Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D har laget et ladepunkt i nav på egen hånd

Startet av TM, onsdag 10. februar 2016, klokken 18:09

« forrige - neste »

TM

Det var vel ikke så mye "matnyttig" som ble lansert på CES 2016 i Las Vegas.

https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=bmw-at-the-consumer-electronics-show-ces-2016-in-las-vegas&outputChannelId=6&id=T0247965EN&left_menu_item=node__6728

Det mest konkrete av hardware var vel digitalt speil:
BMW i3 Extended Rearview Mirror links up mirror and camera technology. In the interior mirror, the mirror view is overlaid with very precise images from a camera positioned on the roof. This provides a significantly extended field of view.

Det er vel ikke sikkert at dette kommer i serieproduserte biler. Det er vel også noen utfordringer med denne teknologien i et land som Norge med snø, is og kondens. Hadde et lite håp om at de ville komme med mer informasjon om batteri og rekkevidde, men de sparer vel "konfekten" til Geneve utstillingen  :)

Om noen har noe spennende om 2017 modellen, så er det fint om de legger det ut. Det er mange rykter, men ingen fakta så vidt jeg har sett.






JorgenM

Her står det at modellen med oppgradert batteri kommer i juli i år:
http://www.bmwblog.com/2016/01/05/bmw-sold-over-11000-i3-electric-vehicles-in-u-s-in-2015/

Står også at i3 er den mest solgte BMW-modellen i Norge i 2015 :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Juli høres bra ut  :),  men det er forsatt bare rykter desverre.

JorgenM

Det er sjelden "renderings" ser bra ut, men denne hadde jeg lagt inn bestilling på med en gang (gitt at den tar 3 barneseter i baksetet):

http://www.bmwblog.com/2016/01/07/bmw-i5-i6-suv-rendered-will-bmw-make-an-electric-suv/

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Enig...Ser bra ut, men det er ren fiksjon og langt inn i framtiden (2020 ???).

Jeg synes det er mer interessant med lekkasjer om hva vi kan forvente av 2017 modell i3. Det er jo knapt 3-4 mnd til vi 2017 modeller settes i bestilling. Håpet er at de kommer med en facelift med "city break" som standard og tilbyr større rekkevidde.

Olemann

Selger på Bilia anslo ca 3 mil lenger rekkevidde, linken over påstår vesentlig mer, klipp under.
Selger sa også at begge modellene blir solgt, men ukjent prisøkning.

"In July 2016, BMW will refresh its i3 electric car with a higher energy density battery. The current model consists of 8 x 2.7 kWh packs cells – each containing 12 x 3.75 volt, 60 Ah actual cells – wired in series for a nominal capacity of 21.8 kWh, 360 volts, of which 18.8 kWh are usable. The new battery is expected to have a 94Ah battery and the higher energy density will give the i3 an expected range of 120 miles. The actual rating will be issued by EPA after testing. EPA currently rates the i3 BEV at 81 miles."


Sitat fra: TM på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:12
Enig...Ser bra ut, men det er ren fiksjon og langt inn i framtiden (2020 ???).

Jeg synes det er mer interessant med lekkasjer om hva vi kan forvente av 2017 modell i3. Det er jo knapt 3-4 mnd til vi 2017 modeller settes i bestilling. Håpet er at de kommer med en facelift med "city break" som standard og tilbyr større rekkevidde.

Ingeniøren

Sitat fra: Olemann på fredag 08. januar 2016, klokken 00:40
Selger på Bilia anslo ca 3 mil lenger rekkevidde, linken over påstår vesentlig mer, klipp under.
Selger sa også at begge modellene blir solgt, men ukjent prisøkning.

"In July 2016, BMW will refresh its i3 electric car with a higher energy density battery. The current model consists of 8 x 2.7 kWh packs cells – each containing 12 x 3.75 volt, 60 Ah actual cells – wired in series for a nominal capacity of 21.8 kWh, 360 volts, of which 18.8 kWh are usable. The new battery is expected to have a 94Ah battery and the higher energy density will give the i3 an expected range of 120 miles. The actual rating will be issued by EPA after testing. EPA currently rates the i3 BEV at 81 miles."


Sitat fra: TM på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:12
Enig...Ser bra ut, men det er ren fiksjon og langt inn i framtiden (2020 ???).

Jeg synes det er mer interessant med lekkasjer om hva vi kan forvente av 2017 modell i3. Det er jo knapt 3-4 mnd til vi 2017 modeller settes i bestilling. Håpet er at de kommer med en facelift med "city break" som standard og tilbyr større rekkevidde.

Har man noen gang kunnet stole på en bilselger  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. januar 2016, klokken 06:38
Har man noen gang kunnet stole på en bilselger  :)
Hehe, nei - men det er sjelden at de tar i for lite, da  ;D

Med oppgang til 94 fra 60 uten noen større vektøkning, så vil rekkevidden økes med 57% matematisk sett. Dagens pakke er oppgitt til mellom 130 og 160 km noe som stemmer ganske så bra (i motsetning til de andre produsentene som oppgir nedoverbakke-tall). Vi kan vel også være enig om at maksimal rekkevidde ligger på ca 190 km under ideelle forhold.

Så de samme tallene blir derfor 204-251 km normal rekkevidde, og 298 km maksimalt (teoretisk og matematisk). Nå blir jo bufferen (topp og bunn) også tilsvarende større i dette regnestykket (og det er ikke sikkert den behøver å forstørres så mye), så da kan de faktisk klare å tyne enda litt mer enn disse tallene tilsier...

Klykken

Jeg kommer til å selge/bytte og kjøpe nyutgaven med litt mer stæsj hvis dette er tilfellet. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på fredag 08. januar 2016, klokken 09:46
Jeg kommer til å selge/bytte og kjøpe nyutgaven med litt mer stæsj hvis dette er tilfellet. ;D
Ja eller oppgradere pakken - blir veldig interessant å se prisene på det. Jeg fikk høre av min forhandler at de kommer til å gjennomføre oppgraderinger, men at de ikke hadde noen priser på dette enda.  :)

JorgenM

Håper det kommer noe annet nytt snacks i tillegg også da.
LED langlys bør de definitivt legge til.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Så vidt jeg vet har forhandlerne kommet med et ønske om at Driving Assistant Plus blir mulig å få med standard interiør. Det er jo en meningsløs forutsetning, spesielt fordi det ikke er andre mørke interiøralternativer bortsett fra skinn. Erfaringen er at de fleste ønsker mørkt interiør.

Klykken

Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 10:00
Sitat fra: Klykken på fredag 08. januar 2016, klokken 09:46
Jeg kommer til å selge/bytte og kjøpe nyutgaven med litt mer stæsj hvis dette er tilfellet. ;D
Ja eller oppgradere pakken - blir veldig interessant å se prisene på det. Jeg fikk høre av min forhandler at de kommer til å gjennomføre oppgraderinger, men at de ikke hadde noen priser på dette enda.  :)
Ja, eventuelt bytte pakken.
Er det Visborg i Verdal du benytter eller Sulland i Trondheim?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Ingen "Verdalinger" som får borti bilen min, nei - så svaret er selvfølgelig Sulland  ;D

JorgenM

Haha!
Men hos Visborg er det en ansatt som har genuin interesse for i3 og hva som kommer fremover, antar det er han du snakker med også Klykken? Han som har jobbet på Toyota / Hans Evensen Spillum tidligere.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA