Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Billig 16 A Type 2 ladekabel fra Bilia i Norge

Startet av Mippen, fredag 12. februar 2016, klokken 10:44

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Vil det si at VW ikke har noen (eller underdimensjonert) oppvarming av batteriet?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

PokerFjes

Jeg tror ikke det er hverken batterivarmer eller -kjøler i VW's el- og hybridbiler. Dette var nytt for meg også - og er spikeren i kista for eksempelvis Tiguan GTE som jeg kunne funnet på å vurdere.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Elbil fundamentalist

Dette ødelegger mye av økonomien for de som kjøper GTE. Det er mange som klarer seg med eldrift hele året med kort vei til jobben, men her må man altså bruke bensinmotoren når den er både mest uøkonomisk og forurensende.

GTE'n bidrar ikke til bedre luftforurensning kaldt stillestående "lokk" over byen. Dette er svært skuffende både økonomisk for eierne og mer unødvendig forurensning for oss andre. Aner vi en "hybridgate" her?

Dette må klages på...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Avgiftene må tilpasses reelt forbruk, ikke fantasitallene fra fabrikken. Da vil forbrukerne velge mer miljøvennlig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Herwitz

Så på vinteren er de mer å anse som laber hybrid enn ladbar... :P
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

KjetilK

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:08
Dette ødelegger mye av økonomien for de som kjøper GTE. Det er mange som klarer seg med eldrift hele året med kort vei til jobben, men her må man altså bruke bensinmotoren når den er både mest uøkonomisk og forurensende.

GTE'n bidrar ikke til bedre luftforurensning kaldt stillestående "lokk" over byen. Dette er svært skuffende både økonomisk for eierne og mer unødvendig forurensning for oss andre. Aner vi en "hybridgate" her?

Dette må klages på...

Helt enig. Det er jo på slike dager at det er direkte usosialt med fossilt. Jeg har postet en kommentar på Volkswagen Norge sin Facebook-side. Jeg vet ikke helt effekten av det, men målet er å få nok oppmerksomhet rundt det til at det blir rapportert til hovedkvarteret som noe som er viktig for kjøperne.

Jeg vil heller ikke ha en bil som ikke starter ved kaldere enn 28 blå. Riktignok er det nok ikke oftere enn hvert 5. år at jeg opplever slikt, men akkurat når man står der er det ikke tiden for at bilen ikke skal starte...
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Mippen

Satt på med en Outlander PHEV hjem fra jobb, og det virket som den også slet i kulden. Bensinmotoren gikk for det meste selv om hun forsøkte å kjøre på ren strøm. Den var også fulladet, og det var ca 8 minus ute. Virker som det gjelder på mange ladbare hybrider dette.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Samtidig er hybridar friteken frå datokøyring dei dagane det faktisk er lokk i Bergen. Det blir jo enno meir latterleg om dei faktisk er reine fossilbilar når temperaturen er meir enn eit par minusgrader (som jo er ei forutsetning for at det blir problemar med luftlokk).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Øyvind.h

Hybrider vil nok ikke kunne få mange incentiver i fremtiden, dessverre. Tidligere hadde jeg tro på at eksosbiler ville få en sats i bomring, eksoshybrid en annen og elbil en tredje (samme med årsavgift).

Nå heller jeg derimot mot at eksoshybrider behandles likt som rene eksosbiler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. januar 2016, klokken 10:29
Hybrider vil nok ikke kunne få mange incentiver i fremtiden, dessverre. Tidligere hadde jeg tro på at eksosbiler ville få en sats i bomring, eksoshybrid en annen og elbil en tredje (samme med årsavgift).

Nå heller jeg derimot mot at eksoshybrider behandles likt som rene eksosbiler.

Men det forutsetter at politikerne blir oppmerksomme på disse praktiske problemene med hybridene. Hvis ikke vil de fortsette å ta besluttinger basert på hva produsentene oppgir og hvordan det skulle være i teorien...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Ble ikke avgiftsendringer satt litt på vent i forbindelse med dieselgate og fokus på reelle utslipp? La oss håpe politkerne ser på alle bilers reelle utslipp. Kanskje for mye forlangt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. januar 2016, klokken 10:58
Ble ikke avgiftsendringer satt litt på vent i forbindelse med dieselgate og fokus på reelle utslipp? La oss håpe politkerne ser på alle bilers reelle utslipp. Kanskje for mye forlangt :)

Er mye man kan håpe på at politikerne gjør, men oftest blir man skuffet ;)  Men litt mer seriøst - dette er kanskje en oppgave for elbilforeningen å sørge for at politikerne blir tilstrekkelig informert? Evnt. bør alle her inne som er politisk aktive i noen partier sørge for at "sitt" parti blir informert. Det er den eneste måten vi reellt sett kan håpe på at politikerne tar de rette grepene...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Det må bli krav til hel-elektrisk drivlinje for å få avgiftslette. Hybridbiler må bygges som elbiler, men ha en liten bensingenerator som backup. Man trenger en Tesla lignende løsning med elmotor på hjulakselen, men også med generator under panseret.
Dette er overhodet ikke noe nytt fremdriftskonsept. Lokomotiver har vært laget sånn i lang tid allerede. Det er bare snakk om å skalere det ned og benytte batteri som mellomlager. Jeg skulle gjerne laget en slik bil selv.

Disse japanske hybridløsningene med vanlig bensinmotor og elektrisk hjelpemotor er noe av det tregeste og kjedeligste jeg har kjørt. Tror ikke japsene har skjønt konseptet med hybrid annet enn i navnet.
BMW og Chevrolet har tross alt mer fornuftige hybridløsninger.       
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Mippen

Sitat fra: stefse på lørdag 23. januar 2016, klokken 20:13
Det må bli krav til hel-elektrisk drivlinje for å få avgiftslette. Hybridbiler må bygges som elbiler, men ha en liten bensingenerator som backup. Man trenger en Tesla lignende løsning med elmotor på hjulakselen, men også med generator under panseret.
Dette er overhodet ikke noe nytt fremdriftskonsept. Lokomotiver har vært laget sånn i lang tid allerede. Det er bare snakk om å skalere det ned og benytte batteri som mellomlager. Jeg skulle gjerne laget en slik bil selv.

Disse japanske hybridløsningene med vanlig bensinmotor og elektrisk hjelpemotor er noe av det tregeste og kjedeligste jeg har kjørt. Tror ikke japsene har skjønt konseptet med hybrid annet enn i navnet.
BMW og Chevrolet har tross alt mer fornuftige hybridløsninger.       

For meg virker det som ladbare hybrider bare er bygget for å score bra i lab tester slik at produsenter kan vise til redusert utslipp på papiret. I praktisk bruk bruker en ladbar hybrid langt mer drivstoff enn det som er oppgitt. I den varmere delen av året går det greit å småkjøre på strøm, men om vinteren brukes den vanlige fossile motoren så mye at hybrid effekten er en vits. Det er som nevnt over om vinteren den lokale forurensningen er størst også.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA