Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Uppdatera kartor i Navi:n?

Startet av Ampéreson, onsdag 10. februar 2016, klokken 14:48

« forrige - neste »

pwb

Spurte på jobben nå og ingen har noensinne opplevd eller hørt om bildør som har åpnet seg under fart noen gang. Det nærmeste man har kommet er dør som ikke har vært 100% lukket og dermed åpnet seg det første hakket, men ikke helt opp. Så her er jeg rimelig sikker på at folk som sier at de har opplevd på andre biler at dørene faktisk åpner seg helt opp rett og slett juger.

1000kwh

Sitat fra: pwb på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:08
Spurte på jobben nå og ingen har noensinne opplevd eller hørt om bildør som har åpnet seg under fart noen gang. Det nærmeste man har kommet er dør som ikke har vært 100% lukket og dermed åpnet seg det første hakket, men ikke helt opp. Så her er jeg rimelig sikker på at folk som sier at de har opplevd på andre biler at dørene faktisk åpner seg helt opp rett og slett juger.

Jeg har også opplevd det. Når det er veldig kaldt kan låsen fryse og døren ligger i grunn bare inntil. Så løsner døra i fart og åpner seg. Komisk at du tror så mange lyver om noe så trivielt.

Ampéreson

Etter at døren åpnet seg helt på motorveien mellom Bergen og Lagunen har det ikke skjedd igjen, i fart. Og den åpnet seg helt, døren gikk forbi hakket som nevnes. La jeg merke til det når jeg prøvde å smekke døren igjen, kunne åpne den helt og dra til for å få den igjen.

Jeg har sprayet inn litt låsolje, en sånn liten sprayflaske man får kjøpt til slikt formål. Sprayet inn åpningen til låsemekanismen.

I dag skulle jeg kjøre til jobb, døren gikk ikke skikkelig igjen, men denne gangen la jeg merke til følgende.

• Ruten er litt nede (vanlig åpen stilling), jeg smekker igjen. Døren virker som den går i lås
  • Ruten går opp, til sin lukket stiling
  • Det virker som at vinduet kjiler opp døren med trykket mot vinduskarmen
  • Døren spretter opp
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

fonberg

Passaten vi hadde før hadde dette problemet gjentakende ganger (fordør som gikk opp av seg selv i kaldt vær). Vi sikret den faktisk med lastestropp mellom venstre og høyre fordør sine dørhåndtak i en periode. Jeg har også opplevd å være passasjer i andres /tyske og japanske) biler hvor dører har gått opp på uforklarlig vis.
Så får du gjerne kalle meg en lyver om du har behov for det :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

SurSnasen

Det nærmeste man har kommet er dør som ikke har vært 100% lukket og dermed åpnet seg det første hakket, men ikke helt opp. Så her er jeg rimelig sikker på at folk som sier at de har opplevd på andre biler at dørene faktisk åpner seg helt opp rett og slett juger.

Jeg hadde en gammel traver av en Golf for en del år siden. Den hadde et par tilfeller hvor den kunne finne på å åpne døra i fart. Det var for så vidt tilfeller hvor døra ikke ville lukke skikkelig før jeg kjørte, men hvor det virket som om den skulle holde seg. Så kom det en skarp sving i lav fart hvor sentrifugalkraften dro døra ut.
På nyere biler har jeg aldri opplevd dette. Opplevd flere ganger at dørene ikke har villet lukke pga kulde. Men aldri at de åpnes i fart.

Mr.Hansen

Sitat fra: Odd Arne på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:20
Etter at døren åpnet seg helt på motorveien mellom Bergen og Lagunen har det ikke skjedd igjen, i fart. Og den åpnet seg helt, døren gikk forbi hakket som nevnes. La jeg merke til det når jeg prøvde å smekke døren igjen, kunne åpne den helt og dra til for å få den igjen.

Jeg har sprayet inn litt låsolje, en sånn liten sprayflaske man får kjøpt til slikt formål. Sprayet inn åpningen til låsemekanismen.

I dag skulle jeg kjøre til jobb, døren gikk ikke skikkelig igjen, men denne gangen la jeg merke til følgende.

• Ruten er litt nede (vanlig åpen stilling), jeg smekker igjen. Døren virker som den går i lås
  • Ruten går opp, til sin lukket stiling
  • Det virker som at vinduet kjiler opp døren med trykket mot vinduskarmen
  • Døren spretter opp

Ville kontaktet Tesla, det virker som det er noe som må justeres.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Amoss

Så her er jeg rimelig sikker på at folk som sier at de har opplevd på andre biler at dørene faktisk åpner seg helt opp rett og slett juger.

Jaja, får komme inn her med "løgnene" mine også da... Har hatt dette med en rekke forskjellige biler - både amerikanske, europeiske og asiatiske. Jada, både "til første hakket" og sprette helt opp. Ikke ett vanlig problem i hverdagen - eller noe som har skjedd meg hvert år, men når det skjer, så skjer gjerne når det er ekstra- til ekstremt- kaldt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Chlangum

Med unntak av min 45 år gamle 'cuda så har jeg aldri opplevd dette. Verken med andre biler eller med Tesla'en. Bare sånn for å balansere litt. :P
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Leaf_2014

Hva er det sensorene som detekterer åpne dører egentlig føler på? Er det om låsemekanismen er i inngripen eller bare at døren ligger inntil? Får dere varsel om åpen dør i dashen og med plingplong når man kjører avgårde i disse tilfellene? Antar dørene i tillegg låses når man kjører avgårde.
Leaf 2014

jkirkebo

På Touranen vår låste bakluka seg opp i ett sett. Pga. vekten åpnet den seg ikke, men det var bare å løfte den opp. Dette skjedde støtt og stadig, også under kjøring. Årsaken var fukt i bakluka som førte til overledning i den elektriske låsemekanismen.
Andre ganger lot den seg ikke åpne i det hele tatt.
Fikk ny luke på garanti pga. rust, men måtte bekoste låskasse selv (bilen var da 6-7 år gammel).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JørundG

Jeg hadde samme problem som fonberg med vår Passat, problemene var der hver vinter og spesielt når det var ekstra kaldt. Hovedgrunn til at jeg solgte bilen og ikke ønsket å kjøpe passat igjen, dette da jeg hørte at m,ange andre hadde tilsvarende problem. Ville ikke ha barna med på tur om vinteren i en slik bil. Dette er selvsagt alvorlig og farlig.

mj

Jeg har opplevd samme med både saab 99, 900, 9000 og 95.
I en eller annen situasjon har de åpnet seg under fart når de egentlig er lukket.

Vann og kulde er rett og slett drit av og til  :)
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Teslanewbie

Mekaniske dører som låser seg opp ? Teslan her en elektrisk låse  og åpningsmekanisme..  Har hatt mange biler men aldri opplevet døren har åpnet seg av seg selv foruten på teslan der hø bakdør åpnet seg når jeg slo igjen førerdøren. En annen sak at dører åpner seg hvis sikkerhetsselen, en lue eller hanske  etc er i klem .. men av seg selv grunnet defekt mekanisme ? Never heard of it..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: mj på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:08
Jeg har opplevd samme med både saab 99, 900, 9000 og 95.
I en eller annen situasjon har de åpnet seg under fart når de egentlig er lukket.

Vann og kulde er rett og slett drit av og til  :)

Har en kusine som falt ut av bilen i en sving når døren åpnet seg i en sving. Men det er sikkert 30 år siden. Jeg har selv opplevd dør som ikke går i lås når den ble smelt igjen, men kan ikke huske å ha opplevd det på en ny bil. Har også sittet på med en bil hvor førerdøren åpnet seg. Men det var heller ingen ny bil når det skjedde.

Uansett er det vel hendelsesforløpet nå beskrevet bra, og service bør kontaktes. Enkelt og greit.
Så får de som elsker å kose seg med misnøye fortsette debatten :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA