Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Awesomeness!-tråden

Startet av BingoBonzo, fredag 12. februar 2016, klokken 13:16

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Kanon på fredag 08. januar 2016, klokken 12:32
Teknisk umulig.. Da er både jeg og kona tekniske kjøregeni!
For i hele tatt og komme opp bratte svingete glatte bakker med friksjonsforskjeller, MÅ en aktivere DTC og ecopro. Og ja, den er svært dynamisk, rompa kommer som et skudd, og er en ikke rask og retter opp med kontrastyring går det rett i grøfta. Med litt trening har og kona lært dette og da krabber i3 som regel opp.
Men jeg mener antispinnen kunne vært bedre avstemt, særlig ved friksjonsvariasjoner og ved f.eks vaskebrett i sving. Min erfaring er at den spinner for mye før den regulerer ned for mye, typisk kjapp sladd før framdriften redusereres til nesten null. Skulle tro at dette kunne gjøres bedre med elektromotorer enn med forbrenningsmotorer.
Det er lov å misforstå ;) Jeg snakker selvfølgelig om bakjhulsslipp under regen og uten DTC (som noen faktisk påstår at de har fått).

Med DTC aktivert så reduseres DSC til å tillate utslag på bakenden med opptil 15-20 grader, samtidig som at grensene for "slip-detection" økes en god del under 50km/t for å øke festet uten å "kvele" fremdriften - slik er det på alle BMW. NB! Det viser seg alltid at de som har hatt trøbbel med i3 på vinterføre har kjørt uten at DTC er aktivert (eller at de rett og slett ikke visste om det).

Geir Bergmann

Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 14:06
Sitat fra: Kanon på fredag 08. januar 2016, klokken 12:32
Teknisk umulig.. Da er både jeg og kona tekniske kjøregeni!
For i hele tatt og komme opp bratte svingete glatte bakker med friksjonsforskjeller, MÅ en aktivere DTC og ecopro. Og ja, den er svært dynamisk, rompa kommer som et skudd, og er en ikke rask og retter opp med kontrastyring går det rett i grøfta. Med litt trening har og kona lært dette og da krabber i3 som regel opp.
Men jeg mener antispinnen kunne vært bedre avstemt, særlig ved friksjonsvariasjoner og ved f.eks vaskebrett i sving. Min erfaring er at den spinner for mye før den regulerer ned for mye, typisk kjapp sladd før framdriften redusereres til nesten null. Skulle tro at dette kunne gjøres bedre med elektromotorer enn med forbrenningsmotorer.
Det er lov å misforstå ;) Jeg snakker selvfølgelig om bakjhulsslipp under regen og uten DTC (som noen faktisk påstår at de har fått).

Med DTC aktivert så reduseres DSC til å tillate utslag på bakenden med opptil 15-20 grader, samtidig som at grensene for "slip-detection" økes en god del under 50km/t for å øke festet uten å "kvele" fremdriften - slik er det på alle BMW. NB! Det viser seg alltid at de som har hatt trøbbel med i3 på vinterføre har kjørt uten at DTC er aktivert (eller at de rett og slett ikke visste om det).

Som feks meg ;) Jeg er fersk, så jeg får teste dette når jeg kjører hjem fra jobb :) Kanskje bilen oppfører seg bedre :)
BMW i3 fra 23.12.2015

Ingeniøren

#17
Kommer fra Subaru Outback - vinterbilen. Ikke helt det samme med i3 men helt greit til bakhjulstrekker å være. Stadig at det blinker gult når du kjenner det slipper men den kommer seg fram. Skjelden jeg så lampa på Subaru'n. Med litt pådrang kan man få litt logring men ikke dramatisk. Ikke rart for det er utrolig glatt enkelte steder om dagen. Gjenstår å teste den i dyp snø, men kanskje til helga, med 30 cm på meldinga.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SE

#18
Jeg har stort sett vært svært fornøyd med egenskaper på vinterføre i BMWi3.  54000km / to vintre mr erfaring.
Med unntak nå siste to-tre dager.  Det har vært ekstremt glatt.  I dag har bilen 'logret' på rett vei i 80 - 90 km/h.  Ganske ekkelt.  Vet ikke helt hva det kommer av, men det er var så glatt at det ved bremseprøve nesten ikke er feste.
Opplevde altså en veldig pussig , rytmisk 'logring' , altså en liten bevegelse med rumpa på bilen, 10-15 sek periode. Det var mulig å kompensere med rattutslag.  Slitsomt.  Måtte redusere hastighet :-)
Små bevegelser med ett unntak, en hendelse i 40-45 km/h, da bilen plutselig var over i andre kjørebanen..

Ikke sett/opplevd tilstanden forrige vinter.  Enten er dekkene ekstra slitte, og/eller så er det ekstra glatt. 

Edit:  Eco Pro kjøremodus (bruker det alltid! ), ikke noe fikling med DTC

Truls Martin

Er også som mange andre skriver veldig fornøyd med i3 på vinterføre, men som også andre sier er det helt nødvendig å slå på DTC.

Hadde morsom opplevelse under det siste store snøfallet i mars i fjor. Kjørte opp nordstarandsveien fra mosseveien til Sæter, og der er det bratt!

Alle stod på kryss og tvers, bortsett fra meg i x4(ikke noe imponerende det) og en i en i3 som kjørte bak meg.

I3 er perfekt til å ta seg frem med så lenge man har litt erfaring med den.
Legg foresten til DTC menyen på en av hurtigtastene. Idiotisk at den ikke har en dtcknapp som alle andre BMW
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

02jan

#20
Helt ening DTC skulle vært raskere tilgjengelig. Har den kodet på knapp nr1, Alikevel for tungvint når jeg har behov for å slå dette inn. Anbefaler ikke noen uten kjøre erfaring å bruke denne funksjonen høye hastigheter. Jeg bruker dette kun for å dra meg frem hvor selv 4x4 biler har utfordringer.

Ang. Glatt for i3 , ja litt glatt har det vært idag, jeg kjører fortsatt 30 i 30 sone og får sinna octavia&mondeo i speilet, men ut på riksvei og 4 felt er det få som henger på.

Det skal godt gjøres å få i3 sidelengs, dette har jeg prøvd mye på(uten å lykkes) men elektronikken er rene tvangstrøyen i forhold til når jeg rattet min 200cm høye og 390cm lange "monster" , uten krykker.
At det rykker litt bakfra , kun en påminnelse at jeg kjører over evne.

Skulle ut på riksveien ettermiddag, bilene som skulle ut og samme vei som meg (FWD-biler), la seg over i feil kjørebane for å få fart opp og ut på RV. I3 brydde seg fint lite om det glatte partiet, og kjørte bilen ut fra riktig fil.

Legger ved klipp fra distriktet mitt idag , ikke bare glatt for i3 ?
http://www.rb.no/nyheter/skedsmo/samferdsel/bilene-bare-spinner-og-spinner-de-kommer-seg-ikke-opp/s/5-43-215921

Forøvrig , har jeg lagt merke til at kjørebanen her rundt Oslo er glattere en noen gang, er det pga i3 eller er veidekket påsmørt noe galt kliss ? Er det forandret på saltlaken i år ? Spesielt at det er glatt/våt veibane her ,når det har vært -10 -17 de siste dagene.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sungrazer

Sitat fra: 02jan på fredag 08. januar 2016, klokken 19:57
Forøvrig , har jeg lagt merke til at kjørebanen her rundt Oslo er glattere en noen gang, er det pga i3 eller er veidekket påsmørt noe galt kliss ? Er det forandret på saltlaken i år ? Spesielt at det er glatt/våt veibane her ,når det har vært -10 -17 de siste dagene.

Jeg har lagt merke til det samme selv. Ekstremt glatt der det har vært brukt salt. IMNHO burde de gitt seg F i å salte når det meldes ørtogførtig blå, men de ser tydeligvis ikke på langtidsvarslet.

Saltet smelter og flytter frysepunktet til vannet, men det er ikke på grunn av oppvarming. Når vannet løser opp saltkornene kreves det derimot varme. Varme som tas fra omgivelsene. Samtidig som snøen smelter blir derfor blandingen av snø, vann og salt kaldere og kaldere. Temperaturen synker helt ned til 21,2 kuldegrader!

Er du for gnien med saltet blir det skummelt. Da risikerer du at saltet er oppløst før all snøen er smeltet. Snøen/isen som ligger igjen under er kjølt ned til -21,2 grader, knallhard og glatt, og med de temperaturene vi har nå så fryser vanndampen fra eksosen til andre biler til is oppå dette igjen.

Speilholke er et faktum. :/

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Amigakongen

Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Sitat fra: 02jan på fredag 08. januar 2016, klokken 19:57
Helt ening DTC skulle vært raskere tilgjengelig. Har den kodet på knapp nr1, Alikevel for tungvint når jeg har behov for å slå dette inn. Anbefaler ikke noen uten kjøre erfaring å bruke denne funksjonen høye hastigheter. Jeg bruker dette kun for å dra meg frem hvor selv 4x4 biler har utfordringer.

Ang. Glatt for i3 , ja litt glatt har det vært idag, jeg kjører fortsatt 30 i 30 sone og får sinna octavia&mondeo i speilet, men ut på riksvei og 4 felt er det få som henger på.

Det skal godt gjøres å få i3 sidelengs, dette har jeg prøvd mye på(uten å lykkes) men elektronikken er rene tvangstrøyen i forhold til når jeg rattet min 200cm høye og 390cm lange "monster" , uten krykker.
At det rykker litt bakfra , kun en påminnelse at jeg kjører over evne.

Skulle ut på riksveien ettermiddag, bilene som skulle ut og samme vei som meg (FWD-biler), la seg over i feil kjørebane for å få fart opp og ut på RV. I3 brydde seg fint lite om det glatte partiet, og kjørte bilen ut fra riktig fil.

Legger ved klipp fra distriktet mitt idag , ikke bare glatt for i3 ?
http://www.rb.no/nyheter/skedsmo/samferdsel/bilene-bare-spinner-og-spinner-de-kommer-seg-ikke-opp/s/5-43-215921

Forøvrig , har jeg lagt merke til at kjørebanen her rundt Oslo er glattere en noen gang, er det pga i3 eller er veidekket påsmørt noe galt kliss ? Er det forandret på saltlaken i år ? Spesielt at det er glatt/våt veibane her ,når det har vært -10 -17 de siste dagene.
2015 BMW I3 - 11800km

Sungrazer

Sitat fra: Amigakongen på fredag 08. januar 2016, klokken 20:45
Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Er ikke noe vits i å salte under -10 grader. Gjør det bare vondt verre, og når saltbilene er ute på natta og salter dagen før det blir 20 blå så rekker ikke saltet å gjøre jobben sin, og du får stålis og de forholdene vi har nå. Det kommer ikke til å bli bedre før temperaturen stiger over -10 igjen.  :-[
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Siden det var ekstremt glatte veier i går og i dag (jævla veisalt). Så gjorde jeg et eksperiment. I går går kjørte jeg med DSC og ECO PRO, i dag med DTC aktivert og ECO PRO.

Jeg syns det er mye bedre å kjøre med DTC siden bilen ikke prøver så hardt å justere min kjøring. Det kan kreve erfaring med bakhjulsdrift og glatte forhold forl å sette pris DTC, men for meg føltes det som om jeg hadde mer kontroll og beherskelse over bilen.

Med DSC syns jeg bilen hemmer muskelminne mitt for kjøring på glatt føre. Jeg reagerer instinktiv på sladd og korrigerer, men da har allerede bilen gjort noe annet ( bremser hjul uavhengig av hverandre og kutter motorkraft til drivhjul ) og er ferdig med oppretting mens jeg ratter og styrer på. :P Det føles veldig merkelig.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

wesnym

Sitat fra: Truls Martin på fredag 08. januar 2016, klokken 19:40
Hadde morsom opplevelse under det siste store snøfallet i mars i fjor. Kjørte opp nordstarandsveien fra mosseveien til Sæter, og der er det bratt!

Alle stod på kryss og tvers, bortsett fra meg i x4(ikke noe imponerende det) og en i en i3 som kjørte bak meg.

Det var nok oss du hadde bak deg :-) Vi hadde det veldig morro denne dagen opp fra Mosseveien. Vi slo på DTC, og opp kom vi uten problem :-) I år skulle vi opp samme bakke. Det hadde snødd og jeg hadde glemt å slå på DTC. I det jeg svinger opp fra Mosseveien, så begynner det å spinne og blinke gult. Hurtigknappen for DTC var slettet fra minne, og da sleit jeg. Der midt i bakken, letter svett. Hvor f.... er menyvalget for DTC...... Kom meg inn og fikk slått på DTC, Og opp gikk det som en drøm :-) Så en DTC knapp hadde vært flott det ja!
men funker med å programmere DTC på en hurtigknapp. Bare husk å sjekke at den er der :-)

Så DTC og Eco Pro er et MUST for skikkelig vinterføre.

Vi har en meget BRATT bakke opp fra huset. Vi har ADLRI opplevd å stå fast med i3, til tross for 30 cm nysnø. Vi er som sagt imponert over i3.

Jeg har kjørt bakhulsdrift tidligere, men med i3 så må man ha en helt annen "stil". Man kan ikke kjøre som man gjorde tidligere, fordi denne bilen retter seg opp selv. Jeg drev også å rattet i starten (som hodet mitt var instillt på), men nå har jeg lært at man kan kjøre annerledes :-)

Som sagt: Imponert over i3 på skikkelig vinterføre. jeg var spent selv, men ikke noe problem så langt!
BMW i3, Oslo

SE

Sitat fra: Sungrazer på fredag 08. januar 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Amigakongen på fredag 08. januar 2016, klokken 20:45
Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Er ikke noe vits i å salte under -10 grader. Gjør det bare vondt verre, og når saltbilene er ute på natta og salter dagen før det blir 20 blå så rekker ikke saltet å gjøre jobben sin, og du får stålis og de forholdene vi har nå. Det kommer ikke til å bli bedre før temperaturen stiger over -10 igjen.  :-[

På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden. 

Sungrazer

Sitat fra: SE på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:55
På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden.

Man kan jo håpe at det ikke var salt, men en blanding av varmt vann og sand. Det er antakelig det eneste som nytter på dette føret og i disse temperaturene.

Vet ikke hva det er med det saltet som brukes nå, men det er vått på gulvet i garasjen omtrent hele vinteren igjennom og man formelig hører bilene ruste.  :-\ >:(
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Beckern

Jeg må si jeg er litt skeptisk. Joda, det har vært ekstremt glatt men samtidig har jeg blitt parkert så ekstremt i akselerasjon i dag og i går at jeg ikke kan ignorere det.
Når det er så glatt er jeg vant til at "alle" kjører i 40 på landeveien. De siste dagene er det ingen og de kjører fra meg når man skal ha effekt ned i bakken.
Da kjører jeg med høyt lufttrykk i dekkene så det kan ha en del å si. Men inntrykket så langt er at denne bilen er mye dårligere på polert snø/is enn de fleste andre biler jeg har kjørt.
Kanskje ikke så rart. Med "fast" dekke som nå er nok areal en fordel, mens det i mye snø og slaps er motsatt.
Vi får se i morgen, når snøen kommer, men jeg tipper at i3 er veldig bra i mye snø sammenliknet med andre.

BingoBonzo

Må innrømme at jeg tok X5 i dag da vi skulle ut å gjøre en masse ærender og med 20cm nysnø. Men tipset med å legge DTC på en hurtigknapp er genialt, skal få lagt det inn i morgen og tatt en ordentlig testtur.

PS: Da var hysterisk gøy å finne en fin åpen plass, på med DTC og ta et par gode donuts med X5'n i dag  ;D
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA