Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat på Zoe

Startet av sølv-pilen, torsdag 11. februar 2016, klokken 13:52

« forrige - neste »

sølv-pilen


http://www.nrk.no/mr/elbiler-far-ikke-lade-i-nytt-parkeringsanlegg-1.12736299

"Det finnes ikke garantier mot branntilløp i ladestasjoner. Noe vi har et nylig eksempel på, sier Tonning"

Og det med to store tunellbranner friskt i minne....
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ingeniøren

Nei, elbil er vel bare en forbigående motesak...

Leste et annet sted at det var 10 elbil branner i fjor og nærmer 4000 fosilbil branner......
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

#2
Det viser bare hvor uvitende og firkantet man kan være. Elbiler er kommet for å bli, og parkeringshus gjør en stor tabbe med å ikke tilrettelegge for ladbare biler. Alternativet blir at man parkerer og lader andre steder. De vil da etter hvert miste et stort kundegrunnlag.

De fleste elbil branner skjer under lading - er riktig det, men de fleste branner skyldes brukerfeil.  Gamle elbiler som er fikset på av ukyndige, feil bruk av kontakter og lade utstyr. Hadde de satt opp for eksempel type 2 ladestasjoner ville man sikret at det ikke ble trikset med ladeutstyret og man ville ha unngått mange feilkilder. Kan ikke sammenligne den måten å lade på med husholdnings kontaker hvor man kan mikse å trikse med uoriginale ladere og skjøteledninger. De få elbil brannene som skjer viser at elbiler er ganske trygg når det gjelder brann. Hvis man har et lade anlegg som type 2 hindrer man feilbruk og ladingen bli så og si helt trygg.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Finnes det eksempler på at noenlnude moderne elbiler har begynt å brenne under lading på effekt <= 22 kW på ladestasjoner som er profesjonelt montert?

Jeg har vondt får å tro at moderne elbiler skal begynne å brenne om de lades på 3-10 kW fra ladestasjoner som er profesjonellt montert.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Espen Hugaas Andersen

Har de sprinkelanlegg er det null problem. Og jeg mistenker de ikke ville bygget et underjordisk garasjeanlegg med 1000 plasser uten sprinkelanlegg.

Tror nok dette handler mest om å spare penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:42
Har de sprinkelanlegg er det null problem. Og jeg mistenker de ikke ville bygget et underjordisk garasjeanlegg med 1000 plasser uten sprinkelanlegg.

Tror nok dette handler mest om å spare penger.
Trur ikkje det handler om å spare penger, det kan umulig være store kostnaden å lage noen ladeplasser når man bygger anlegget. Kan derimot forstå at ettermontering kan bli dyrt.
Trur heller at det her er snakk om usedvanlig korttenkte personer med langt fremskreden trangsynthet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Elmo

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. januar 2016, klokken 07:15
Nei, elbil er vel bare en forbigående motesak...
Det var det vel noen som har sagt om både telefonen og internett også på er tidspunkt :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

NegativeElectrode

Men folk lader mobilen om natten på soverommet...  :P
Mobiler har ikke temperaturkontroll dersom det blir varmgang.

Ser brannvesenet driver å girer seg opp over problemer, som så langt ikke har skjedd med laveffektlading på en ladestasjon.
http://www.nrk.no/sorlandet/elbil-brann-i-garasjer-utfordrer-brannvesenet-1.12739182

At det kan bli brann med schuko-kontakt, som sprer seg til bilen og garasjen, eller ved veldig høy effekt er no annet enn type2 ved 3-22 kW.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cra

Brannvesenet syter over at de ikke har riktig utstyr til å slukek branner i elbiler. Men det må da være kommunens ansvar å sørge for at de er utstyrte til å slukke branner anno 2016, ikke bare branner slik de var på den tiden man brente heklser på bål?? Jeebuz...
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian O

Sitat fra: cra på torsdag 14. januar 2016, klokken 14:28
Brannvesenet syter over at de ikke har riktig utstyr til å slukek branner i elbiler. Men det må da være kommunens ansvar å sørge for at de er utstyrte til å slukke branner anno 2016, ikke bare branner slik de var på den tiden man brente heklser på bål?? Jeebuz...
Såg det der. Det gjer meg litt bekymra at brannvesenet mangler vann.  :o
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ingeniøren

Hvis man sammenlikner det lokale brannvesen med det man finner på en flyplass, så er det steinalder. De fyller stort sett hus med vann, slik man gjorde for ja, 100 år side.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


kos

Jo - da kom den - men sier vel mer om brannvesenet i ålesund sin forståelse av en elbil en vedtaket om å ikke lade i garasje anlegget.  - lading av elbiler er langt mer sikkert enn en leksaje i en bensinbil i et fjellanlegg - ja jeg vil påstå at bensinbiler er langt farligere i et tunnell anlegg enn hva en elbil noen gan kommer til å bli. Ikke minst at elbil brannen utvikler seg svært sakte kontra en bensinbil brann - faktisk vil en bensinbil være utbrent før en elbil er overtent. - Så brannvesenet har lengre tid å stabelisere situasjonen med en elbil enn om det er en bensinbil.

Men så er det slik at når noen ikke forstår problemet så er det dermed alltid farlig.

Til varabrannsjefen i Ålesund så kan man bare kommentere følgende som han tydeligvis ikke har fått med seg:

'All Risiko møtes kun med kunnskap - noe han kan velge å ikke gjennomføre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA