Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompengeringen

Startet av norwegian123, onsdag 07. juli 2010, klokken 20:12

« forrige - neste »

norwegian123

Hei, jeg har nettopp kjøpt en ny Think City. Medfølgende ladekabel har en stor sort boks mellom kontakt inn og kontakt ut.

Er det mulig å bruke annen type ladekabel uten slik boks for ladning på offentlige ladestasjoner, og hvor får man eventuelt kjøpt dette ?

HHF

Det er kun denne typen kabler som kan brukes foreløpig.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#2
Uten boksen starter vel ikke ladingen i det hele tatt selv om kontakten passer i begge ender. Det skyldes nye krav til sikkerhet som kom etter at blien var ferdig på papiret, men før den ble produsert. Derfor denne løsningen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Vi var jo også innom dette med boksen i denne tråden  http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2436.0

En "boksfri ledning" vil kunne komme for bruk på ladestasjoner hvor boksens funksjoner er innebygget i ladestasjonen, men vi har vel et stykke frem til det skjer.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

På Gardermoen er nye Think-ladebokser i bruk i følge Think sin blogg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Alpinist

Er det noe problem og la laderen henge ute i skikkelig regnvær?

Noen som har hatt problemer?

Think Mountain 2010 modell

III

Har glemt å ha tak over den et par ganger med regn og det har gått fint.
Om vi lader den på ladestasjon forsøker vi å få plassert boksen oppå forhjulet.
Hjemme har vi den under takutstikk på husveggen med kontaktuttak ved siden av.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Kan da ikke skjønne annet enn at den må være laget for bruk i "all slags vær", selv om det sikker itkke skader å legge den på hjulet e.l. for å beskytte den.  Er der ikke noen form for IP-erking på den som sier noe om hva den skal tåle? http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Enkelt sagt: jo høyere tall jo bedre. IP66 skulle f.eks. tilsi at du kan spyle den med hageslangen uten problemer. IP44 setter den vel i grenseland for å tåle regnvær.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

Fikk nettopp tilbud på ekstra ladekabel fra RøhneSelmer. Tett oppunder kr 5000.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HHF

Helt håpløst dyrt. Når man i tillegg tenker på hvor lett det er å rappe en slik ledning fra en bil som står og lader, er det godt det antakelig ikke har gått opp for den gemene "småtyv" at dette er verdifulle saker ... Nei, takke seg til en standard DEFA-kabel da ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Sitat fra: HHF på fredag 24. september 2010, klokken 18:23
Når man i tillegg tenker på hvor lett det er å rappe en slik ledning fra en bil som står og lader, er det godt det antakelig ikke har gått opp for den gemene "småtyv" at dette er verdifulle saker ... Nei, takke seg til en standard DEFA-kabel da ...

Låsbar ladeluke (ala PSA) hadde vært tingen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Vanlige DEFA stolper er låsbare etter schuko pluggen er koblet til og det øker sikkerhet betraktlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Carl Anton Stenling

Tyveri har jo heldigvis ikke vært noe problem og der hvor stolpen er låsbar reduseres risikoen. Uansett tenker jeg å merke ladekabelen godt slik at den kan identifiseres av verkstedet ved service.

Synd at prisen er så høy - jeg skulle gjerne hatt en ekstra hengende på jobben.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Spartacus

Jeg har forsøkt å legge laderen inne i bilen med ledningene ut mellom dørlist og fremre del av frontdør. Dette fungerer fint, da karosseritilpasningene i Think er fleksible, for å si det mildt! Ellers er løsningen med ladekabelen så dårlig at den i seg selv kan være et argument for IKKE å kjøpe Think. Dessverre! >:(

eledille

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 24. september 2010, klokken 17:40
Fikk nettopp tilbud på ekstra ladekabel fra RøhneSelmer. Tett oppunder kr 5000.
Carl Anton

Tesla har akkurat samme løsningen på sin 240V "mobile charger". Den har riktignok litt mer futt med 50A, men prisen er til gjengjeld $3000. Iik. Ikke noe særlig å ha den hengende løst utenpå bilen...

Hvis Mennekes-pluggen blir standard blir det kanskje en slutt på problemet, den låser seg fast så lenge lading pågår.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA