Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum ikke for Nordmenn i Sverige? Kanskje snart?

Startet av Bjoris, tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: np på onsdag 06. januar 2016, klokken 19:39
Hvis du kan leve med utseendet, så skjønner jeg det godt.

Hehe, ja, det går fint. Jeg syns den ser bra ut rett forfra, men bakfra og spesielt litt fra siden ser den ikke så bra ut, som en dame som har lagt seg altfor mye ut over hoftene;) Det som er bra med Leafen er at den nesten er feilfri, er mye rimeligere og akkurat nå har den ett bedre batteri enn de andre som også gir mye raskere lading noe som gjør at bilen faktisk kan brukes på ganske lange strekk som vi faktisk kommer til å gjøre med denne bilen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

gamer73

ja det er ingenting ufornuftig med å kjøpe leaf....tvert imot..VELDIG fornuftig men bare så smertelig kjedelig;)

Jeg tenkte på E-bil før E-golf kom på markedet, men jeg var veldig nølende pga at den mest fornuftige bilen (LEAF) av valgene den gangen var så urstygg...når E-golf kom ble det myye lettere å velge E-bil hehe.

Men for all del....om man ikke bryr seg om utseende så tror jeg i bunn og grunn at LEAF er ganske mye mer fornuftig kjøp enn E-golf.... for det er vel kun på kjøreegenskaper og utseende golf er lysår unna er det ikke? (klart...dette er jo 2 faktorer som betyr mye for svært mange)

bno

Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 08:54
ja det er ingenting ufornuftig med å kjøpe leaf....tvert imot..VELDIG fornuftig men bare så smertelig kjedelig;)

Jeg tenkte på E-bil før E-golf kom på markedet, men jeg var veldig nølende pga at den mest fornuftige bilen (LEAF) av valgene den gangen var så urstygg...når E-golf kom ble det myye lettere å velge E-bil hehe.

Men for all del....om man ikke bryr seg om utseende så tror jeg i bunn og grunn at LEAF er ganske mye mer fornuftig kjøp enn E-golf.... for det er vel kun på kjøreegenskaper og utseende golf er lysår unna er det ikke? (klart...dette er jo 2 faktorer som betyr mye for svært mange)

Hadde Leaf i 3 år. Likte aldri utseende, men var det eneste reelle valget i 2011. Nå har jeg E-golf fordi jeg liker utseende bedre. Mener at Leaf var en bedre bil med mindre feil. Konservative VW har greid å lage dønn kjedelige biler. Nå ser jeg frem til å få en bedre bil med lengre rekkevidde og en mer fremtidsrettet teknologi.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

gamer73

ja LEAF er jo japansk er det ikke? Og japanerne har jo alltid vært på topp mht driftsikkherhet....og dem slår nok ihvertfall WV hehe....men personlig så er GOLF den eneste litt tøffe småbil jeg vet om. Etter min mening er det vanskelig å lage pene biler, og jeg mener vel egentlig at bare 2 % av alle biler som noensinne er vist frem er pen å se på...Og omtrent ALLE av dem er konseptbiler som ALDRI har blitt produsert;) Jeg sitter her å prøver å finne tenke på en bil jeg virkelig syntes er pen....og jeg klarer det ikke, men jeg tror det finnes en moddet M3 (bmw) som jeg mener å huske var ufattelig kul....men husker ikke hva år den var laget i...

Kavorka

Sitat fra: gamer73 på fredag 08. januar 2016, klokken 09:55
ja LEAF er jo japansk er det ikke? Og japanerne har jo alltid vært på topp mht driftsikkherhet....og dem slår nok ihvertfall WV hehe....men personlig så er GOLF den eneste litt tøffe småbil jeg vet om. Etter min mening er det vanskelig å lage pene biler, og jeg mener vel egentlig at bare 2 % av alle biler som noensinne er vist frem er pen å se på...Og omtrent ALLE av dem er konseptbiler som ALDRI har blitt produsert;) Jeg sitter her å prøver å finne tenke på en bil jeg virkelig syntes er pen....og jeg klarer det ikke, men jeg tror det finnes en moddet M3 (bmw) som jeg mener å huske var ufattelig kul....men husker ikke hva år den var laget i...
Nissan produserer Leaf i UK også, og jeg regner med det er disse som ruller her i landet. Ref https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Motor_Manufacturing_UK

Etter å ha hatt en UK produsert Toyota er ville jeg ikke gitt leafens japanske opphav  ekstra goodwill ift tyskprodusert. Men jeg ville gitt leafen goodwill ift at den har ok statistikk så langt, de har hatt tid til å luke vekk barnesykdommer, og har relativt store volum (kanskje billigere med reservedeler og service/rep).

GreenBeHH

Underlig hvordan denne tråden gikk fra en diskusjon om rekkevidde til å diskutere utseende mellom to gode elbiler ::)
Tilbake til Evo sitt innlegg og to år gamle bilde om planlagt rekkevidde strategi for eGolf.  På CES2016 blir eGolf Touch presentert.  Personlig så er fokus på skjermer og underholdning i bil helt uinteressant, men et utsagn om at det kommer lengre rekkevidde på slutten av artikkelen er interessant.  http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/93769/volkswagen-reveals-budd-e-concept-at-ces-2016

Dette betyr nok at 2017 eGolf (som starter produksjon rundt uke 22) vil komme med litt lenger rekkevidde og dermed vil matche Leaf.

Men, neste og virkelige steg i rekkevidde vil først komme med Golf plattform eller kanskje enda mer sannsynlig på Budd-e plattformen (MEB) som bygger bilen rundt batteriet.  Det vil nok tidligst skje i 2018 og sannsynligvis bli en 2019 modell.

Min eGolf har akkurat det den trenger og fungerer 110% som forventet og jeg bytter først i 2018/19 og da blir det bil no.1
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

gak

Min e-golf fungerte som forventet til 23000 km, Tror den blir på verksted kanskje 1-2 uker. Det er ikke unormalt at en bil må på verksted, men mesteparten av tiden i kø! Den ville ikke lade.
Polo 2.5

David Skov Hansen

Det er vel ikke så underligt at Tesla kører så langt med en batteripakke som fylder hele bunden. Hvis de andre producenter bygge tilsvarende størrelse undervogn ville rækkevidden være i samme omegn. Det er vel Tesla som ikke har lyst til at bevæge sig ned i mellemklasse segmentet da det vil sætte deres rækkevidde på alvorlig prøve. Tror vi venter på ny teknologi som skal være afprøvet og testet grundigt før vi propper det ned i konsumbiler.

bno

#23
Nå skal man passe seg for å avvike fra tema, men en kort replikk til punkt over. Chevy Bolt antatt med 65Kwh batteri og 32 mil. (....)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

vitcho

Ja, den lyder spændende. Men lad os nu se den i praksis, før vi jubler.

I mine øjne er E-golfen stadig den bedste allround-bil under Tesla, men de skal passe på. Kommer der en bil i samme prisklasse, der kører markant længere på batteriet, køber jeg nok den. Jeg krydser blot fingre for, hvis de kommer med et større batteri (ala leafen) i den nærmeste fremtid, at jeg får lov at opgradere min nuværende batteripakke. Det ville gøre mig markant lykkeligere :-D

Bjoris

Bolten er den første virkelig spennende nyheten på lenge, om ikke Ioniq overrasker da. Model 3 skal også presenteres i mars så flere skikkelig spennende nyheter blir snart presentert.

Ang Bolt, tviler på at den har 65 kWh, heller mot 50 kWh, kanske 55, men uansett er det jo veldig bra!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hansob

Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

bno

Sitat fra: bjoris på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:21
Bolten er den første virkelig spennende nyheten på lenge, om ikke Ioniq overrasker da. Model 3 skal også presenteres i mars så flere skikkelig spennende nyheter blir snart presentert.

Ang Bolt, tviler på at den har 65 kWh, heller mot 50 kWh, kanske 55, men uansett er det jo veldig bra!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18968.msg441071.html#msg441071
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jensjacob

#28
Sitat fra: hansob på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:05
Ser ut som større batteri er på vei:
http://www.autoblog.com/2016/01/09/volkswagen-e-golf-30-percent-range-increase-new-batteries/


Samme historie her :
http://www.automobilemag.com/features/news/volkswagen-e-golf-to-get-30-percent-driving-range-improvement/

Det ser ud som formfaktoren er nøjagtig den samme på de to batterityper som også er blevet nævnt som en selvfølge her på forumet.
Men så - som jeg har spurgt om før - vil disse celler kunne retrofittes og evt. nye blandes med gamle efter behov ? Størrelsesmæssigt siger ja. Hvad med stikforbindelser og batterikontrolsystem ? Vil der være kompatibilitet der ?

Kan et stærkt forum som dette ikke varetage en slags lobbyarbejde for sådan en løsning ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

David Skov Hansen

Jeg håber da i den grad at vw har bygget bilen til at kunne få skiftet batterierne til en bedre type ellers vil det nok være sidste gang jeg køber en elbil. Tesla har netop argumenteret for at om 6-8 år så er batterierne så billige at det ikke er samme omkostning at skifte til nye og bedre batterier. Altså skifte på ens eksisterende bil. Alternativt er holdbarheden på bilen i den grad forringet og gensalgsværdien lig nul n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA