det går

acenta

Einar_S

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 08. januar 2016, klokken 11:43
Forbruk 2,3 kW\mil, .........................
Er det virkelig ikke mulig å få mer rekkevidde i -15C?

Joda. Hakk tenner istedenfor å nyte varmeapparatet!
Jeg ligger tett opp mot 2,5 KW/mil. i -15C.
Men så er jeg en skikkelig frysapinn med 22Km t/r jobben. :-)
Men bilen er god og varm når jeg drar om mårran, så det er sikkert mulig å komme over 2,5 KW/t også om du starter fra igloo tilstand.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor


Lavest forbruk på LEAF med VP får jeg med å sette luft ned, og vifte på laveste hastighet og 16C.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Her vestpå har vi "bare" 5-8 minus om dagen, men det er jo ett sjokk ifht rundt null også på 1. generasjons Leaf, det går så ekstremt med strøm at jeg sliter med mer enn 5-6 mil om jeg har på varme og på Eco så er det jo ikke rare varmen som kommer. Min er uten varme i ratt og sete (2011 US Leaf), har ikke savnet dette når det er rundt null, men nå... Du verden.

Skulle i begravelse i går og det ble litt mer kjøring enn beregnet så måtte bare innse at det ble ikke mulig å bruke varmen, så i tynn dress med minus 7 ute og ca minus 2 inni bilen ble det en heller kjøling opplevelse.

Merker også at bilen ruller MYE dårligere, det er mer energi i luften så luftmotstanden blir større og hjullagre og ting ruller nok tregere ja som det blir sagt...

Har også hatt Tesla og jeg tror den hadde brukt mindre strøm i går enn Leafen, det er jo en stor fordel med den at batteritemp holdes oppe når en lader og luftmotstand blir nok ett større poeng og der en model s rå... Det er bare å innse at Tesla holder et helt annet nivå på ting enn en Leaf, kunne vært interessant å hørt om Soul i slikt vær, den ser ut til å være bra bygd og kanskje noe av fordelen kommer frem i slikt vær, dessverre har jo den aerodynamikk som en murstein så det ødlegger mye for den...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

medic.66

Syntes forbruket ditt er høyt. Jeg har en 2014 Tekna. Her om dagen kjørte jeg 65 km i minus 10 grader. Det snødde hele veien. Hadde klima på 23 grader. Lå i 70-90 km/t. Hadde på B og eco. Stigning ca 190 m. Da jeg kom hjem hadde jeg brukt ca 1% pr km. Men før jeg dro forvarma jeg bilen i nesten to timer. Tror det er ganske viktig å gjøre.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

OldBear

Jeg har og opplevd å ha uventet mye dårligere rekkevidde (norsk leaf 2012) i den kalde periode. Vi har hatt noen dager med rundt minus 20 grader. Etter å ha kjørt nesten alle mine 5 mil hjem fra jobb, slo ladevarslet ut. Om sommeren kjører jeg mer enn det dobbelte. Det har vært litt skuffende.

Øyvind.h

Jeg var dessverre i begravelse i går jeg også.
6 mil i 10-15 minusgrader (10 ved start, 15 ved ankomst). Oslo-Årnes
Selv om bilen var ladet til 100% og forvarmet et par timer med 2kW ekstra ovn i bagasjerommet før avreise (for å varme opp kupe interiør osv. var det helt i grenseland. Og da kjørte jeg svært pent på både motorvei og småveier. Det var heldigvis glatt slik at jeg hadde noe å skylde på :)

Sjekket energioversikten, og varmeapparatet trakk vel 2-3kW jevnt. Vi måtte ha det varmt i bilen pga unger, så å fryse var intet alternativ. Uansett førte kutt av varme til umiddelbar dugg og is på innsiden av vinduet, så varme var virkelig nødvendig.

Mtp. at turen bare varte en drøy time, og varmeapparatet trakk toppen ca 3kW, tror jeg faktisk ikke varmepumpe ville hjulpet særlig. Kansje man da ville kommet 7 mil istedenfor 6? Og med 30% økning i nye Leaf  - ca 9-10 mil?

Må si det var ganske skuffende mtp hvor sakte jeg kjørte og hvor lite effekt klimaanlegget så ut til å bruke. I tillegg var hurtigladeren på Berger opptatt på vei opp når vi hadde dårlig tid, og vi var fire biler på en lader på vei hjem (med meg bakerst i køen selvfølgelig).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mazzbot

Jeg kjører til daglig ca 85km t/r jobb . Har nå vært opp mot - 11 på det kaldeste her I Bergen og når jeg da kommer hjem har jeg rundt 18% . Igår hadde jeg 13%
Alltid forvarmet bil og klimaanlegget står på heat på 23 grader og 3 -4 hastighet på vifte
Tesla model 3 reservert 31/3 .

RuneW

Underholdende å lese variasjonen mellom bilene her. Det virker som bilene våre enten har 60 eller 120 km rekkevidde under lignende forhold (-10/-15 i 80km/t). Skjønner nesten ikke at det går an å få det til.

Jeg er dessverre i 60 km-kategorien. Aldri i livet om min Leaf går stort lengre enn 60km i -15 grader med levelig temperatur. Nå har jeg 2012-modell riktignok. Kanskje jeg har mistet 50% batterikapasitet? Har riktignok 12 streker, men hvem vet...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA