Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 14 nedturer som ny Leaf eier - på en uke

Startet av bjoris, torsdag 11. februar 2016, klokken 18:21

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Sitat fra: psyfoon på lørdag 09. januar 2016, klokken 01:55
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 08. januar 2016, klokken 20:41
Min zero gjør maks 20 når jeg rygger. Det er en passende hastighet for bilen, for da er den rimelig stabil.. ;D
Forover gjør den ikke mere enn ca 130, men det er uhyre sjelden jeg opererer i de hastighetene... Til tross for stive senkefjærer, er bilen noe ustabil i "motorveihastigheter". Den er likevel mye mere stabil enn hva den var med originalfjærene. Grunnet daglig mye kjøring, blir det til at jeg er rimelig fornøyd med trailerhastighet og et par varmegrader i kupéen. 8)

Hehe, ja men det er jo veldig individuelt hva som oppfattes som stabilt og ikke. Synes ikke den er så ille selv med standard dekkdim jeg. Og jeg eier 5 biler og har eid 34 biler hittil siden jeg tok lappen i 2000. Selvfølgelig, man må jo ta en tvilling for hva den er og ikke sammenligne med f.eks en BMW 7-serie. Et lite eksempel, jeg kjørte 10mil med svigermors 07mod Volvo XC90 (en bil som hun oppfatter som uhyre trygg og stabil) og  og kom etterhvert inn på samme trasé som jeg har kjørt t/r jobb i 15 år, og det var dårlig føreforhold med stedvis dårlig brøytet vei. Nye Nokian hakka7 på "tanksen" også. Og selvfølgelig bidro nok trygghetsfølelsen min til at jeg kanskje holdt litt høyere hastighet enn normalt, men du verden jeg fikk meg noen støkk i kroppen underveis.. Bremselengde er iallefall ikke bedre enn trilling, seilte ivei rett inn i krysset og når jeg møtte ubrøytet snø i veien slapp den med rumpa og det blinket ivrig i instrumentpanelet. Følelsen av å sitte såpass høyt og med en stor bil med høyt tyngdepunkt bidro til at bevegelsene ble oppfattet som mer dramatiske enn i en trilling eller normal personbil og bidro til at jeg faktisk følte meg utrygg til tider. Sikkert en vanesak, men allikevel..  :-\

Man kjører etter hva man sitter i, trilling er liten og lett, varsler ok ved slipp og man føler at bilen er lett å hente inn. En stor suv på 2tonn kan dermed gjøre at man får falsk trygghetsfølelse og kjører fortere enn man bør, og når den slipper er den vanskeligere å få på rett kjøl igjen.

Trillingen er en veldig liten og "oversiktlig" bil som jeg føler det er lett å holde kontroll på, og det har mye å si for hvordan den er å kjøre om vinteren - selv om en bilen selvsagt også krever littegrann tilvenning. I store SUV'er blir man veldig isolert fra veien, og da føler jeg at jeg har mindre kontroll på hvordan bilen oppfører seg selv om en slik bil kanskje objektivt sett er sikrere og mer stabil.

Den beste vinterbilen jeg har hatt er en gammel E30 3-serie uten servostyring. Her kunne jeg kjenne veiens beskaffenhet helt eksakt gjennom rattet så det var ikke mulig å bli overrasket over glatte partier. Med bakhjulsdrift og enda lavere vekt enn trillingen var den - om ikke veldig stabil - så i alle fall perfekt kontrollerbar. For en våken sjåfør er en slik bil den beste og sikreste vinterbilen etter min mening.

Jeg har i de senere årene prøvd svære og tunge sportsbiler fra Lamborghini og Porsche som ikke var i nærheten av samme feedback og lettbenthet som E30'n. Gud som jeg savner den bilen!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Totalt enig med deg, Beamer Screamer! E30 er fantastisk på det du beskriver og man kan se på bruktprisene på gode eksemplarer at vi ikke er alene om å synes det ;) Selv hadde jeg E30 320i som første bil og selv om jeg var uerfaren og kjørte langt over evne en del så er det bilen jeg LÆRTE meg å kjøre bil i, jeg er sikker på at erfaringene fortsatt er med meg i dag for bilen ga så utrolig mye feedback og var så mekanisk at den nesten blir en forlengelse av kroppen. Denne følelsen tror jeg det er utrolig vanskelig å finne igjen i nye biler i dag, nesten uansett prisklasse. Heller ikke i nærheten med trilling, men den er langt bedre enn mye annet, den trekker jo ikke minst på riktig hjul  :D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Kjører min fjerde vinter i trillingen. Har ikke hatt nevneverdige problemer på glatta, men ESP-systemet er svært ivrig og må slås av i enkelte tilfeller for ikke å miste all fart. Da skal man samtidig være veldig obs, for får du en sleng, er den ikke alltid like lett å hente inn igjen da rumpa raskt kommer "opp på siden av bilen". Men - jeg liker'n! Størrelsesmessig helt genial til mitt bruk. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 09. januar 2016, klokken 16:32
Kjører min fjerde vinter i trillingen. Har ikke hatt nevneverdige problemer på glatta, men ESP-systemet er svært ivrig og må slås av i enkelte tilfeller for ikke å miste all fart. Da skal man samtidig være veldig obs, for får du en sleng, er den ikke alltid like lett å hente inn igjen da rumpa raskt kommer "opp på siden av bilen". Men - jeg liker'n! Størrelsesmessig helt genial til mitt bruk. ;D

Ja, veldig ivrig antispinn/antisladdsystem, men også veldig effektivt. Er glad jeg har det og det fungere bra på de fleste kjøreforhold. Hvis det er isete vei det bare å trykke gasspedalen i bunn og systemet sørger for godt grep og rask akselerasjon, men det fungerer dårlig i dyp snø, sporene i dekkene pakkes full og man mister fart, som du sier. Heldigvis kan alt kobles helt ut, noe som ikke går på de aller fleste andre nybiler i dag.

Plassen er prima! Utrolig romslig i forhold til den kompakte størrelsen. Vi har 2 barn og har en beltestol og et bakovervendt spedbarnssete med isofix-base baki og det er fullt mulig å sitte behagelig i passasjersetet foran for både meg og min kone (jeg er 174cm). Mistenker at det blir litt trangere om plassen når vi må opp på større bakovervendt barnesete til hun minste men det går nok bra for korte turer det også.

Bagasjerommet svelger utrolig mye, en stor ukeshandel er null problem og barnetrilla går fint inn med plasa til overs og jeg synes det er genialt at vinkelen på bakseteryggene kan justeres, samt at gulvet blir helt flatt når setene legges ned. Vi trenger absolutt ikke mer plass en tvillingen tilbyr i det daglige.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

asbkar

Suste rundt på ubrøyta veier i dag, imponerende hvordan den kommer seg fram i dyp løssnø selv i oppoverbakker. "Isachsen-runden" rundt Ski på glatte brøyta veier gikk like fint, bare å ta det littegrann pent. Skrur av ESP når jeg trenger fart eller det er så glatt at jeg må kjøre kjempekonsentrert uansett.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Mr.Zero

Sitat fra: asbkar på søndag 10. januar 2016, klokken 13:46
Suste rundt på ubrøyta veier i dag, imponerende hvordan den kommer seg fram i dyp løssnø selv i oppoverbakker. "Isachsen-runden" rundt Ski på glatte brøyta veier gikk like fint, bare å ta det littegrann pent. Skrur av ESP når jeg trenger fart eller det er så glatt at jeg må kjøre kjempekonsentrert uansett.

Isachsen er vel et skjellsord for oss som påvirkes av dette kaoset daglig. 19.mars ryker jernbanebroen - da blir det liv... :o
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA