Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er noen interessert i en Renault Kangoo 2002?

Startet av Jimbo, onsdag 10. februar 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

Jimbo

Hei,

Jag har relativt nyligen köpt en ny Leaf och har noterat att när jag förvärmer kupén ansluten till 16 A kurs så sjunker laddnivån från 80% till ca 76-78%. Är det normalt?

Kan värmen verkligen dra så mycket att den måste ta ström från batteriet?

I så fall tycker jag det verkar tveksamt om det lönar sig att använda förvärmning eftersom det ändå går ganska fort att få varmt i kupén.


MVH

Jim

LeafSwe

Japp, värmaren kan dra mer än vad 16A kan ge. Men efter några minuter(beroende på hur kallt ute och inställd förvärmningstemperatur) sjunker förbrukningen och då laddas batteriet igen.
Så prova förvärm lite längre tid.
3P+
3SR+

leafnor

#2
Det er normalt.

For, varmeapparat drar i starten mer enn hva bilen får fra nettkabel. Typisk drar bilen 5kw, men du får bare 3,2kW fra nettet. De omlag 2 kW trekke den fra batteriet.
Etter en tid vil varme trekke likt eller mindre enn fra nettet, og batteriet opprettholder nivået. Min biler lader  ikke på igjen, med mindre jeg starter lading mens det forvarmes. (Ved 100%)

En bil med 6,6kW lader tenker jeg vil ha effekt nok fra nettet uten å måtte ty til å ta noe fra batteriet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Jimbo

#3
OK, tack!

Jag har faktiskt en gång sett att den inte hade sjunkit när jag förvärmde, då var den faktiskt på 81 %. Men jag har också laddat länge en annan gång och då tror jag den låg på 78%. Kanske hade jag startat laddning via appen den gången jag fick 81%, är lite osäker.

Ska pröva lite mer att ha den på längre och att starta laddningen manuellt. Normalt brukar jag bara slå på den med appen ca 15 minuter innan jag ska köra.

kakraemer

Har du 16A kurs eller 16A lader?
Hjelper ikke med 16A kurs dersom laderen er 10A.
10A er ikke mye effekt = 2300W og det er lite varme til bilen.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Jimbo

Det är en standard Leaf-laddare, så den är väl på 10 A. Jag vet inte om den bara kan använda 10 A till värme, eller om den kan använda 16 A till värme. Oavsett tycker jag att 2,3 kW till värme är mycket. Om man kopplar in en vanlig kupévärmare på 2 kW blir det varmt väldigt fort. Nu ska den kanske värma batteriet också, men den använder ju en luftvärmepump till kupén, så det borde bli väldigt mycket värme av 2,3 kW. Men det verkar stämma som tidigare svar i tråden, att den använder effekt från batteriet till att börja med.

leafnor

Sitat fra: Jimbo på lørdag 09. januar 2016, klokken 21:54
Det är en standard Leaf-laddare, så den är väl på 10 A. Jag vet inte om den bara kan använda 10 A till värme, eller om den kan använda 16 A till värme. Oavsett tycker jag att 2,3 kW till värme är mycket. Om man kopplar in en vanlig kupévärmare på 2 kW blir det varmt väldigt fort. Nu ska den kanske värma batteriet också, men den använder ju en luftvärmepump till kupén, så det borde bli väldigt mycket värme av 2,3 kW. Men det verkar stämma som tidigare svar i tråden, att den använder effekt från batteriet till att börja med.
Den varmer ikke batteriet. Dog varmer den hele varmesystemet og luften i bilen.
En kupevarmer varmer kun luften i bilen. 


Leaf 2012/Aug 160.000 km

LeafSwe

Och värmepumpen används inte vid förvärmning
3P+
3SR+

Jimbo


Niklas

Sitat fra: LeafSwe på søndag 10. januar 2016, klokken 08:55
Och värmepumpen används inte vid förvärmning

Är det när man är ansluten till elnätet? Funderar om det är vp när man förvärmer men inte är ansluten till elnätet? Har ett svagt minne att jag hört fläktarna under huven gå vid förvärmning när jag inte hade pluggat i. Nån kanske vet? Jag litar inte på mitt minne ;)
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA