Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D har laget et ladepunkt i nav på egen hånd

Startet av TM, onsdag 10. februar 2016, klokken 18:09

« forrige - neste »

Klykken

Kyllo du tenker på? Han startet der etter at jeg kjøpte bilen. En selger med Kvåle som etternavn var min kontaktperson der frem til han sluttet. Topp service da! Etter han sluttet har jeg stort sett hatt direkte kontakt med verkstedet, og med dertil forferdelig service og ingen velvillighet. Ikke lenge siden jeg fant ut at Kyllo jobbet der da, så ville nok hatt et annet bilde av Visborg med han som mellommann, sikkert.

Jeg vil uansett høyst sannsynlig benytte meg av Sulland ved neste korsvei.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Såpass. Jeg er godt fornøyd med dem, men har bare vært på verksted 1 gang ved oppgradering. Da fikk jeg låne en i3 imens slik at jeg kom meg til et kjøpesenter.

Back to topic sikkert :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Klykken

Jeg måtte betale for lånebil mens de skiftet rattstamme på min i3. "ikke stor nok reperasjon til at lånebil dekkes" var beskjeden jeg fikk. Men det er off topic i forhold til emnet her, ja! :p
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Amigakongen

Hvis bilen får denne rekkevidden, da skal jeg oppgradere batteriene. :D
Hvis man kunne fått 30mil på sommeren, hadde det vært suverent. Og bilen ville fått enda flere kilometer på baken.

Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 07:57
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. januar 2016, klokken 06:38
Har man noen gang kunnet stole på en bilselger  :)
Hehe, nei - men det er sjelden at de tar i for lite, da  ;D

Med oppgang til 94 fra 60 uten noen større vektøkning, så vil rekkevidden økes med 57% matematisk sett. Dagens pakke er oppgitt til mellom 130 og 160 km noe som stemmer ganske så bra (i motsetning til de andre produsentene som oppgir nedoverbakke-tall). Vi kan vel også være enig om at maksimal rekkevidde ligger på ca 190 km under ideelle forhold.

Så de samme tallene blir derfor 204-251 km normal rekkevidde, og 298 km maksimalt (teoretisk og matematisk). Nå blir jo bufferen (topp og bunn) også tilsvarende større i dette regnestykket (og det er ikke sikkert den behøver å forstørres så mye), så da kan de faktisk klare å tyne enda litt mer enn disse tallene tilsier...
2015 BMW I3 - 11800km

TM

Jeg har mine tvil om det. Jeg ser ikke bort fra at kommersiell bruk av 94 Ah cellene ligger lenger fram i tid og BMW istedet planlegger en å tyne ut mer ut av eksisterende battteri i første omgang ? Eventuelt tilby en løsning tilsvarende Range Plus ? Men la oss håpe at BMW overrasker med å lansere nytt batteri fra juli 2016 (2017 modell) slik ryktene sier. Da blir selv turen hvor Balto (se dagens spennende reiserapport) frøs seg over Hardangervidda, bare barnemat  :D

turfsurf

Tipper det blir en opsjon og svinedyrt med ekstra kapasitet, i typisk BMW stil. Så de priser seg ut enda mere ifht konkurrentene.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

#21
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2016, klokken 07:55
Tipper det blir en opsjon og svinedyrt med ekstra kapasitet, i typisk BMW stil. Så de priser seg ut enda mere ifht konkurrentene.
Er ikke helt enig i at de priser seg ut. Min erfaring etter at jeg etter 50 år som VW, Audi og Mercedes kunde oppdaget BMW er at de er veldig konkurransedyktige på pris. Det gjelder både bil og service, men ekstrautstyr som ikke inngår i pakker er riktignok litt kostbare. Etter at BMW lanserte High Voltage Edition har salget gått kraftig opp, noe registrerings-statistikken for 2015 viser. Det er jo imponerende at bilen fortsatt selger så godt etter å ha vært uforandret i sitt 3. år.

JorgenM

Hva kan en slik oppgradering eventuelt koste, snakker vi 30-50.000,- ?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

#23
Sitat fra: JorgenM på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37
Hva kan en slik oppgradering eventuelt koste, snakker vi 30-50.000,- ?
Vet ikke helt hva du mener med oppgradering. Pristillegg for større batteri ved kjøp av ny bil, eller bytte av batteri på en eksisterende bil ?
Hvis det er det siste, så kan jeg ikke se for meg at dette kan koste under 50.000 kr, selv  med pant for et brukt batteri. Pristillegget ved kjøp av ny bil vil sikkert ligge på 20.000. Men dette er jo bare ren tipping, for det er jo ingen av oss som vet hva vi BMW vil levere; hverken pris, lanseringstidspunkt eller tekniske spesifikasjoner. Kanske de ikke det selv heller og at toppsjefen ikke var helt oppdatert  ;D

Olemann


Tipper prisforskjellen blir større enn 20k.  BMW skal tjene på å selge begge variantene ved siden av hverandre, og med dagens ekstremfokus på størrelse på tanken på elbiler vil de antagelig redusere prisen og/eller servere nye kampanjer på den gamle modellen for å få solgt denne.
 
Lenge siden jeg så en annonse for fossil-bil som roper ut om den nyte modellen med 60 liters bensintank, til kr. 20.000.- mer enn den  gamle som bare hadde 40 liters tank.... :)

Sitat fra: TM på lørdag 09. januar 2016, klokken 11:59
Sitat fra: JorgenM på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37
Hva kan en slik oppgradering eventuelt koste, snakker vi 30-50.000,- ?
Vet ikke helt hva du mener med oppgradering. Pristillegg for større batteri ved kjøp av ny bil, eller bytte av batteri på en eksisterende bil ?
Hvis det er det siste, så kan jeg ikke se for meg at dette kan koste under 50.000 kr, selv  med pant for et brukt batteri. Pristillegget ved kjøp av ny bil vil sikkert ligge på 20.000. Men dette er jo bare ren tipping, for det er jo ingen av oss som vet hva vi BMW vil levere; hverken pris, lanseringstidspunkt eller tekniske spesifikasjoner. Kanske de ikke det selv heller og at toppsjefen ikke var helt oppdatert  ;D

TM

Det virker litt rart om det blir 2 modeller hvis det bare er batteriet som skiller de. Det mest logiske er vel at 2017 modellen får en ekstra opsjon for valg av større batteri. Situasjonen er nok litt annerledes enn for Nissan hvor det var et stort lager av 2015 modeller som ble solgt med store rabatten. For 2016 modellen er prisdifferansen ca 30.000, så 20.000 var nok litt for optimistisk. Det er nok mer realistisk med 30-40.000, avhengig av hvor stor økningen i kapasitet blir.

Jalla

På CES 2016 viste BMW sin bumper detect. Et system som overvåker bilen når den er parkert. Starter kamera, og sender SMS hvis noe skjer.

Bumper Detect uses an innovative system, identifies whether the driver's own vehicle being parked has been bumped and activates the vehicle cameras. The networked systems at the same time send a message to the driver's smart phone, and images are sent if requested.

Bumper Detect also recognises whether unauthorised persons are tampering with the vehicle and sends images to the networked mobile end devices.


TM

Da har Cheverolet offentliggjort tekniske data for nye Bolt. 1625 kg egenvekt, 200 hk og 60 kw batteri og 0-100 km på ca 7 s.
Ønsker meg ingen 1. generasjon Cheverolet, men det gir grunn til å håpe at vi snart ser et 30 kW batteri i i3  :)

JorgenM

Ryktene sier at europaversjonen vil få en mindre batteripakke, 30% mindre mener jeg å ha lest et sted.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Amigakongen

Får håpe at BMW ser at konkurrentene får større batterier. At de snart kommer med noe som gjerne er litt større. :)
Ellers trur jeg dessverre at salget vil dette til fordel for konkurrentene.
Men hvor lang rekkevidde er oppgitt til Bolt?
Sitat fra: TM på mandag 11. januar 2016, klokken 17:38
Da har Cheverolet offentliggjort tekniske data for nye Bolt. 1625 kg egenvekt, 200 hk og 60 kw batteri og 0-100 km på ca 7 s.
Ønsker meg ingen 1. generasjon Cheverolet, men det gir grunn til å håpe at vi snart ser et 30 kW batteri i i3  :)
2015 BMW I3 - 11800km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA