Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 14 nedturer som ny Leaf eier - på en uke

Startet av bjoris, torsdag 11. februar 2016, klokken 18:21

« forrige - neste »

tutti

En hvit trilling kjørte forbi meg i går i 120 km/t+ på E6. Er det trygt å kjøre slike biler i høye hastigheter?

Supermann

Hvorfor skulle det være noe problem om forholdene ligger til rette for dette? Må jo bare være sjarmerende å få fartsbot med en slik en.

F.eks. min egen E-up håndterer 130(reellt, hastighetsbegrenset) uten noen form for dramatikk overhodet. Har også kjørt en Smart ED i godt driv Dette er en mye mer ustabil bil, med kort akselavstand(under 2 meter), heller ikke dette er noe problem i mine øyne. Mangelen på rekkevidde blir derimot tema hvis man kjører "entusiastisk". Nå vil jeg tro at trillingene er dårligere biler enn begge mine eksempler, mtp. på spesielt understell, sporvidde og tildels akselavstand osv enn eksemplene jeg har nevnt over, men allikevel kan jeg ikke tenke meg at 120km/h skulle være fryktelig spennende i disse heller. Hjulene står korrekt plassert i hvert hjørne. Akselavstanden er relativt romslige 255cm på imiev. Til sammenligning er f.eks. en golf 6(som udramatisk kan kjøres i 180km/h under trygge forhold) kun 2 cm lenger.

larsk

Jeg har hatt min i 110, det kjentes ganske ustabilt og ga meg følse ala: "dette er ikke denne bilen laget for"
Den er også rimelig utsatt for sidevind. Det kjennes godt selv i lave hastigheter.
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

tutti

#3
Sitat fra: larsk på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:48
Jeg har hatt min i 110, det kjentes ganske ustabilt og ga meg følse ala: "dette er ikke denne bilen laget for"
Den er også rimelig utsatt for sidevind. Det kjennes godt selv i lave hastigheter.
Nå kan det sies at jeg også har sett i3 på samme vei, like tørt føre og omtrent i samme hastighet. Da virket det som i3 sporet mye mer og måte korrigeres hele tiden i forhold til trillingen som lå relativt stabilt på veien i forhold.

Noen som har testet forskjellen i slike hastigheter mellom disse bilene?

En elbil som koster 200 000 mer må vel være mye bedre enn trillingene?

tomrh

Sitat fra: larsk på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:48
Jeg har hatt min i 110, det kjentes ganske ustabilt og ga meg følse ala: "dette er ikke denne bilen laget for"
Den er også rimelig utsatt for sidevind. Det kjennes godt selv i lave hastigheter.
Med standard 145 bredde foran så. Med 155 er det helt uproblematisk, jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22996.msg389934.html#msg389934
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

psyfoon

Jeg har kjørt trilling i 133km/t (på måleren)  med piggfridekk på utrafikkert, rett motorvei og opplevde det hele udramatisk. Jeg har hatt tilsvarende høy hastighet på flere eldre fossilbiler av normal størrelse som har opplevdes som hakket mer spennende. I-miev har meget gode bremser og oppleves overraskende stabil selv under hard bremsing i høye hastigheter, på tross av den smale dekkdimenensjonen. Men jeg ville ikke gjentatt dette ved vindkast, for å si d sånn  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

pwb

Så lenge det ikke er litt vind så føles den mer stabil enn mange andre, men har opplevd noen ganger å ligge i 90 i svake svinger og når det kommer skikkelig vindkast så flytter bilen seg såpass mye at antiskrens slår inn. Det er en litt ekkel opplevelse og er glad jeg ikke har opplevd det på snøføre enda, for rimelig sikker på at bilen da ville blåst rett av veien. Ikke noe stort problem da det jo bare er å avpasse farten når det blåser skikkelig og eller glatt.

Stjerneglis

Hvor mange trillinger tror dere har blåst av veien?
Har ikke hørt om noen...
Selv synes jeg den er mer stabil enn f.eks Yaris II, som den avløste hos oss alle hastigheter... Lavere tyngdepunkt og lengre akselavstand er stikkordene.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Beamer Screamer

Selger sa iOn'en var sperret på 135 km/t, men den har ikke stoppet der de gangene jeg har testet  ;D

Jeg synes den virker stabil og fin slik andre sier her, men ømfintlig for sidevind.

Dessuten er den genial på vinterføre med bakhjulstrekk; god fremkommelighet, stabil hvis man ikke går inn for å sladde, men også veldig lett å sladde med hvis man vil det  8)
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:20
Selger sa iOn'en var sperret på 135 km/t, men den har ikke stoppet der de gangene jeg har testet  ;D

Den C-Zeroen jeg prøvde nektet å passere 133  ;)

Jeg synes den virker stabil og fin slik andre sier her, men ømfintlig for sidevind.

Dessuten er den genial på vinterføre med bakhjulstrekk; god fremkommelighet, stabil hvis man ikke går inn for å sladde, men også veldig lett å sladde med hvis man vil det  8)

Veldig enig i vinteregenskapene, fantastisk fremkommelighet! Lurer på om det er diffsperre på den? Den spinner iallefall alltid på begge bakhjulene, mens andre bakhjulsdrevne biler jeg har eid alltid har stått å spinnet på 1 hjul.

Skal man sladde med trilling så må man være godt vant til bilen, første uka jeg hadde den var det fint snøføre og jeg slo av antispinn for å få ut hekken i en 90grader sving. Bakhjulene hadde såpass mye grep at jeg måtte øke pådraget en del for å holde den, og plutselig passerte jeg tydeligvis punktet på gasspedalen der det går "all in" noe som resulterte i en at bilen tverret seg momentant og jeg var på vei ut i grøften. Slapp selvfølgelig gassen i panikk, noe som resulterer i at den går i regen og dermed bremser bakhjulene noe som gjør alt værre. Utrolig nær ved å havne i grøfta der altså  :-[
Og jeg har MYE erfaring med bakhjulsdrevne biler fra Volvo 740 til gamle og nyere BMW.
Litt av problemet til trillingene er at gassen er veldig lett og man har ikke noe fysisk punkt på gasspedalen der den gir fullt moment, og når det holder på å gå galt har man ikke noen clutch for å frikoble bakhjulene og du skal være dreven hvis du rekker å nappe den i "N" mens du ratter som en helt  ;)
Så vær forsiktig folkens  8)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

jkirkebo

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:20
Selger sa iOn'en var sperret på 135 km/t, men den har ikke stoppet der de gangene jeg har testet  ;D

Jeg synes den virker stabil og fin slik andre sier her, men ømfintlig for sidevind.

Dessuten er den genial på vinterføre med bakhjulstrekk; god fremkommelighet, stabil hvis man ikke går inn for å sladde, men også veldig lett å sladde med hvis man vil det  8)

Sjekk feilvisning på speedometeret. Leafen er sperret på 145km/t, men da står speedometeret på 160km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

evole

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:20
Selger sa iOn'en var sperret på 135 km/t, men den har ikke stoppet der de gangene jeg har testet  ;D

Jeg synes den virker stabil og fin slik andre sier her, men ømfintlig for sidevind.
Min i-Miev har elektronisk sperre på 130 km/t på speedometeret. Effekten kuttes automatisk. Litt avhengig av akselerasjon og helling på veien kommer jeg meg litt over for en kort stund. 138 km/t er høyeste jeg har hatt.

Enig at den er stabil, men at sidevind merkes relativt godt.

Bolfus

#12
Sitat fra: psyfoon på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:42
Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:20
Selger sa iOn'en var sperret på 135 km/t, men den har ikke stoppet der de gangene jeg har testet  ;D

Den C-Zeroen jeg prøvde nektet å passere 133  ;)

Jeg synes den virker stabil og fin slik andre sier her, men ømfintlig for sidevind.

Dessuten er den genial på vinterføre med bakhjulstrekk; god fremkommelighet, stabil hvis man ikke går inn for å sladde, men også veldig lett å sladde med hvis man vil det  8)

Skal man sladde med trilling så må man være godt vant til bilen, første uka jeg hadde den var det fint snøføre og jeg slo av antispinn for å få ut hekken i en 90grader sving. Bakhjulene hadde såpass mye grep at jeg måtte øke pådraget en del for å holde den, og plutselig passerte jeg tydeligvis punktet på gasspedalen der det går "all in" noe som resulterte i en at bilen tverret seg momentant og jeg var på vei ut i grøften. Slapp selvfølgelig gassen i panikk, noe som resulterer i at den går i regen og dermed bremser bakhjulene noe som gjør alt værre. Utrolig nær ved å havne i grøfta der altså  :-[
Og jeg har MYE erfaring med bakhjulsdrevne biler fra Volvo 740 til gamle og nyere BMW.
Litt av problemet til trillingene er at gassen er veldig lett og man har ikke noe fysisk punkt på gasspedalen der den gir fullt moment, og når det holder på å gå galt har man ikke noen clutch for å frikoble bakhjulene og du skal være dreven hvis du rekker å nappe den i "N" mens du ratter som en helt  ;)
Så vær forsiktig folkens  8)
Når jeg akkurat hadde fått billa hadde jeg ved et par anledninger sett TC-lampa lyse opp når jeg gav gass på våt og sleip asfalt. Jeg tenkte at dersom jeg smeller klampen i bånn på veg ut fra en rundkjøring så må jeg vel greie å fremprovosere iallefall en aldri så liten sladd, selv om det bare er seksti hester i disse tingene..

Har aldri vært så nære å tisse på meg!


Mr.Zero

Min zero gjør maks 20 når jeg rygger. Det er en passende hastighet for bilen, for da er den rimelig stabil.. ;D
Forover gjør den ikke mere enn ca 130, men det er uhyre sjelden jeg opererer i de hastighetene... Til tross for stive senkefjærer, er bilen noe ustabil i "motorveihastigheter". Den er likevel mye mere stabil enn hva den var med originalfjærene. Grunnet daglig mye kjøring, blir det til at jeg er rimelig fornøyd med trailerhastighet og et par varmegrader i kupéen. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 08. januar 2016, klokken 20:41
Min zero gjør maks 20 når jeg rygger. Det er en passende hastighet for bilen, for da er den rimelig stabil.. ;D
Forover gjør den ikke mere enn ca 130, men det er uhyre sjelden jeg opererer i de hastighetene... Til tross for stive senkefjærer, er bilen noe ustabil i "motorveihastigheter". Den er likevel mye mere stabil enn hva den var med originalfjærene. Grunnet daglig mye kjøring, blir det til at jeg er rimelig fornøyd med trailerhastighet og et par varmegrader i kupéen. 8)

Hehe, ja men det er jo veldig individuelt hva som oppfattes som stabilt og ikke. Synes ikke den er så ille selv med standard dekkdim jeg. Og jeg eier 5 biler og har eid 34 biler hittil siden jeg tok lappen i 2000. Selvfølgelig, man må jo ta en tvilling for hva den er og ikke sammenligne med f.eks en BMW 7-serie. Et lite eksempel, jeg kjørte 10mil med svigermors 07mod Volvo XC90 (en bil som hun oppfatter som uhyre trygg og stabil) og  og kom etterhvert inn på samme trasé som jeg har kjørt t/r jobb i 15 år, og det var dårlig føreforhold med stedvis dårlig brøytet vei. Nye Nokian hakka7 på "tanksen" også. Og selvfølgelig bidro nok trygghetsfølelsen min til at jeg kanskje holdt litt høyere hastighet enn normalt, men du verden jeg fikk meg noen støkk i kroppen underveis.. Bremselengde er iallefall ikke bedre enn trilling, seilte ivei rett inn i krysset og når jeg møtte ubrøytet snø i veien slapp den med rumpa og det blinket ivrig i instrumentpanelet. Følelsen av å sitte såpass høyt og med en stor bil med høyt tyngdepunkt bidro til at bevegelsene ble oppfattet som mer dramatiske enn i en trilling eller normal personbil og bidro til at jeg faktisk følte meg utrygg til tider. Sikkert en vanesak, men allikevel..  :-\

Man kjører etter hva man sitter i, trilling er liten og lett, varsler ok ved slipp og man føler at bilen er lett å hente inn. En stor suv på 2tonn kan dermed gjøre at man får falsk trygghetsfølelse og kjører fortere enn man bør, og når den slipper er den vanskeligere å få på rett kjøl igjen.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA