Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla har endelig klart det!

Startet av Mippen, tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:39

« forrige - neste »

Toonster



Kim Kim

Noen som kan utdype svaret med silikon på rutene, dette har jeg ike hørt om.

Er en relativt ny bileier :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

cairnz

Silikon på pakningene som ruta går "inn på" - dette for å forhindre at vann legger seg der og fryser. Er mest relevant i tidsrommet med "overgangen" fra pluss til minus - men all smøring er god smøring :D
Elbilist

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. januar 2016, klokken 10:51
Om du skal beholde hytta noen år er det sikkert ikke dumt å etablere en så permanent løsning som mulig.
Enig.
SitatDet er selvfølgelig flott med et økende antall hurtigladere, men man går lett lei av å måtte ta unødvendige pauser.
Hurtigladere fungerer best når man bruker dem som sikkerhetsnett, men kommer helt hjem uten å lade.
SitatStrøm hjemme og på destinasjoner er behagelig og tidsbesparende :)
Og egentlig det største poenget hvis man skal nyte en av elbilens største fordeler; nemlig å slippe "drivstoff-fylling". Lad når bilen venter på deg, ikke omvendt.

sims

Jeg skal på hytta i helgen og har montert 32A blått stikk der. Nå er det meldt 25 blå, og jeg skal være der ca 40 timer. Hva vil være best:
- sette ned lading til 7-8A, da vil bilen i teorien lade fra jeg kommer til jeg drar og derfor kanskje holde batteriet på ok temp?
- lade på 32A, men stoppe ved f. eks 70%. Sette på lading ca 3 timer før hjemreise og lade inntil avgang

(jeg har 800 høydemeter bratt nedover fra hytta... regen blir som regel begrenset ganske raskt hvis SoC er for høy)

fonberg

Sitat fra: sims på onsdag 06. januar 2016, klokken 14:36
Jeg skal på hytta i helgen og har montert 32A blått stikk der. Nå er det meldt 25 blå, og jeg skal være der ca 40 timer. Hva vil være best:
- sette ned lading til 7-8A, da vil bilen i teorien lade fra jeg kommer til jeg drar og derfor kanskje holde batteriet på ok temp?
- lade på 32A, men stoppe ved f. eks 70%. Sette på lading ca 3 timer før hjemreise og lade inntil avgang

(jeg har 800 høydemeter bratt nedover fra hytta... regen blir som regel begrenset ganske raskt hvis SoC er for høy)

Jeg ville beregnet ankomst hytta med rimelig lav SOC slik at du kan lade hele oppholdet. Så ville jeg ladet med 5-6A fra starten, og så skru opp til 32A de siste timene, samt kjøre et par runder med forvarming med range mode avslått den siste tomen før hjemreise.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Nuvolari

Sitat fra: sims på onsdag 06. januar 2016, klokken 14:36
Jeg skal på hytta i helgen og har montert 32A blått stikk der. Nå er det meldt 25 blå, og jeg skal være der ca 40 timer. Hva vil være best:
- sette ned lading til 7-8A, da vil bilen i teorien lade fra jeg kommer til jeg drar og derfor kanskje holde batteriet på ok temp?
- lade på 32A, men stoppe ved f. eks 70%. Sette på lading ca 3 timer før hjemreise og lade inntil avgang

(jeg har 800 høydemeter bratt nedover fra hytta... regen blir som regel begrenset ganske raskt hvis SoC er for høy)

7-8A vil ikke holde batteriet varmt. Lad akkurat som du pleier og forvarm 45min før avreise. Bilen vil selv varme batteriet ved behov. Stå tilkoblet strøm under hele oppholdet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

MeTesla

Sitat fra: Jejl på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:44
Det første jeg ville tenkt på er å ha nok strøm når bilen parkeres på hytta. (Du kan vel ikke vite 100% sikkert at ladingen vil virke). Det andre er å starte lading med en gang du kommer frem. Blir batteripakken for kald kan du risikere at den ikke vil ta imot lading. Og selvfølgelig starte forvarming i god tid før hjemturen.

Jeg er fortsatt en lærling i Teslaens mysterier så jeg ble litt overrasket da jeg satte bilen på lading i dag. minus seks grader i garasjen. Først lyste ladehullet i bilen grønt, så sa det "klikk" et eller annet sted før lyset ble blått (eller hvitt - husker ikke). Gikk inn og startet VisibleTesla, så at status var "Charging" men ladehastigheten null. Men etter en halv times tid ser jeg nå at charge rate sakte men sikkert stiger og bilen tar lading.

Hva har jeg lært av det? Jo, at om batteriet er veldig kaldt så vil den fortsatt få startet lading men den går omveien om batterivarming først, noe som kan være litt skremmende der og da for det ser ut som om noe er galt og at bilen ikke tar strøm. Men det gjør den.

Kan seks blå kalles "ekstrem kulde" slik tråden har som tema? Nei. Men erfaringen er delt her i mangel av et bedre sted jeg kunne finne i farta.

cairnz

Det Novulari sier er nok det enkleste. Lad opp med "full guff" - eller skru ned et par-fem ampere hvis du har stort spenningsfall fra 25A->32A. Skru av range mode, og sett klimanlegget på full guffe en time før du drar, og på nytt igjen en halvtime før du drar. Da er batteriet godt og varmt (null begrensning på makseffekt, og 30kW regen, grei bremseeffekt).

Resten av tiden koser du deg på hytta, og lar bilen være bil.
Elbilist

elbilmanne

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:10
Vi hadde 3 døgn med mellom 32 og 37 i Øst-Finland forrige vinter.
Det gikk greit, men bilen startet selv oppvarming av batteriet mange ganger.
Det er derfor viktig å ha strømtilkobling.
Ta med et par adaptere, gjerne til komfyr-stikk, og kabel som tåler 20A.
13A var for lite, og selv 16A var i minste laget.

Et lite triks fra da vi hadde gammel diesel-Mercedes, var å lage telt over bilen.
Legg noe (f.eks. tom pappeske) oppå taket av bilen, og kjøp og legg en stor presenning over.
Du får 5x7m presenninger for et par hundrelapper på Biltema.

Det blir lunt under presenningen, og ikke så kaldt som utenfor.
I tillegg kan du evt. sette opp noen fakkelbokser eller kubbelys under der.
Det vil forbedre temperaturen betraktelig.
(Ikke sett fyr på bil eller presenning da.)

Tror ikke komfyrstikk hjelper mye om det er 30 blå. Da må man sove i bilen, ettersom man må ha vinduet eller døra på gløtt for å få kabelen ut. Brrrrr! ;D

Ellers bra forslag, telt høres smart ut!

Øyvind.h

Ladet fint på 10 amp kurs på Ringebu for et år siden. -15 på dagen og -25 på natten. Det eneste jeg merket var at ladingen innimellom stoppet for at batteriet skulle varmes når utetemperaturen falt til -25.
Men ikke behov for 20-30 amp for å få fylt på batteriet gjennom helgen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA