Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av vichingo, onsdag 10. februar 2016, klokken 18:35

« forrige - neste »

vichingo

Bilen det gjelder er i3 - ny i november 2015. Bruker BMW 16A Wallbox pure på egen sikringkurs og underfordeling uten andre strømforbrukere.
Kontakten stod helt inne i ladeporten, men det blinket rødt da jeg låste opp bilen i morges. Jeg nappet ut kontakten fra ladeporten og puttet inn på nytt, og da begynte den å blinke blått og lade, men dette ble bare gjort som test - måtte jo kjøre bilen til jobb.

I følge kona begynte den å blinke blått da hun plugget inn og låste bilen i går kveld.

Forvarmingen stod på og virket tilsynelatende normalt, men bilen hadde bare drøyt halv rekkevidde etter nattens mislykkede lading. Blir spennende å se om vi klarer ettermiddagens ærender på andre siden av bomringen med gjenværende rekkevidde eller om vi ryker på et par bomringrunder med fossilbilen.

Er det noen måte å sjekke feillogg i bilen eller feilsøke på andre måter?

Er litt skeptisk til elbilkonseptet hvis man ikke kan stole på at "over natten-ladingen" fungerer som den skal.

Klykken

Mulig du har software som får et eller annet relé i ladeboksen til å gå bananas ved forvarming (merkes med bråkete klikkelyd fra wallboksen i følge tråder om temaet), som da kan ha ført til kutting av strøm til lading.. Hendelseslogg kan vel kun verksted se på for deg såvidt meg bekjent. De vil også oppdatere software for deg.

Har du koblet opp mobilappen (BMW iRemote) mot bilen får du melding per mobil ved evt. avbrudd, sånn til informasjon ved en senere anledning. :) Der kan du også styre forvarming osv.

Avbrudd ved lading hører forøvrig med sjeldenhetene hos meg (lader dog med kladd).
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

vichingo

Takk for svar!
Har sett postene vedrørende klikkelyd, og jeg har ikke registrert dette hos meg. Min bil viser gjenværende batterikapasitet i % i displayet - tror dette indikerer at SW er så ny at "klikkefiksen" er med.

Det ligger ingen melding på mobilen min eller i appen om avbrutt lading. Er det noen innstillinger jeg må sette opp spesifikt i appen for å få slike meldinger?

Klykken

Aha, da skal du nok sitte på seneste software ja. Mulig det har vært noe strømbrudd eller spenningsfall i området rundt deg som har fått noe vern i til å gå av. Det hører i alle fall med sjeldenhetene at ladingen bare blir avbrutt i alle fall.

Appen gir deg varsel via push hvis lading blir avbrutt uten forvarsel automatisk. Det mener jeg skjer automatisk uten at man trenger å gjøre noe.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Jeg har opplevd noe liknende en gang og antatt at det er fukt eller spennings peak, ett eller annet tilfeldig som får init sjekken til å feile. Feilet også en gang på hurtiglading. Prøvde igjen og alt var ok.
Jeg har for vane og se at den blinker blått før ladekontakten er utenfor synsrekkevidde. Det er alltid greit syens jeg.
Når jeg har min egen bil sjekker jeg ofte over app at lading er utført/pågår.

Først trinn er å ikke ignorere advarsler.

rth

Vi har også opplevd dette ett par ganger i løpet av 18 mnd. Fant aldri en konkret grunn.

Homecast

se instruksjonsboka di side 32 for å tyde feilkode

feilkode får du ved å holde inne knappen når den lyser rødt i 5 sek ca. da blinker den i en  farge sekvens. dette leser du av i boken din.

har du ikke den så skriv koden her (ev send en pm så kan jeg tyde den for deg)

resettes ved å skru av sikringen, vente 5 min så på igjen
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

pkhamre

Sitat fra: rth på onsdag 06. januar 2016, klokken 15:45
Vi har også opplevd dette ett par ganger i løpet av 18 mnd. Fant aldri en konkret grunn.

Samme her, hentet bilen i November 2015. De få gangene det har skjedd, har det skjedd så og si rett etter lading har startet. Satt bare i gang lading på nytt så gikk alt fint.

Sitat fra: Homecast på onsdag 06. januar 2016, klokken 15:56
se instruksjonsboka di side 32 for å tyde feilkode

feilkode får du ved å holde inne knappen når den lyser rødt i 5 sek ca. da blinker den i en  farge sekvens. dette leser du av i boken din.

Instruksjonsbok? Hvem sparer på sånt? :P Hvilken knapp mener du?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.

pkhamre

2018 Tesla Model X75D - Uglen

vichingo

Hvis jeg uttrykte meg uklart vedrørende opplevd feil:

Det blinket rødt i bilens ladeport.
Knappen på veggboksen lyste konstant blått noen minutter i forkant av at jeg låste opp bilen. Glemte å se på den da jeg oppdaget at det blinket i bilens ladeport ved opplåsing av bilen. Så om knappen også blinket i noen annen farge enn normal blå vet jeg ikke. Skal selvfølgelig prøve å se på den hvis det skjer igjen. Regner med at toget har gått for å trykke etter feilkoder på veggboksen nå.

Jeg regner med at det er side 32 på veggboksens bruksanvisning det siktes til?

Veggboksen og lading fungerer fint i kveld uten at jeg har restartet den.

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.

oddefanten

Har opplevd at lyssignalet ved hun-kontakten i bilen lyser rødt ved noen anledninger, og hos meg skyldes dette at han-kontakten ikke settes "bestemt nok" inn. Det er en låsetapp på oversiden av han-kontakten som låses ved aktivering av ladingen. Min teori er at når han-kontakten settes for sakte inn (i min bil) så forsøker bilen å låse kontakten før den er 100% inne, og treffer da ikke låsetappen. Dette medfører rødblink slik som du beskriver, da ladingen ikke kan aktiveres.

Dersom jeg trekker kontakten ut og setter den inn med et mer "bestemt" trykk hører jeg at låsemekanismen aktiveres og kontaktoren på ladestasjonen slår inn som normalt.

Sitat fra: Klykken på onsdag 06. januar 2016, klokken 14:55
Appen gir deg varsel via push hvis lading blir avbrutt uten forvarsel automatisk. Det mener jeg skjer automatisk uten at man trenger å gjøre noe.

Har fått varsel som Klykken beskriver alle ganger dette har skjedd (som regel når et av barna har fått tilkoble ladekabelen  ::))

(Bruker 32A veggboks fra jkirkebo).
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

ganton

Opplever det samme. Kontakten må settes inn MEGET bestemt, dvs ikke skyves sakte inn men med god kraft/fart.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA