Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: new version of nikometer

Startet av trygvetv, onsdag 07. juli 2010, klokken 21:24

« forrige - neste »

trygvetv

Jeg har nettopp skrevet kontrakt på en ny Think, og så dukket plutselig de nye Li-ion-batteriene fra Enerdel opp (prisen på Think gikk samtidig ned med 40.000,-!).

Jeg har nå valget mellom å ta bilen med nikkel-salt batteriene (ZEBRA) eller Li-ion fra Enerdel. Zebra-batteriene vil koste meg 20.000,- mer, men har en oppgitt rekkevidde på 180 km kontra 160 for Li-ion.

Hva bør jeg velge? Jeg har fått inntrykk av at Zebra-batteriene i tillegg til å ha lengre rekkevidde også forventes å ha lengre levetid (over 10 år?). Zebra-batteriene fungerer vel også bedre ved lave temperaturer. Li-ion kan også gjerne få gradvis kortere rekkevidde gjennom sin levetid, eller hvordan er egentlig det?

Det ymtes også frempå om hurtiglading i en del dokumenter fra Think. Dette gjelder så vidt jeg har forstått Li-ion batterier, men spørsmålet er om dagens Li-ion batterier er klargjort for hurtiglading?
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Ladefabrikken

Her er en link til en side om Enerdel batteriene http://green.autoblog.com/2010/01/22/enerdel-shows-off-battery-production-facility-plans-for-237-mi/  Li-ion batterier har minst 2000 lade sykluser, men tippar at disse har 3000. Det står også at disse batteriene har samme virkningsgrad til -10 grader. Hurti lading er ikke noe problem med li-ion batterier, mine 120ah li-ion batterier kan lades med opp til 3C ladespenning. Det vil si at jeg kan pøse inn 360A uten å skade cellene.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Dette var positive nyheter.

Litium er uten tvil min favoritt.

Zebra bruker 100W under stillstand, og bilen er tom etter 10 dager uten strøm.

Tipper at Strømforbruket/km fra stikkontakten også er betydelig forbedret på litium versjonen.

Kunne du også velge 4 seter løsning?


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Gratulerer med ny Th!nk, Trygvetv!

Forskjellen i levetid i praktisk bruk mellom Zebra og LiIon vet vi vel ikke enda. Jeg ville derfor stilt spørsmålet: Trenger jeg 180 km rekkevidde, eller er det nok med 160 km?

Det vi vet er at antal cycler (opp- og utladinger) LiIon tåler er avhengig av hvor dypt de utlades. Har sett oppgitt 2000 cycler ved 80% DOD og 3000 cycler ved 70% DOD.

Dersom jeg hver dag kjører mer enn 120 km uten å kunne lade, ville jeg valgt Zebra, ellers LiIon.

Hvis jeg bodde i Trysil, på Røros eller et annet sted det er beinkaldt om vinteren ville jeg valgt Zebra uansett.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

trygvetv

Elektrolux: Ja, det er veldig gode nyheter, spesielt med tanke på prisen som falt 40.000 kroner over natta! Jeg tror vi kommer til å se en god del nye think på veien framover med den prisen! Buddy for eksempel faller jo helt ut av konkurransen med sin bittelille (bil) med 12 mil rekkevidde til 199.000... 4-setersmodell er fortsatt ikke tilgjengelig.

El rayo: Jeg kommer nok stort sett ikke til å kjøre mer enn 50 km om dagen med den, så jeg tror da at Litium er det mest fornuftige valget.

Jeg snakka forøvrig med Think på bilmessa på Aker Brygge i går, og de mente at det skulle i praksis ikke være noen som helst forskjell på hverken rekkevidde eller levetid mellom Litium og Zebra. Nå har de jo ikke så veldig mye brukererfaring med Litium, men de har jo drevet med det selv en god selv da.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

elektrolux

#5
Stillstandsforbruket på Litium er 4 watt.

Batterikapasiteten på 21,5 kW. (400 V  65,1 Ahr)  Ladetid på 16A 0-100% er 8 timer.

Dette mer en kompenserer for eventuelt redusert rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Ja det er helt klar mest fordeler med li-ion. Det er noen som mener at li-ion kan lades 7000 ganger hvis men bare kjører dem ned til 50% DoD
Men det er det ingen som vet fordi de ikke har blitt testet så mange ganger og har ikke vært på markedet lenge nok. Så disse påstandene er alt for tidlig å stole på. 
Men hvis det stemmer så er det veldig bra for elbil brukeren.   
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Sitat fra: 2EL på søndag 30. mai 2010, klokken 03:57
Ja det er helt klar mest fordeler med li-ion. Det er noen som mener at li-ion kan lades 7000 ganger hvis men bare kjører dem ned til 50% DoD

Tilsvarer ikke dette 3500 ladesykluser, da? MEner å huske at i dokumentsjonen på Mac'en min så står det at batteriet har X ladesykluser, og en forklaring som viser at X er hvis man kjører helt tomt for hver gang, mens hvis man i praksis lader når batteriet er halvfullt så kan man lade det dobbelt sp mange ganger. tilsvarende at det blir 5X hvis man bare kjører ned til 80%.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Jeg har mer og meg inntrykk av at det i praksis vil være relativt like vilkår for disse batteritypene om man ikke har spesielle problemer med adgang til lading der man står (på jobb og hjemme), men akkurat som det nevnes nedenfor - ladetiden til Litium vil vel være kortere og derfor gjøre dem brukbare kapasitetsmessig i praksis ?

Jeg vil allikevel legge til at kjørelengden også på Zebra-batteriene blir vesentlig lavere på vinterstid. Dette skyldes vel primært at man bruker vinterdekk og at man har behov for å bruke batteristrøm til oppvarming på ekstra kalde dager. Jeg har kjørt hjemmefra til Gardermoen på omkring 50% av kapaisteten på sommertid, mens på de kaldeste vinterdagene, nærmer jeg meg 20%-merket faretruende. Jeg ligger da stort sett på motorveien hele tiden med gassen nesten i bånn ...  Jeg vil derfor tro at Lithium-varianten ville gitt meg utfordringer på denne turen på en dag med 25 blå ute ...   ???  Så finnes det jo da heldigvis også en større løsning man kan velge etter hva jeg forstår - spørsmålet blir jo da hvor dyr den store Litium pakken vil bli ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Carl Anton Stenling

Et tilleggsmoment som veier tungt ved valg av batterityper er hvorvidt teknologien er uttestet på pakkenivå. Zebra-batteriene har vært testet som batteripakker i mer enn 10 år. Dette minsker sannsynligheten for systematiske feil i disse batteripakkene. EnerDel har gode testdata for enkeltceller, men så langt jeg kan se har man ikke like god dokumentasjon av langtidstest av batteripakker i elbiler.
Zebra-batteriet har for øvrig også en OK "failure mode" ved at celler som feiler vanligvis ikke fører til at batteriet må kasseres. Slike celler blir i praksis strømledende med 0 volt bidrag. Man taper dermed spenning men pakken leverer fortsatt strøm uten å bli hindret av cellen som feilet.
I en lithiumpakke vil feil i en enkeltcelle normalt hindre hele pakken i å fungere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Silkefot

Et annet aspekt er miljøet, jeg mistenker Zebra batteriene for å være mer miljøvennlige i både produksjon og avhending.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

trygvetv

Mange gode innspill her. Jeg tror det finnes gode argumenter på begge sider, men jeg valgte til slutt Li-ionebatteri. Først og fremst fordi det ble 10-20.000 kroner billigere for meg.

Ellers bor jeg i leilighet uten fast parkeringsplass, og da er det greit å ha en bil som ikke lader seg helt ut imens man er hjemme hos familien på juleferie.

Think mener forresten at Li-ionebatteriet ikke er klargjort for hurtiglading. Men etter å ha snakket med noen batterieksperter på jobben tror jeg at det kan tåle en 0-100% lading på 2 timer i alle fall, og det er jo ikke så verst. Problemet er at slike ladestasjoner ikke er tilgjengelige per dags dato.

Think har visstnok også hatt problemer med 5-årsgarantien på Zebra-batteriet, og vil i nye Think-modeller omprogrammere batteriet (eller strømstyringen) slik at det får samme rekkevidde (160km) som Li-ion. Da skal det være mindre sjanse for problemer med batteriet.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Rav4_EV

Zebra batteriet har aldri vært ferdig utviklet. Det har kun vært produsert mindre antall til pilotprosjekter.
Think er den første store satsingen på disse batteriene.
Det ikke produsenten selv finner ut om disse batteriene blir ikke avdekket og forbedret.

Lithium-ion derimot, blir produsert og benyttet i en helt annen skala.
Selv om kjemien varierer litt, er prinsippene de samme, og enhver produsent vil kunne høste erfaringer fra andres produkter.

Med kun en leverandør ville jeg aldri satset på Zebra. Think hadde ikke noe valg da de startet, men legger om kursen nå, når de kan. Det hjelper lite om batteriene har billige råvarer når prisen er for høy.

Jeg skulle gjerne se at Zebra batteriet lykkes, men patentrettigheter byr meg imot.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Carl Anton Stenling

Enig i at det er stort momentum rundt litium og at Zebra-batteriene på sikt kommer til å tape på manglende satsning. Thinks valg av mer enn én batteriprodusent er derfor forståelig. For Think-kjøpere i år er det kanskje fornuftig å tenke gjennom hvor uttestet EnerDel sine batteripakker er. Om 1-2 år er kanskje barnesykdommene for EnerDel unnagjort.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ken

Trist om Zebra ikke videre utvikles. Framgang med ladehastighet er gjort etter de første Think biler fikk Zebra.
Smith lett lastebiler fikk Zebra også, men også de har begynt å bruke litium.

Neste skritt er kinesisk billige Zebra, men som sagt er rettigheter et problem.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA