Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe brukt tekna uten lyktespylere (import)

Startet av Iluvmyup, fredag 12. februar 2016, klokken 12:58

« forrige - neste »

Iluvmyup

Jeg har aldri vært fornøjd med "forvarming" på e-up. Hvis jeg ikke ute akkurat til rett tid er det såvidt det kan merkes at forvarme har vært aktivt. Går jeg inn i bilen akkurat da bilen skal være som varmest (tidspunktet som er satt i garmin med "high" for temp), er bilen såvidt lunken. Føler og at å bruke appen fungere fint når det skal aktiveres, men det blir veldig lite varme av dette. Har t.o.m testet å sitte i bilen med lader i og kjørt full guffe på varme. Får god trekk i vifta men lufta som kommer er veldig lite varm. Har aktivert at bilen kan ta strøm fra batteri for å varme bilen dersom lader ikke er i, i klimadelen på garmin.

Veldig trist dette fordi jeg må blåse på med masse varme hver morgen selv med forvarmet bil og mister masse strøm på så vis.

Hos møller sier de at en liten "lunk" er det som kan forventes.

Er det noen her som har eller kan teste om dere får varme i bilen dersom den står i "p" på lading...Det er egentlig eneste måten jeg kan vite om det er noe feil med bilen min. Ellers det det vanskeli å sammenligne.

Tbeinet

Jeg har aldri brukt sånn forhåndsinnstilt lading og oppvarming, jeg er for ustabil  om morgenen til at det passer. Det jeg gjør er at jeg slår på forhåndsvarming når jeg står opp. Hvis jeg somler slår jeg på den en gang til. Dette gjør jeg via appen. Stiller den inn på 27 grader og har relativt varm bil.

Det som derimot ikke funker og er irriterende hvis appen ikke funker, det er å la bilen "gå på tomgang" med varmeapparatet på. Da er den fortsatt rimelig kald.

Elmo

Sitat fra: Tbeinet på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:52
Det som derimot ikke funker og er irriterende hvis appen ikke funker, det er å la bilen "gå på tomgang" med varmeapparatet på. Da er den fortsatt rimelig kald.
Jeg tror jeg har observert at varmen ikke kommer på hvis du lafr bilen stå i "P". Prøv isteden å sette den i "N" og dra på brekket. Da mener jeg det skal bli varmt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Up-grade

#3
Jeg har den alltid i "P" når jeg står parkert og jeg har varme. Husk at du må velge for profilen du har valgt, at du skal ha varme, da kommer det opp en termstat logo som vist på bilde jeg fant på nettet:


Litt andre oppservasjoner etter å ha kjørt den to og en halv vinter med oppvarming morgen og ettermiddag(bilen har gått over 64000km):
Har sjeldent hatt problemer med at bilen ikke har hvert varm, de gangene det har sjedd har jeg enten valgt feil profil, som ikke har valgt varme som nevnt over. En bug i software som gjør at innstilt tid etter å ha lagret tidspunkt er en time feil i forhold til det jeg valgte under inntillingerne(denne buggen kommer og går, men sjeldent). Eller at jeg har hvert litt treg med å komme meg ut til bilen. e-UP er en bil som har veldig lite isolasjon i tillegg til at den er liten, så varmen forsvinner utrolig for ut av den. En kald dag tidligere i vinter parkerete jeg den samtidig med kona som kjørte vår Volvo V50. Når vi kom ut et par timer senere var volvoen fortsatt isfri over det hele, mens e-UPen hadde is på alle ruter og på taket. De sto rett ved siden av hverandre og var gode og varme begge to.

Håper dette var litt nyttig info.
Tungsten silver e-up!

M@rtin

Jeg går fra Miev til E-Up (leveres om ca. en måned). Jeg ønsker også å varme opp bilen uten fast skjema. Slik jeg har forstått det, er det en del trøbbel med å bruke app. Har jeg forstått det riktig at det er mulig å starte oppvarming også fra en webside? Er denne i så fall mer å stole på?

Martin
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

Elmo

Sitat fra: Up-grade på torsdag 14. januar 2016, klokken 11:26
En bug i software som gjør at innstilt tid etter å ha lagret tidspunkt er en time feil i forhold til det jeg valgte under inntillingerne(denne buggen kommer og går, men sjeldent).
Mener du det at den blir en time feil når vi bytter sommertid og vintertid ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: M@rtin på torsdag 14. januar 2016, klokken 11:44
Slik jeg har forstått det, er det en del trøbbel med å bruke app. Har jeg forstått det riktig at det er mulig å starte oppvarming også fra en webside? Er denne i så fall mer å stole på?
APPen og WEB-siden er samme sak. De gangene det ikke funker (NB: ikke på langt nær så ofte som du kan få inntrykk av her) så er det kommunikasjon fra server til bilen som ikke funker.
Det virkelig teite er at den klarer fint å lese informasjon fra bilen (feks. ladestatus og utetemp), men kommandoer til bilen (start klimaregulering eller start lading) resulterer i "bilen er utenfor rekkevidde"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

M@rtin

2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

Up-grade

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. januar 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Up-grade på torsdag 14. januar 2016, klokken 11:26
En bug i software som gjør at innstilt tid etter å ha lagret tidspunkt er en time feil i forhold til det jeg valgte under inntillingerne(denne buggen kommer og går, men sjeldent).
Mener du det at den blir en time feil når vi bytter sommertid og vintertid ??

Nei. Eksempel: jeg skal ha bilen varm kl.16 og velger dette i innstillingene. Når jeg går ut viser den kl.17. Husker ikke om det er en time mer eller mindre.
Mulig det hjelper å oppgradere Garmin enheten, har ikke prøvd det.
Tungsten silver e-up!

Iluvmyup

#9
Sitat fra: Elmo på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:59
Jeg tror jeg har observert at varmen ikke kommer på hvis du lar bilen stå i "P". Prøv isteden å sette den i "N" og dra på brekket. Da mener jeg det skal bli varmt.

Ok, la meg forklare en situasjon jeg ofte havner i. Jeg er hos mamma på middag og har bilen i garasjen hennes, på lading. Siden jeg ikke vet hvor lenge jeg blir bruker jeg ikke garmin for å stille inn avreise tid. Når jeg skal hjem er det logiske for meg å gjøre å sette meg inn i bilen og blåse på varme slik at jeg bruker minst mulig strøm når ledningen omsider må ut. Problemet da blir at jeg ikke får ha bilen i annet modus enn "P", fordi bilen ikke lar meg starte motoren med lader i. Da kan jeg sitte i 15 minutter og få enda kaldere bil med klima anlegget på high på vifte og temperatur. Dette er upåvirket av om jeg har forvarme tidspunkt aktivert / innaktivert i garmin enheten.

Det er dette som er avgjørende for meg i forhold til møller bil om jeg kan bevise at det er noe feil med bilen. Om det er slik bilen "skal" være, selv om det suger.

Edit: Det er bekreftet av tekniker hos møller bil at det ikke går å få varme når bilen er i p med lader i sålenge du ikke bruker appen. Det er fordi bilen må startes før du kan få varme.

Får dere varm bil dersom appen virker når det er runt 0 til -3 ute ? Om ja, hvor lenge går det fra appen startet til dere går inn i bilen ?

Terjer

Min erfaring er at "High" ikke gir mye varme, kun høy viftehastighet. Sett den på 29,5 °C så skal det bli varmt, enten du tillater den å ta strøm fra batteri eller ikke.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Autowinder

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:59
Jeg tror jeg har observert at varmen ikke kommer på hvis du lafr bilen stå i "P". Prøv isteden å sette den i "N" og dra på brekket. Da mener jeg det skal bli varmt.
Jeg testet i dag: Får ikke startet bil med ladekladd koblet til bil, selv om "tenning" kommer på, men girspak er låst i "P", så flytting til "N" er vanskelig med kabel tilkoblet.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Turist

Vi kjøpte en i-Miev høsten 2011. Modellen hadde da ikke mulighet for forvarming, så vi fikk montert inn en liten Defa kupevarmer.
Setter enkelt  (enten manuelt ved ad-hoc behov, eller tidsur ved regulært behov) i gang vifta en stund før avgang.
Dette fungerte så bra at vi valgte samme løsning når vi gikk over til e-Up! Eneste "mangel" er at batteriet ikke blir oppvarmet, men fordelen er at mindre strøm går igjennom batteriet (forhåpentligvis kan dette bety lenger levetid på batteriet)

Når jeg leser om problemene folk har med forhåndsprogrammering og app'en, så er jeg veldig glad for denne gammeldagse løsningen!
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Elmo

Sitat fra: Autowinder på torsdag 21. januar 2016, klokken 10:22
Sitat fra: Elmo på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:59
Jeg tror jeg har observert at varmen ikke kommer på hvis du lafr bilen stå i "P". Prøv isteden å sette den i "N" og dra på brekket. Da mener jeg det skal bli varmt.
Jeg testet i dag: Får ikke startet bil med ladekladd koblet til bil, selv om "tenning" kommer på, men girspak er låst i "P", så flytting til "N" er vanskelig med kabel tilkoblet.
OK. Har ikke hatt behov for dette mer enn en gang eller to.
Mulig jeg har gått så langt som til å ta av lading, starte bil og sette i N og så putte ladekabel inn igjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kengjer

Sitat fra: Elmo på torsdag 21. januar 2016, klokken 15:50
Mulig jeg har gått så langt som til å ta av lading, starte bil og sette i N og så putte ladekabel inn igjen.

Det er trikset!
Trondheim, E-Up! 2015 "Ulf", ankommet 19. desember 2014. Utlevert 5. Januar 2015.

Sommerferien 2015: 2200km i E-Up! -gogreen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA