Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla har endelig klart det!

Startet av Mippen, tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:39

« forrige - neste »

Mippen

Skal på tur til helgen. Er meldt ned i 35 blå. Hva bør jeg tenke på? Ikke kjørt med bilen under 10-15. Skal bo på en hytte og bilen skal stå ute.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Ouch. -35 er heftig :) Ut på finnmarksvidda?

Enkelt og greit er det vel å plugge i på destinasjon, og kjører skikkelig forvarming før bruk?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jejl

#2
Det første jeg ville tenkt på er å ha nok strøm når bilen parkeres på hytta. (Du kan vel ikke vite 100% sikkert at ladingen vil virke). Det andre er å starte lading med en gang du kommer frem. Blir batteripakken for kald kan du risikere at den ikke vil ta imot lading. Og selvfølgelig starte forvarming i god tid før hjemturen.




Mippen

Det står i manualen."Temperaturgrenser
Ikke utsett Model S for temperaturer over 60°
C eller under -30° C i mer enn 24 timer av
gangen."
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:41
Ouch. -35 er heftig :) Ut på finnmarksvidda?

Enkelt og greit er det vel å plugge i på destinasjon, og kjører skikkelig forvarming før bruk?

Nei, Hallingdal. Var meldt så kaldt tidligere i uken, men ser nå at temperaturen har gått litt opp. Rundt 20 nå.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:49
Det står i manualen."Temperaturgrenser
Ikke utsett Model S for temperaturer over 60°
C eller under -30° C i mer enn 24 timer av
gangen."

Har spurt Tesla om dette for en god stund siden.
1. Det må være kaldere enn -30 sammenhengende i mer enn 24 timer. Svært få steder, og svært sjeldent det er kaldere enn -30 sammenhengende ett døgn. Selv om døgnets laveste temp er under -30.
2. Så lenge man har plugget i skal det være OK. Antar det er fordi bilen varmer batteriet for å unngå skade om tempen faller under -30, noe som krever energi? 

Det kaldteste jeg har vært borti var -25. Vinduene frøs (hadde ikke hatt på silikon), og forvarming dro mye energi slik at jeg dro fra hytta med bare 75% SOC (på en 26 mils tur Ringebu-Oslo). Men kom hjem med 10-20km rest før buffer under 0 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Ok. Får håpe at  jeg kan plugge den i. Er leiehytte... Takk for svar :)
Fremtiden er elektrisk.

SunSeeker

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:18
Ok. Får håpe at  jeg kan plugge den i. Er leiehytte... Takk for svar :)

Nettopp derfor ville jeg tatt med kraftig og lang nok skjøteledning. Er sikkert et stikk enten på veggen på hytta eller i en skibu/uthus.
Smøre pakninger med silikon om du ikke har gjort det tidligere ::)

Mippen

Sitat fra: SunSeeker på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:38
Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:18
Ok. Får håpe at  jeg kan plugge den i. Er leiehytte... Takk for svar :)

Nettopp derfor ville jeg tatt med kraftig og lang nok skjøteledning. Er sikkert et stikk enten på veggen på hytta eller i en skibu/uthus.
Smøre pakninger med silikon om du ikke har gjort det tidligere ::)

Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:10
lage telt over bilen.
Legg noe (f.eks. tom pappeske) oppå taket av bilen, og kjøp og legg en stor presenning over.
Du får 5x7m presenninger for et par hundrelapper på Biltema.

Det blir lunt under presenningen, og ikke så kaldt som utenfor.
Dette er faktisk kjempelurt. En "telt" vil redusere utstrålingen mye (ved klar himmel), bidra til at du faktisk kan måle mange grader varmere på innsiden enn utsiden. Et annet tips er å parkere under tak, eller nært inntil husveggen. Det siste hjelper ikke mye, men jeg ser faktisk noe forskjell på registrert temperatur i våre biler avhengig av hvilken som står nærmest/lengst unna huset. I 30 minus eller kaldere er det vel riktig å si at alle monner drar.

nyttblad

Hvor lang og tjukk skjøteledning kan man egentlig ha. Sliter litt med en hytte som er i overkant av 100 m fra parkering og merka at det forsvant mye batteri av å stå stille i mange dager i jula.
Og er det forsvarlig med skjøteledning idet jeg ser i manualen at dette skal man ikke bruke til lading
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Muffinman

Jo lengre strekk og jo større sikring på kursen jo større tverrsnitt bør man bruke. Selv om man bruker et moderat tverrsnitt og setter strømtrekk veldig lavt og slik klarer å holde spenningsfallet moderat vil kortslutningsstrømmen begrenses. Det betyr at ved feil tar det lengre tid før sikringen løser ut, og det er ikke ønskelig. Jeg tror nok at 2,5kv av den grunn vil være en dårlig løsning på 100meter selv på en 10A kurs sikret med rask sikring. Skal du opp på 4kv skyter prisen på kabelen i været, og det går fort noen tusenlapper bare i kabel.

Som en nødløsning med 2,5kv kabel ville jeg begrenset strømtrekket i bilen så mye som mulig, og koblet til en kurs som hadde en tilleggslast, f.eks. en varmeovn eller lignende, slik at total last lå på 70-80% av merkestrømmen på sikringen og _minst_ halvparten av denne lasten lokal (dvs i hytta). Det er ingen god løsning, men vil bidra til at sikringen lettere løser ut om du får feil/kortslutning nær bilen. Viktig å beskytte skjøter og kontakter mot fukt.

Ikke noe jeg vil anbefale, men en løsning jeg ville prøvd om det var eneste mulighet. Jeg ville dog på sikt skaffet meg skikkelig kabel til dette.

nyttblad

Takk for godt svar. Det er antakelig billigere å kjøpe en skikkelig kabel enn å kjøpe ny hytte :)

Ellers så er jo håpet at det på sikt dukker opp flere hurtigladere på veien
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Muffinman

#13
Anbefaler at du tar kontakt med jkirkebo på formet her. Han selger tilpasset og fornuftig priset utstyr, samtidig som han velvillig gir gode råd.

Øyvind.h

Sitat fra: nyttblad på onsdag 06. januar 2016, klokken 10:42
Takk for godt svar. Det er antakelig billigere å kjøpe en skikkelig kabel enn å kjøpe ny hytte :)

Ellers så er jo håpet at det på sikt dukker opp flere hurtigladere på veien
Om du skal beholde hytta noen år er det sikkert ikke dumt å etablere en så permanent løsning som mulig. I hvert fall om du bruker hytta noen ganger i løpet av året.

Det er selvfølgelig flott med et økende antall hurtigladere, men man går lett lei av å måtte ta unødvendige pauser. Strøm hjemme og på destinasjoner er behagelig og tidsbesparende :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA