Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Awesomeness!-tråden

Startet av BingoBonzo, fredag 12. februar 2016, klokken 13:16

« forrige - neste »

02jan

Gikk fint å kjøre ut på veien og tilbake på gårdsplassen , med i3 som brøytebil. Uten å skru på DTC.
Antar 20 cm, prøvde i3 30-40 cm, dybde som hadde vært barnemat for min 4x4 offroader, men her merket jeg at bilen ville sette seg fast hvis jeg kjøret på.

Jeg får heller ikke til å legge inn breisladd  med bilen, den bremser ned og vrikker så vidt med bakenden.

Har ikke hatt ESP på biler før, med min 5 meter lange  audi c4 quattro, kan jeg skive 8 tall i snøen med fart på 15km/t (på lukket bane ) ,mens i3 er totalt udugelig på den øvelsen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Beckern

Sitat fra: Stator Rotor på mandag 11. januar 2016, klokken 19:21
Sitat fra: Nils LE på fredag 08. januar 2016, klokken 08:05
Har Blizzak NV piggfrie på vår I3. Vi har dårlig erfaring med bilen på vinterføre. Kona som  kjører den mest har hatt flere episoder der bakhjula har sluppet senest i går kveld på Lambertseter. Ber om bedre dekk eller så vil hun ikke kjøre bilen. Jeg har selv også opplevd det samme og det kunne vært alvorlig hvis det hadde vært møtende trafikk.
Ta en titt på Nokian Hakkapeliitta R2, uslåelig på vinterføre - spesielt på kalde dager. Men det er fortsatt piggfrie dekk, så det har sine åpenbare begrensninger.

De er tilgjengelige på 19" og er spesielt designet for i3. De skal være mer behagelige å kjøre på og i tillegg ha 30 % lavere rullemotstand. Styrken til dekkene er altså på vinterføre, som er et felt Nokian har vist det er kompetente på.

Kilden til mine påstander er nøye lesning av tester og erfaringer, ønsker samme dekk på min i3. Her er forresten en skryteside fra Nokian.

Sier ikke du tar feil men forskjellige dimensjoner gir forskjellige egenskaper og samme dekk modell kan være bra i en dimensjon og ikke så bra i andre så tester i helt andre dimensjoner gir ikke automatisk samme resultat på våre sære dekk.
Min erfaring med Nokian er dårlig stabilitet og dårlig feste på vått. Men rullemostanden ser veldig fristende ut.

Apfelsaft

#47
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 00:23
Sier ikke du tar feil men forskjellige dimensjoner gir forskjellige egenskaper og samme dekk modell kan være bra i en dimensjon og ikke så bra i andre så tester i helt andre dimensjoner gir ikke automatisk samme resultat på våre sære dekk.
Min erfaring med Nokian er dårlig stabilitet og dårlig feste på vått. Men rullemostanden ser veldig fristende ut.
Jepp. :) Erfaringene dine kan skyldes at Hakkapeliitta-dekkene yter dårligere i varmere temperaturer. Det er i kulden de liker seg best (altså minusgrader).

Det er diverse tester der ute med Nokian-dekkene på i3 spesifikt. Det i tillegg til "generelle" tester. Den sammenlagde informasjonen som ligger på nett vil jeg si gir et troverdig bilde av de reelle resultatene. Og de tilsier altså at Nokian gjør det bedre på i3 enn Bridgestone på vinterføre, til en slik grad at de med mye snø og kulde bør velge disse fremfor Bridgestone. Eller om man vektlegger ytelsen på de kalde vinterdagene høyt.

På tørr asfalt har jeg lest begge deler, men at de er i område hvor Bridgestone yter (dvs. sammenlignbar på tørt føre). På "generelle" tester pleier Nokian å være et hakk under ved høyere temperaturer og bart føre. På i3-spesifike tester tilsier subjektive bedømmelser at Nokian gjør det bedre (subjektive vurderinger bør tas med en klype salt).
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

TM

Uansett synd at man ikke kan velge Nokian dekk på vinterhjul fra fabrikk.
For det er vel ingen som har klart å få dette med i kontrakten ? Forhandleren har jo liten frihet til spesielle avtaler siden de bare er kommisjonær med en fast (lav) kommisjon.

Beckern

Sitat fra: Stator Rotor på tirsdag 12. januar 2016, klokken 02:17
Jepp. :) Erfaringene dine kan skyldes at Hakkapeliitta-dekkene yter dårligere i varmere temperaturer. Det er i kulden de liker seg best (altså minusgrader).

Det er diverse tester der ute med Nokian-dekkene på i3 spesifikt. Det i tillegg til "generelle" tester. Den sammenlagde informasjonen som ligger på nett vil jeg si gir et troverdig bilde av de reelle resultatene. Og de tilsier altså at Nokian gjør det bedre på i3 enn Bridgestone på vinterføre, til en slik grad at de med mye snø og kulde bør velge disse fremfor Bridgestone. Eller om man vektlegger ytelsen på de kalde vinterdagene høyt.

På tørr asfalt har jeg lest begge deler, men at de er i område hvor Bridgestone yter (dvs. sammenlignbar på tørt føre). På "generelle" tester pleier Nokian å være et hakk under ved høyere temperaturer og bart føre. På i3-spesifike tester tilsier subjektive bedømmelser at Nokian gjør det bedre (subjektive vurderinger bør tas med en klype salt).

Det er på våt asfalt at Hakkapelita dekkene har vist seg særdeles dårlig i de generelle testene. Så dårlig at det utgår for en som meg som kjører 90% på våt vinterveg. Noen dager nå i Januar unntatt.
Har du noen link til en seriøs i3 test?

BingoBonzo

Etter et par dager med bilen på vinterføre og DTC påskrudd begynner jeg å bli mer venn med bilen. Den er mye mer ustabil enn en "vanlig", eks 3-serie, men den kommer seg nogenlunde greit frem.

Uten DTC er den altfor aggressiv mtp på å "stabilisere" bilen og ødelegger dermed kjøreopplevelsen/fremkommeligheten på vinterføre.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

LMOR

Nå har vi hatt 2 dager med islagte veier og rett over 0 grader på dagtid. Forstår ikke helt referansene her i tråden. Jeg kjører både i3 og en 5 serie "med alt", inkl. sving på bakhjulene som også brukes av DSC.
Min erfaring etter disse 2 dagene og 2 vintre med i3, er at den er bedre og mer stabil på vinterføre, selv om F10 har piggdekk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BingoBonzo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:12
Nå har vi hatt 2 dager med islagte veier og rett over 0 grader på dagtid. Forstår ikke helt referansene her i tråden. Jeg kjører både i3 og en 5 serie "med alt", inkl. sving på bakhjulene som også brukes av DSC.
Min erfaring etter disse 2 dagene og 2 vintre med i3, er at den er bedre og mer stabil på vinterføre, selv om F10 har piggdekk.

He he! Tydelig at dette er et tema som ikke er rett frem og svart/hvitt..
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

LMOR

Sitat fra: BingoBonzo på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:42
rett frem og svart/hvitt..
Nice, som å skli rett frem på snø/is vs kontroll på svart asfalt  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Apfelsaft

#54
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:45
Det er på våt asfalt at Hakkapelita dekkene har vist seg særdeles dårlig i de generelle testene. Så dårlig at det utgår for en som meg som kjører 90% på våt vinterveg. Noen dager nå i Januar unntatt.
Har du noen link til en seriøs i3 test?
Har beklagelig nok ikke det, sorry. Tar det fra hukommelsen fra det jeg har lest, da jeg lurte på dekk til min egen bil.

Men det de fleste er enige om er at valget er avhengig av hvilket vær og føre du har, og at konstant snø og kulde gjør det fornuftig å velge Nokian, mens slik det er for mange i Norge så har man som regel bare veier. Så man må jo vurdere selv etter føret om vinteren.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

BingoBonzo

En erfaring med kjøring i mindre enn -10 er at varmeapparatet ikke klarer å holde helt tritt, dette selv om bilen er forvarmet i løpet av natten. Det blir ikke kaldt i bilen, men litt kjølig og under de 20 gradene varmeapparatet er innstilt på. Bilen er i Comfort modus hele tiden. Noen andre som har samme opplevelse?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

JorgenM

Nei, egentlig ikke. Har kjørt mye i rundt -10 til -20 og ikke hatt problemer med å holde varmen. Står normalt på 22-23 grader hos oss.

MEN: jeg har oppvarmet garasje og bruker sjelden forvarming. Jeg prøvde derimot dette en dag da vi skulle på vår vanlige bytur (ca 8 mil) og den dagen klarte vi ikke å holde varmen etter at forvarmings-varmen hadde "gått bort". Vi konkluderte med at forvarmingen hadde forvirret bilen og har i ettertid ikke brukt det. Eventuelt var det psykisk og uvant for kroppen å sette seg inn i såpass varm bil og vi følte at det sakte men sikkert ble kaldere mens vi kjørte (selv om tempen var den samme).
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bromm

Til dere to siste: dette er det en fix for i siste SW - hadde det samme før jeg oppdaterte 1. desember (min forrige var fra aug-15)...

BingoBonzo

Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 22:44
Til dere to siste: dette er det en fix for i siste SW - hadde det samme før jeg oppdaterte 1. desember (min forrige var fra aug-15)...

Takk for info bromm, jeg hører med Bilia Tønsberg og får time slik at de får fikset dette.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Sint men streng

Lurte på om andre har opplevd at navigasjonen "detter ut" i kulda, dvs at den ikke greier å starte? Og at når den evt starter, så har den glemt alle gamle destinasjoner. Dette har skjedd noen ganger etter at gradestokken krøp under -10.
Samtidig har radioen falt ut, ikke bokstavelig, men hoppet fra DAB til FM, og "glemt" alle lagrede DAB-stasjoner.
Og, ikke minst:
I fjor vinter hadde jeg lagret svitsjen fra DSC til DTC på en av "preset"-knappene, veldig praktisk for å komme kjapt igang på glatta. Det får jeg ikke lov til lenger. Noen som vet om dette skyldes en SW-oppdatering, og evt om det finnes en vei rundt, eller har andre tips?
- Q5 (som måtte bytte motor før 55' km...)
- i3 i juni -14, mer enn 9 mnd etter reservering...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA