Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av VanillaBean, torsdag 11. februar 2016, klokken 13:12

« forrige - neste »

VanillaBean

Dette er tredje vinteren med iMiev og jeg har gruet meg hele høsten. Jeg har vært overlykkelig over det milde været, men nå har kulden kommet.... :(

Jeg bruker nå heller NSB eller leiebil, fremfor å fryse på flere langturer.

Jeg har forsøkt å lese meg opp på diselvarmere, Defa, Webasto, etc, men alt er fortsatt litt gresk for meg... Hva anbefales? Gode råd?

Jeg er virkelig lei av å kjøre i med ullpledd, enorm parkas, votter og å pakke barna inn som om vi skal til Nordpolen når vi skal ut på tur.....
iMiev siden september 2013.

hemi

Kan jo bytte i en elbil, med varme?

pwb

Hvis man har kjøpt en trilling og blir lei/oppgitt/overrasket over at det er kaldt, ja da har man blitt lurt av en bilselger.

DEFA er en kupevarmer (vifteovn) som går på vanlig strøm fra veggen, du får da f.eks en ekstra kontakt bak på bilen som du kobler til en timer som starter 3-8 timer før du skal dra (kan også fås med fjernkontroll). Bilen er da var inni når du starter, MEN er det kaldt så er den varmen borte igjen etter 1km kjøring, så varmen til bilen rekker ikke å bli varm så den kan fortsette å holde bilen god å varm, det vil bli litt kaldt før det blir varmt igjen, men med max inntrykket så klarer man å holde en ok temperatur ned til -17. Men rekkevidden blir jo da halvert. En annen fordel med DEFA (Eller Calix eller andre slike kupevarmere) er at rattet blir greit å holde i uetn at man må bruke polvotter.
ULEMPEN med DEFA er at den trenger strøm så man kan ikke starte den uten at man kobler en ekstra ledning til en stikkontakt og av en aller annen merkelig grunn så er det i mange elbileieres hode en feilkobling som gjør at de klikker hvis man ser en elbil som har koblet defa varmeren sin til en ladestolpe, hvorfor noen har denne feilkoblingen vet jeg ikke, men rart at disse idiotene ikke reagerer på samme måte når andre biler har på forvarming, det er jo akkurat det samme. Men ser jo at elbileier og fornuft/logikk veldig ofte ikke går så godt sammen. Så vær klar over at du vil møte på en del idioter hvis du kobler til defa varmeren din på en ladestolpe etter at bilen er ferdig ladet. Har selv vurdert å koble inn defa laderen slik at den bruker samme kabel som laderen, det må jo være mulig og da vil jo ikke disse idiotene se at man varmer bilen. Noen som har ett forslag på hvordan man kan koble dette?

Webasto (eller andre dieselvarmere) settes opp til å varme vannet som sirkulerer, på samme måte som den elektriske varmeren til bilen. Denne er som regel kraftigere enn varmeren til bilen men den største fordelen er at den har ett høyre utkoblingspunkt på varmen, vannet blir faktisk så varmt at lufta som kommer ut er varm som på en normal bil. Den største ulempen med den elektriske varmen til selve bilen er at den ikke varmer vannet opp nok slik at lufta uansett ikke vil bli varm nok. En webasto kan monteres med ett ur som gjør at den starter til en fastsatt tid f.eks, da starter også vifta inne i bilen slik at den blir god og varm. Man kan også få fjernkontroll eller man kan bare starte den manuelt.

Jeg har både DEFA og dieselvarmer (det er ett kinamerke og ikke en orginal Webasto). Bruker DEFA kupevarmer hver dag, lar den stå på 3 timer før jeg skal dra. Dieselvarmeren bruker jeg sjelden, men når jeg vet jeg trenger rekkevidde eller når det er kaldt når jeg skal hjem og ikke har brukt defa varmeren så kan det hende jeg slår den på. Det blir da normalt varmt i bilen selv ved -25 og rekkevidden er nesten som på sommeren. Jeg har bare monternt min så den må startes manuelt da den ikke starter vifta i bilen, men tar ikke mange minutter før varmen kommer.

DEFA er det billigste alternativet, sikker rundt 5 lapper ferdig montert.
Dieselvarmer er dyrt, er vel fort over 20 lapper ferdig montert. Jeg kjøpte min fra aliexpress, husker ikke hvor mye men tror den kostet rundt 500$ og da var kursen lav.

zorro

#3
I dag 15 minus og jeg forvarmet bilen en halv time og kjører 5,7 mil på motorvei i 90 kmt. Med varmehjulet på fullt og vifte på 3 og hadde fire streker igjen med strøm når jeg parkerte på jobb.

Uten votter men med varm jakke olabukse langt undertøy og vinterstøvler og jeg frøs ikke.


Kjører forøvrig hele vinteren med varmehjulet på max og justerer rekkevidden med viftehastighet, har testet ut med varmehjulet og den gir ingen utslag på rekkevidden bortsett fra at det blir kallere når denne settes ned, men derimot viftehastigheten gjør så rekkevidden blir noe mindre når viftehastigheten justeres opp, så jeg bruker den mest på hastighet 3.



zorro

Ja, dette kommer av at vifta står på auto.

Bruker aldri auto, for det blir faktisk mer varme med vifta på litt lavere hastighet enn på fullt, som den ofte havner på når den står på auto.

Eneste som skjer når du sette varmehjulet ned er at den skrur igjen krana på varmtvannet og da får du jo ikke utnyttet varmtvannet inn i varmeregistret, Kjør med full varme og juster med viftehastighet har jeg selv funnet som det greieste.

Beamer Screamer

For de som sliter med rekkevidden vinterstid og må spare på varmen så skjønner jeg at det kan bli kaldt, men for alle oss andre er det bare å pøse på med varme fra det originale varmeapparatet og dette er helt tilstrekkelig synes jeg.

Jeg forvarmer med Defa så lenge det trengs. Da er bilen og interiøret ordentlig gjennomvarmt. De første 1-2 minutter av kjøreturen setter jeg varmen på max og vifte på 1, retter luftstrømmen mot vinduet, pluss resirkulering av luften. Dette for å miste minst mulig av den oppvarmede luften + unngå dugg. Når "systemet" har blitt varmt retter jeg luften ut av dysene i dashen og litt ned mot beina og kjører opp viften til det blåser bra med varme.

Man får kanskje ikke samme badstu som i en bensinbil, men det er da helt OK temp for de fleste trilling-strekninger. Tradisjonelle biler har da også sine svakheter vedr. varme ved at det tar fryktelig lang tid før motoren er varmet opp og man får noe varme ut av apparatet.

Det eneste som irriterer meg er at man ikke kan fordele luft mellom frontrute og dashbordet. Jeg som liker å ha luften ut av dysene på dashen må da vri på knotten med jevne mellomrom for å unngå dugg i fuktig vær.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Tror det er mange som fryser i tvillinger, men det er nok de som har fått feil informasjon fra forhandler og kjøpt en bil som på vinters tid har for lav rekkevidde til deres bruk og dermed må redusere varmen for å klare å komme dit de skal.

Etter 2mnd i 2015 i-miev og snart 2 uker med 2-sifret antall minus så synes jeg det fungerer bedre enn fryktet.
Det et viktig å utforske varmeapparatet, prøve forskjellige innstillinger osv.. Denne uken har jeg erfart (med litt hjelp fra dette forumet) at når det er 2-sifret antall kuldegrader så trenger man ikke fordele luft opp mot vinduet, dette kaster bort varmen. Jeg har heldigvis 20km hver vei til jobb så jeg kommer meg tur/retur med god margin uansett varmeinnstilling og kjørestil. Jeg har funnet ut at den beste innstillingen er fullt på varme, luftfordeling på hakket nedenfor der det er pil til kun føttene, slik at man får første hakket med luft til midtdysene og kan snu de mot kroppen. Og så bruker jeg stort sett max-knappen eller auto på vifta. Jeg har hatt kaldere opplevelser i eldre dieselbiler på vei til jobb, og forvarming er helt genialt  :D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Sun69

Kjenner med dessvere igjen. Rekkeviden på bilen er ikke godnok til å kunne bruke mye varme. (Varmer med viftovn ca 40 min før jeg kjører).
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA