Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum ikke for Nordmenn i Sverige? Kanskje snart?

Startet av Bjoris, tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

vitcho

Nu er jeg ikke selv ingeniør, så der er sikkert mange herinde, der kan svare bedre og mere udtømmende på dette, men det er absolut ikke givet, man bare kan udskifte batterierne! Husk at laderen og elektronikken er bygget til netop dette batteri. Hvis man skifter til en helt anden batteritype, vil det derfor næppe kun være batteriet, der skal skiftes, men flere dele i bilen. Tværtimod er det ret usandsynligt, de kan (og vil) gøre det, hvis de skifter batteriteknologi.

Når det er sagt, lyder det meget som om, det upgrade, de taler om på CES, er med præcis samme teknologi, cellerne har bare fået lidt mere kapacitet. "It's the same package but just with the next generation of cells.". Dette betyder nok, vi i det mindste har en teoretisk mulighed for at kunne retrofitte. Men ja - vi må vente til sommer og håbe det bedste :-)

Thorbjørn Hellehaven

Noe jeg lurer litt på, hva skjer med bruktpris, når nye biler får bedre rekkevidde uten at prisen økes for mye?

Når batteriet blir modent for utskifting, kan man da håpe på at det er tilgjengelig nye batterier som passer fysisk, men med bedre kapasitet?
Hvis batteriet blir "utslitt" innenfor det som er garrantien, så håper jeg på muligheten å legge i noen kroner ekstra for å få bedre kapasitet som erstatning, og kanskje "nullstille" batteri-garrantien.

Det er ikke bare bedre rekkevidde som er fordel med større batteri. Har jeg forstått riktig med Leaf-30 så er hurtiglading også mer effektivt, fordi det skal mer til før batteriet blir den begrensende faktoren.

alagerqv

Det kommer flere og flere detaljer, så dette lover godt! Av ryktene så langt, så er det vel bare raskere ombordlader som "mangler" (forutsatt at de fleste ryktene stemmer).

http://www.tu.no/artikler/na-far-ogsa-el-golfen-storre-batteri/347413

"48 prosent mer batterikapasitet

Batterikapasiteten skal opp med 48 prosent, fra dagens 24,2 kilowattimer til 35,8 kilowattimer. Battericellene går fra 25 amperetimer til 37 amperetimer.

Volkswagen forventer en NEDC-rekkevidde på omtrent 300 kilometer, og antar at bilen i den virkelige verden vil klare 20 mil i praksis."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA