Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Awesomeness!-tråden

Startet av BingoBonzo, fredag 12. februar 2016, klokken 13:16

« forrige - neste »

Klykken

Hold inne knappen på x5 for å slå helt av. Iallefall slik på andre bmwer (sett bort fra i3)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. januar 2016, klokken 15:49
Sitat fra: SE på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:55
På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden.

Man kan jo håpe at det ikke var salt, men en blanding av varmt vann og sand. Det er antakelig det eneste som nytter på dette føret og i disse temperaturene.

Vet ikke hva det er med det saltet som brukes nå, men det er vått på gulvet i garasjen omtrent hele vinteren igjennom og man formelig hører bilene ruste.  :-\ >:(

Så så B. Du får trøste deg med at det ikke blir mye rust på i3'n.

Enig i at de saltet alt for lenge nå i kludeperioden. Det var jo sørpe på E6 sydover mot Oslo i går og det er feil men jeg tviler på at glatta er saltets skyld. Her ute gir de seg ganske fort med salt og det er akkurat like glatt om det er E6, 169, 22. Det er snakk om 4 veier med forskjellig policy men akkurat like glatt.

Amigakongen

Er DTC koblet ut som standard på i3? Og hvordan kobler man den eventuelt på?
Altfor mye elektronisk på dissa nye bilene, for en som har kjørt E30 de siste 16 årene. :P
2015 BMW I3 - 11800km

BingoBonzo

Sitat fra: Klykken på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:15
Hold inne knappen på x5 for å slå helt av. Iallefall slik på andre bmwer (sett bort fra i3)

Jeg vet, men med kun DTC så får du ganske mye frihet på X5'n. Skal teste og se om I3 gir deg samme frihet :-)
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

BingoBonzo

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:58
Er DTC koblet ut som standard på i3? Og hvordan kobler man den eventuelt på?
Altfor mye elektronisk på dissa nye bilene, for en som har kjørt E30 de siste 16 årene. :P

Ja, du må inn i menyen (settings/innstilinger) for å skru på DTC.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

SOS

Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27
Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk

For sikkerhets skyld; har du sjekket at hjulene er montert riktig? Vinterdekkene skal rulle forover i den retningen pila på dekksidene viser. Er de montert feil får du redusert veigrep og kjøreegenskaper. Min foreløpige erfaring er som for de fleste andre her at i3 er svært sikker og god på vinterføre.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

BingoBonzo

Sitat fra: SOS på søndag 10. januar 2016, klokken 01:36
For sikkerhets skyld; har du sjekket at hjulene er montert riktig? Vinterdekkene skal rulle forover i den retningen pila på dekksidene viser. Er de montert feil får du redusert veigrep og kjøreegenskaper. Min foreløpige erfaring er som for de fleste andre her at i3 er svært sikker og god på vinterføre.

Sjekket venstre bak og der hjulet var montert riktig, tar en ekstra runde til for å se om resten er ok. Takk for tips!
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

bromm

Sitat fra: Klykken på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:15
Hold inne knappen på x5 for å slå helt av. Iallefall slik på andre bmwer (sett bort fra i3)
Det er en svært logisk og enkel forklaring på at DSC ikke kan slås helt av på i3 (bare redusert under DTC). Jeg tipper de fleste har fått med seg gjeldende bulletin (SW-fix) vedrørende motorfester som ryker ved "free-wheeling"... Vel med DSC helt "off", så hadde motorfestene røket på første forsøk  ;) (og bilen hadde ligget i grøfta...)

Sungrazer

Sitat fra: Beckern på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:53
Så så B. Du får trøste deg med at det ikke blir mye rust på i3'n.

Nei, men vi har en bil nummer to som man formelig hører rusten legger seg på.  :-\

Sitat fra: Beckern på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:53
Enig i at de saltet alt for lenge nå i kludeperioden. Det var jo sørpe på E6 sydover mot Oslo i går og det er feil men jeg tviler på at glatta er saltets skyld. Her ute gir de seg ganske fort med salt og det er akkurat like glatt om det er E6, 169, 22. Det er snakk om 4 veier med forskjellig policy men akkurat like glatt.

Utover her ble det antakelig ikke saltet nok for å smelte snøen/isen på veien før sprengfrosten kom, og det lille saltet som lå igjen ble en kuldeblanding og dermed stålis.

Når da aller fleste kjører uten pigg blir ikke snø-/is-dekket rufset opp, men kjørt hardt og polert. Det er nok hovedårsaken til at det er veldig glatt nå. Dessuten så gjør saltet snøen "våtere" og dermed også glattere. Tørt snødekke uten salt i disse temperaturene gir veldig godt grep. Du kan prøve fra Løken mot Askim. Der saltes det ikke.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Fra blabla i dag, tydeligvis at alle er uenige hva som gjøres eller bør gjøres:

http://www.dagbladet.no/2016/01/10/nyheter/trafikkulykker/ver/vermelding/42692306/

kjøreforholdene er vanskelige, sier trafikkoperatør Gun Aaserudhagen ved Statens vegsvesen til Dagbladet.

- Blir ikke bedre. Det er fullt vinterføre, og alt mannskap er nå ute og brøyter og salter veiene, sier hun.

- Det er såpeglatt. Det har begynt å snø, og etter hvert som bilene trykker snøen ned blir veien helt polert og glatt. I tillegg er det så kaldt at det ikke nytter å salte. Vi regner med at det kommer til å vare, sier operasjonsleder Kjartan Waage i Innlandet politidistrikt
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

TM

Sto akkurat å så på trafikken i en rundkjøring i Asker.  God underholdning , Det kom en i3 med i gangfart men fikk likevel en skikkelig "breisladd"  ;D

Olemann

#41
Kjører min i3 på 2. vinteren nå, har standard dekkene levert med bilen på 19" felg, Østlandet og mye snø disse dagene.  Har eid ca 20 biler av ulik merke og med unntak av 4WD biler jeg har hatt står ikke i3 tilbake for disse mht. framkommelighet.   Dog er den annerledes, litt VW boble effekt pga bakhjulstrekk, og en annen type traction control enn jeg er vant med,  den skrur av kraften raskere enn andre og det oppleves som bilen ikke har noe trøkk/framdrift, der andre biler mer lugger og spinner seg fram.
Med antispinn avslått (redusert) er det bedre framkommelighet, men den er også er kjappere med å slå inn antispinn da enn biler flest jeg har hatt.
I tillegg kommer stabiliseringssystemet ved skrens som jeg opplever som mer aktivt enn biler flest, dvs den overtar kontroll raskere og griper inn mer.  Dette kan man like eller ikke like, at det er tryggere for uerfarne sjåfører er jeg overbevist om, at det er mindre morsomt for lekne sjåfører kan man nok også hevde.

Klykken

Jeg kunne tenkt meg muligheten til å slå av dette helt, likt som på andre bmwer.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Som ventet var snødekte veier ikke noe problem for i3. Både festet på landeveien og fremkommelighet i bakken hjemme var god men ikke fantastisk. På isete fører derimot er jeg fortsatt skeptisk.

Apfelsaft

#44
Sitat fra: Nils LE på fredag 08. januar 2016, klokken 08:05
Har Blizzak NV piggfrie på vår I3. Vi har dårlig erfaring med bilen på vinterføre. Kona som  kjører den mest har hatt flere episoder der bakhjula har sluppet senest i går kveld på Lambertseter. Ber om bedre dekk eller så vil hun ikke kjøre bilen. Jeg har selv også opplevd det samme og det kunne vært alvorlig hvis det hadde vært møtende trafikk.
Ta en titt på Nokian Hakkapeliitta R2, uslåelig på vinterføre - spesielt på kalde dager. Men det er fortsatt piggfrie dekk, så det har sine åpenbare begrensninger.

De er tilgjengelige på 19" og er spesielt designet for i3. De skal være mer behagelige å kjøre på og i tillegg ha 30 % lavere rullemotstand. Styrken til dekkene er altså på vinterføre, som er et felt Nokian har vist det er kompetente på.

Kilden til mine påstander er nøye lesning av tester og erfaringer, ønsker samme dekk på min i3. Her er forresten en skryteside fra Nokian.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA