Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekke opp ladeplasser på jobben - Hva skal man gå for?

Startet av Tmaa, torsdag 11. februar 2016, klokken 18:35

« forrige - neste »

Tmaa

Hei
Er det slik at jeg ikke må/bør lade med skjøteledning pga av brannfare?
Jeg leser så mye ulikt på nett. I bilens bruksanvisning står det at man ikke skal bruke skjøteledning. Bilselgeren sa at det var ok så lenge skjøteledningen er av god kvalitet.

Vil dere anbefale med å installere en ladestasjon siden stikkontakten ikke er nærmt nok bilen? eller trenger jeg bare å flytte/legge opp til ny stikkontak nærmere bilen? Trenger i så fall bare å flytte den 2 meter.
På forhånd takk for alle svar.

elbil-1

Hva du KAN og hva du BØR er ofte to ulike ting.

Bruker du original ledning som kom med bilen, trekker den 10A

Man anbefales ikke å lade kontinuerlig med 10A fra en vanlig stikkontakt, pga varmgang.
(Langt mindre 16A , som gir ennå større belastning)

Men det fungerer stort sett greitt da...  Helt til det brenner.

Det spørs hvor mye du skal male fanden på veggen...

Velger du stikkontakt-varianten, er det viktig å bruke koblinger, ledninger, stikkontakter m.m. av god kvalitet og overvåke varmgang slik at ikke det blir brann.

Det kan bli varmgang og begynne å brenne i sikringsskapet, i veggen der ledningen ligger eller i kontakten ute på veggen.

For å være på den sikre siden bør du installere en fast ladestasjon som er dimensjonert for kontinuerlig lading på 10/16/32A

Du kan ha to mulige løsninger:

1. Ladestasjon som koblet til sikringsskapet direkte. Enten med fast ladeledning tilkoblet som du plugger i bilen, eller type 2 plugg som du kan putte type2-type1 ladekabel inn i.

2. "mobil" ladestasjon - Da får du elektriker til å installere en 16/32A industrikontakt (Blå 230V / rød 400V) hjemme og så kjøper du en ferdig, løs ladestasjon som du plugger inn i denne. Du får de enten med fast kabel til å koble mot bilen eller også med type2 plugg som du kobler en type2 - type 1 kabel til mot bilen.


Med de to siste alternativene gjør du ting etter "boka" og får en sikrere løsning med mindre fare for varmgang og brann.

Tmaa

Tusen takk for grundig svar!
Jeg hadde elektriker på besøk i dag, som skal sette stikkontakten på egen kurs og installere en jordfeilbryter klasse 2 (som imøtekommer dagens krav). Venter nå bare på prisoverslag.

Tmaa

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:07
Hva du KAN og hva du BØR er ofte to ulike ting.

Bruker du original ledning som kom med bilen, trekker den 10A

Man anbefales ikke å lade kontinuerlig med 10A fra en vanlig stikkontakt, pga varmgang.
(Langt mindre 16A , som gir ennå større belastning)

Men det fungerer stort sett greitt da...  Helt til det brenner.

Det spørs hvor mye du skal male fanden på veggen...

Velger du stikkontakt-varianten, er det viktig å bruke koblinger, ledninger, stikkontakter m.m. av god kvalitet og overvåke varmgang slik at ikke det blir brann.

Det kan bli varmgang og begynne å brenne i sikringsskapet, i veggen der ledningen ligger eller i kontakten ute på veggen.

For å være på den sikre siden bør du installere en fast ladestasjon som er dimensjonert for kontinuerlig lading på 10/16/32A

Du kan ha to mulige løsninger:

1. Ladestasjon som koblet til sikringsskapet direkte. Enten med fast ladeledning tilkoblet som du plugger i bilen, eller type 2 plugg som du kan putte type2-type1 ladekabel inn i.

2. "mobil" ladestasjon - Da får du elektriker til å installere en 16/32A industrikontakt (Blå 230V / rød 400V) hjemme og så kjøper du en ferdig, løs ladestasjon som du plugger inn i denne. Du får de enten med fast kabel til å koble mot bilen eller også med type2 plugg som du kobler en type2 - type 1 kabel til mot bilen.


Med de to siste alternativene gjør du ting etter "boka" og får en sikrere løsning med mindre fare for varmgang og brann.

Kan en 3. løsning være å bruke en slik kabel istedenfor ladestasjon eller portabel ladestasjon?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark-16-1-ladekabel?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1

Hvis jeg går for løsning nr 2: portabel ladestasjon.. Har du noen du kan anbefale?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA