Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reell effekt av regen?

Startet av honning57, fredag 12. februar 2016, klokken 09:35

« forrige - neste »

honning57

I romjula knelte først varmeapparatet, deretter ladingen dagen etter. Ingen opplagt årsak, bilen ble kjørt småturer i Oslo-området og sto ellers i garasjen. På fagspråket har jeg i hht verkstedet en defekt DC/DC converter og defekt PTC heater (disse to gjør at varmen ikke virker), samt defekt onboard charger (som gjør at bilen ikke tar lading).
Rep. pris: 110 000 kr (hhv 89' for varme og 23' for lading).
Siden dette er en Leaf importert fra USA (sen 2011 modell SL, gått 30' km) gjelder ikke garantien her. Men hvis jeg sender bilen over Atlanteren ser det ut til at de der reparerer den på garantien (5 år/ 100' km). Det virker jo ikke spesielt eco-friendly eller zero emission, så jeg lurer på om noen andre har erfaringer med USA-biler og garantispørsmål.
Og om noen har noen idé om hvorfor disse komponentene plutselig bryter sammen samtidig, uten forvarsel.

Trekkoppbil

#1
Jeg ville nok først leita etter en delebil her i landet å ta deler fra, og spurt flere verksteder om de kan gjøre jobben.
Den første jeg ville ha spurt, er Kai på Nesbukta Trading. Elbilmek er også være et alternativ.

Dersom bilen er importert via forhandler, kan det være butikkgaranti på den.

Dersom du kan få nytt batteri på kapasitetsgarantien, så har du god grunn til å sende bilen over dammen. Mangler det 4 kapasitetsbarer får du nytt batteri av nyeste model der, i motsetning til i Europa hvor det er vanlig å bytte enkeltceller.

Dersom du har en non-runner,kan bilen sendes i container. Jeg trur tollinspeksjon er dyrt på en container til usa. Går du sammen med noen om å dytte flere biler i en container blir regnestykket annerledes. Du kan bestille RoRo hvis bilen er kjørbar som den forhåpentligvis er på hjemreisa. Oceania shipping pleier å fikse det meste.

Det eneste jeg har erfaring med når det gjelder garanti, er kapasitetsgaranti, og kun før bilen sendes ut av usa.
Jeg har prøvd å sende meldinger til mange dealere med spørsmål om utførelse av garantireparasjoner, men jeg har stort sett aldri fått svar. Websidene og kontaktinfo hos dealerene er nok en egen vitenskap. Jeg har en mistanke om at mye av kundeservicen er outsourca til eksterne selskaper som chatter med kundene. Det gjelder å komme fram til rette avdeling hos en dealer og da må du gå utenom kundeservice.
Jeg har benytta meg av garanti en gang, og det er på en nyinnkjøpt 2012. Da klarte jeg ikke å gjøre avtale med noen som helst dealer, så i desember ba jeg bare et transportselskap om å frakte bilen fra auksjonen til en lokal dealer som jeg fant addressa på. Dealeren  bytta batteri og oppgradere sw, uten at det kosta meg noen ting.

Det går ann å chatte med NO GAS EV, men har du garantispørsmål blir du nok henvist til dealer:
http://www.nissanusa.com/leaf-electric-car/survey/show/1/6/summary
Chatter du med dem, kan det være greit å komme med så enkle spørsmål som mulig, og unngå helst å oppgi at du er i Europa.

Balrog

Jepp, Kai på Nesbukta Trading kan dette.

Et godt, men ikke så miljøvennlig alternativ til nytt varmeapparat er å installere dieselvarmer. Gir dessuten VESENTLIG økt rekkevidde i vinterhalvåret, som jeg av egen erfaring vet at ikke er mye å skryte av.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Ole Irgens

Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:33
Rep. pris: 110 000 kr (hhv 89' for varme og 23' for lading). Siden dette er en Leaf importert fra USA (sen 2011 modell SL, gått 30' km) gjelder ikke garantien her. Men hvis jeg sender bilen over Atlanteren ser det ut til at de der reparerer den på garantien (5 år/ 100' km).

Burde jo være en passelig grei advarsel til dem som prøver å spare noen kroner på å importere biler fra USA.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

honning57

Den er trolig ikke non-runner, siden noen mener at hurtiglading ikke er påvirket av disse feilene.
Siden den ikke har noen forhandlergaranti, og antydet rep-kost fra Nissan er 110' kan det virke regningssvarende å sende den over dammen. Men jeg har også sjekket med Nesbukta Trading, og der kan jeg slippe rimeligere unna.
Det underlige er at alle disse tre komponentene ga seg samtidig, og selv om en kortslutning i heateren kan ha dratt med seg DC/DC converteren, virker det merkelig at onboard chargeren skal ha gitt seg helt uavhengig av dette.
Kan det tenkes at ny DC/DC vil få chargeren til å fungere igjen?
Jeg leter naturligvis fortløpende etter alternative løsninger, og dieselvarmer kan være en OK løsning. Men hva koster slikt hos de rimeligste leverandørene?

TorC

Hvem påstår at QC er påvirket av dette?
QC er helt uavhengig onboard laderen, men den går gjennom DC/DC. Hvis du ikke bor alt for langt unna en QC ville jeg testet det. Men ikke risiker det uten at du vet at du kan komme deg hjem uten å gå under ca 20%. Batteriet har ikke godt av å bli stående med under 20% i lengre tid.

Og som andre også har nevnt: Ring Nesbukta Trading. Han har ekte Consult, og tilgang til Nissans bulletins. Jeg stoler faktisk mer på ham enn på Nissan... Og han har kanskje deler til salgs, for han har kjøpt vrak i USA.

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 08. januar 2016, klokken 15:26
Burde jo være en passelig grei advarsel til dem som prøver å spare noen kroner på å importere biler fra USA.

mvh

Ole Irgens

Bullshit!
Importerer man selv så vet man om at dette kan skje. Det er en kalkulert risiko. Samtlige tråder om import gjentar denne risikoen i det uendelige. De 100 000-, man sparte på å importere fra USA istedenfor å gjøre kontoen til BNH AS enda feitere kan man gjerne bruke på reparasjoner.
Jeg har selv erfaring med garantireparasjoner hos BNH på Euro-Leaf, og det er slettes ingen dans på roser. Hadde Nissan Nordic og BNH gitt god service så tror jeg langt flere ville valgt å kjøpe i Norge. Dette er i stor grad selvforskyldt av BNH.

Den avskrivingen eiere av norskkjøpte LEAFer bør være en "passelig grei advarsel" for de som velger å kjøpe av BNH. For den avskrivingen er skyhøy sammenliknet med importbiler.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

89 000 kr for et varmeapparat som de faktisk kunne ha dekket på garanti om de gadd synes jeg er verdt solid medieomtale. Selv delene til Audi A8 som jeg hadde før hadde ikke slike sirkusmarginer.
Det går ikke an å ta Lamborghini delepriser for et Toyota Prius-produkt.

Gribbefirma. Lurer på om svulsten er i Nissan International eller i Nissan Norge. Eier de ikke skam i livet?

2EL her på forumet hjalp meg med dieselvarmer (og har sikkert noen tips) om du ikke vil bruke Kai i Nesbukta Trading til å fikse varmeapparatet. Kai kan virkelig det han driver med, i motsetning til hva jeg har opplevd hos BNH, og er den eneste grunnen til at jeg ville kjøpt Nissan elektrisk igjen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Bjoris

#7
Sitat fra: TorC på fredag 08. januar 2016, klokken 22:54
Hvem påstår at QC er påvirket av dette?
QC er helt uavhengig onboard laderen, men den går gjennom DC/DC. Hvis du ikke bor alt for langt unna en QC ville jeg testet det. Men ikke risiker det uten at du vet at du kan komme deg hjem uten å gå under ca 20%. Batteriet har ikke godt av å bli stående med under 20% i lengre tid.

Og som andre også har nevnt: Ring Nesbukta Trading. Han har ekte Consult, og tilgang til Nissans bulletins. Jeg stoler faktisk mer på ham enn på Nissan... Og han har kanskje deler til salgs, for han har kjøpt vrak i USA.

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 08. januar 2016, klokken 15:26
Burde jo være en passelig grei advarsel til dem som prøver å spare noen kroner på å importere biler fra USA.

mvh

Ole Irgens

Bullshit!
Importerer man selv så vet man om at dette kan skje. Det er en kalkulert risiko. Samtlige tråder om import gjentar denne risikoen i det uendelige. De 100 000-, man sparte på å importere fra USA istedenfor å gjøre kontoen til BNH AS enda feitere kan man gjerne bruke på reparasjoner.
Jeg har selv erfaring med garantireparasjoner hos BNH på Euro-Leaf, og det er slettes ingen dans på roser. Hadde Nissan Nordic og BNH gitt god service så tror jeg langt flere ville valgt å kjøpe i Norge. Dette er i stor grad selvforskyldt av BNH.

Den avskrivingen eiere av norskkjøpte LEAFer bør være en "passelig grei advarsel" for de som velger å kjøpe av BNH. For den avskrivingen er skyhøy sammenliknet med importbiler.

Er det nå 100.000 å spare på å importere en fra USA? Du får nå en ny Acenta 2016 modell 24 kwh for like over 200.000 hos Nissan i Norge. Får du fatt i en ny fra USA til 100.000?

Jeg spør ikke for å være uhøflig, men jeg ble selv så overrasket over prisene på ny i Norge vs brukte i Norge at det ble ny. Jeg har en mistanke om at ikke alle sjekker dette og skal du ha bil til 100.000 så hjelper det selvsagt ikke at nye koster 200.000.

Billigste Acenta (Eur) ligger nå på 175.000, 2014 modell gått 18.000, det er jo fullstendig galskap å kjøpe en slik vs en helt ny 2016 modell i Norge med 5 års garanti på alt for bare ca 30.000 ekstra. Putter du på noe over 20.000 får du til og med 30 kwh batteriet som må antas å være vesentlig bedre og mer holdbart...

Har jo selv en US Leaf, men planlegger å selge den før garantien fra SørImport går ut 11/2016.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TorC

Sitat fra: bjoris på lørdag 09. januar 2016, klokken 08:37
Er det nå 100.000 å spare på å importere en fra USA? Du får nå en ny Acenta 2016 modell 24 kwh for like over 200.000 hos Nissan i Norge. Får du fatt i en ny fra USA til 100.000?

Jeg spør ikke for å være uhøflig, men jeg ble selv så overrasket over prisene på ny i Norge vs brukte i Norge at det ble ny. Jeg har en mistanke om at ikke alle sjekker dette og skal du ha bil til 100.000 så hjelper det selvsagt ikke at nye koster 200.000.

Billigste Acenta (Eur) ligger nå på 175.000, 2014 modell gått 18.000, det er jo fullstendig galskap å kjøpe en slik vs en helt ny 2016 modell i Norge med 5 års garanti på alt for bare ca 30.000 ekstra. Putter du på noe over 20.000 får du til og med 30 kwh batteriet som må antas å være vesentlig bedre og mer holdbart...

Har jo selv en US Leaf, men planlegger å selge den før garantien fra SørImport går ut 11/2016.

Det var bortimot 100K i prisforskjell. BNH senket vel prisen med 40 000 over natten. Og kronen har svekket seg mot dollar. Så er det ikke 100K å spare.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric

Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:33
I romjula knelte først varmeapparatet, deretter ladingen dagen etter. Ingen opplagt årsak, bilen ble kjørt småturer i Oslo-området og sto ellers i garasjen. På fagspråket har jeg i hht verkstedet en defekt DC/DC converter og defekt PTC heater (disse to gjør at varmen ikke virker), samt defekt onboard charger (som gjør at bilen ikke tar lading).
Rep. pris: 110 000 kr (hhv 89' for varme og 23' for lading).
Siden dette er en Leaf importert fra USA (sen 2011 modell SL, gått 30' km) gjelder ikke garantien her. Men hvis jeg sender bilen over Atlanteren ser det ut til at de der reparerer den på garantien (5 år/ 100' km). Det virker jo ikke spesielt eco-friendly eller zero emission, så jeg lurer på om noen andre har erfaringer med USA-biler og garantispørsmål.
Og om noen har noen idé om hvorfor disse komponentene plutselig bryter sammen samtidig, uten forvarsel.

Eksportstamp i US kverker ofte US-garanti....så sending tilbake kan være utfordrende. Søk etter delene på ebay....

Kjenner en som fikset alt dette for ca 20k

Leifen1980

Noen som kjenner forsikringsbransjen mtp elbilforsikring?
Finnes det forsikring som kunne dekket noe slik som honning57 har opplevd?

If og Storebrand sin skal kunne dekke batteri (konkret hva vet jeg ikke), men kunne vært greit å vite for meg som nå ser etter enda en elbil og det er noen kroner å spare på å kjøpe USA importert bil (fra privatperson)
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

Ole Irgens

#11
Sitat fra: TorC på fredag 08. januar 2016, klokken 22:54

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 08. januar 2016, klokken 15:26
Burde jo være en passelig grei advarsel til dem som prøver å spare noen kroner på å importere biler fra USA.

Bullshit!
Importerer man selv så vet man om at dette kan skje. Det er en kalkulert risiko. Samtlige tråder om import gjentar denne risikoen i det uendelige. De 100 000-, man sparte på å importere fra USA istedenfor å gjøre kontoen til BNH AS enda feitere kan man gjerne bruke på reparasjoner.

Jada. Nå er det neppe 100.000 kroner å spare på USA-import, dersom det noen gang har vært det, men det virker litt rart når man på den ene siden gjør masse krumspring for å spare penger på egenimport, og i det neste beklager seg over at det er så dyrt å fikse bilen i Norge fordi garantien ikke gjelder.

For meg er det viktigst med oversiktlighet og trygghet i bilholdet. Da synes jeg det er greit å kjøpe en bil gjennom normale kanaler til normale priser, slik at man får garanti og oppfølging fra den norske leverandøren.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Brorson

Har du skjekket med ØD ?
De hadde batteripakke og kompressor for et tag sen

Ole Irgens

Sitat fra: Balrog på lørdag 09. januar 2016, klokken 00:47
89 000 kr for et varmeapparat som de faktisk kunne ha dekket på garanti om de gadd synes jeg er verdt solid medieomtale. Selv delene til Audi A8 som jeg hadde før hadde ikke slike sirkusmarginer.
Det går ikke an å ta Lamborghini delepriser for et Toyota Prius-produkt.

Det er sikkert noen som vil skrive om dette. Men det er jo ikke noen sak. Med mindre Nissan har utstedt en verdensgaranti som sier at du kan komme med bilen din til en hvilken som helst merkeforhandler i verden, uansett hvor bilen er kjøpt, og få den fikset på garanti, så må man forholde seg til garantiregimene i hvert enkelt land. Dersom en USA-importert bil bare kan garantirepareres i USA, så må man sende bilen dit, eller fikse den for egen regning. Det har ikke noe med at man ikke "gidder" å ta en garantireparasjon å gjøre. Men for å være ærlig: Hvorfor skulle den norske importør/merkeforhandler _egentlig_ gidde å hjelpe i en slik sak? Når man med vitende og vilje importerer en bil man VET ikke vil komme inn under norsk garantiordning?

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA