Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Merkelige priser

Startet av BadaBing, torsdag 11. februar 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Cydonia på søndag 17. januar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2016, klokken 12:39
Nå er ikke jeg i markedet for en hybrid, men en hybrid som blir ren eksosbil i kulde er ganske spesielt....

Den blir ikke en ren eksosbil, den går over i hybrid-mode der både bensinmotor og batteri brukes, men el-motoren kan brukes i mindre grad enn på en varm sommerdag, naturligvis. Bilen vil fortsatt kutte ut bensinmotoren ved stans, nedoverbakker, lav fart med lite gasspådrag, køkjøring, etc.
Slik jeg forstod informasjonen kunne man ikke kjøre den som elbil under -10. Stemmer ikke det? Kutt ved stans er jo irrelevant. Det har alle moderne moderne eksosbiler. Og i nedoverbakke med motorbrems er uansett drivstoff-tilførsel lik null i eksosbiler.

Men om du kan kjøre sakte elektrisk i kaldere temp enn minus 10 har man jo forsåvidt en form for hybrid light fortsatt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cydonia

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. januar 2016, klokken 11:20
Slik jeg forstod informasjonen kunne man ikke kjøre den som elbil under -10. Stemmer ikke det? Kutt ved stans er jo irrelevant. Det har alle moderne moderne eksosbiler. Og i nedoverbakke med motorbrems er uansett drivstoff-tilførsel lik null i eksosbiler.

Men om du kan kjøre sakte elektrisk i kaldere temp enn minus 10 har man jo forsåvidt en form for hybrid light fortsatt.

Kjørte i dag i ca. -15. Den vil da ikke kjøre i ren E-mode, men det er fortsatt "vanlig" hybrid-drift som automatisk veksler mellom elmotor, bensin eller begge. Kunne også kjøre i oppoverbakker uten at bensinmotoren startet, bare jeg ikke trykket for hardt på pedalen. Kjøredisplayet illustrerer gjenstående effekt for ren el-drift ved at en grå linje fylles med blått når gasspedalen trykkes. Bensinmotoren slår inn igjen når hele den grå linjen blir blå.
Hyundai KONA electric 2018

DannyMT

#17
Her er sitatet fra Møller, som gjør meg ganske "bekymret" fra en av brukerene våres på golfgte.no:

Golf GTE - Oppstart under lave temperaturer
Av: x Publisert: 05.01.2016 0
4 liker dette

Det er knyttet en del spørsmål og usikkerhet til oppstart av GTE-modellene våre under svært lave temperaturer. Her kommer en kort redegjørelse for hva som gjelder.

GTE-modellene våre vil i utgangspunktet alltid prioritere elektrisk drift. Det er imidlertid en del forhold som gjør at bensinmotoren vil starte automatisk. Det gjelder også ved oppstart. Bensinmotoren starter dersom ett eller flere av disse kriteriene oppfylles:
•   HV-batteriet (høyspenningsbatteriet) er utladet
•   Hastigheten er over 130 km/t
•   Kickdown eller boostfunksjonen aktiveres
•   Utetemperaturen er under -10 grader
•   Uregelmessigheter i HV-anlegget

Dersom HV-batteriet har en temperatur på -28 grader eller lavere vil ikke start på bilen være mulig!

Hva er årsaken til dette?
GTE-modellene benytter elmotoren som startmotor og kapasiteten på batteriet vil da være så redusert at elmotoren ikke kan dra bensinmotoren rundt. Temperatursensoren sitter imidlertid inne i batteriet slik at den reelle utetemperaturen nok må være en god del lavere for at dette inntreffer.

Er det noen mulighet til å påvirke dette?
Dersom HV-batteriet står på lading vil sannsynligvis dette kunne påvirke temperaturen på batteriet i slike tilfeller. Elektrisk forhåndsoppvarming eller bruk av Webasto parkeringsvarmer vil trolig ikke ha noen påvirkning, men vi håper å kunne bringe dette på det rene innen kort tid og oppdatere denne informasjonen.
www.golfgte.no

2015 Golf GTE
Carbon Steel Grey

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA