Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum ikke for Nordmenn i Sverige? Kanskje snart?

Startet av Bjoris, tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elektro

#1
2016 modellen kom i uke 22 i fjor, så 2017 modellen kommer nok i juni. Det spekuleres i om det kommer en 30 kW utgave tilsvarende Leaf da, men jeg føler meg ikke sikker på det.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

np

Tviler sterkt på det. Håper ja, men tviler. Regner med kanskje 2-3kWh til. Tror ikke vi får den økningen vi ønsker, før de har på plass sin nye platform a la Tesla, som de sier vil ta 3-4 år.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

evole

Dette bildet er vist mange ganger her inne:


Tross alt Volkswagen selv som presenterte fremtidsplanene sine tilbake i juli 2014.

Et rykte fra Portugal er at 32,9 kWh-varianten blir tilgjengelig inneværende år. Ikke helt ulogisk nå som Leaf leveres med 30 kWh. Leaf og e-Golf vil i så fall få identisk rekkevidde iht. NEDC.

Jeg har ingen tro på at det vil ta 3-4 år før batterikapasiteten forbedres.

np

Tja, det er to år siden 2014, og vi er vel akkurat der vi var for 2 år siden? Mer info om grafen over finnes på: http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html. Poenget mitt er vel heller at om e-Golf skal møte konkurransen som kommer (f.eks. Tesla Model 3), holder det ikke med 205km rekkevidde i 2017 og 250 et par år etterpå.

Men, time will show, som de sier.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

elektro

Jeg gjetter at e-Golf kommer med en større oppgradering av e-Golf med det nye interiøret, en facelift og større batteri i 2018. Omtrent samtidig som Audi Q6. Tesla Model 3 blir vel et sted midt mellom der i størrelse og rekkevidde, men nærmere e-Golf i pris.

Går rykter om at i3 kommer med lengre rekkevidde i 2017 også, basert på ny batteriteknologi fra Samsung.
http://cleantechnica.com/2015/11/27/could-2017-bmw-i3-use-samsung-sdis-planned-94-ah-battery-cells/

Så får vi håpe e-Golf slår fryktelig tilbake med Solid State batterier fra Bosch om noen år.. ;) http://cleantechnica.com/2015/09/21/bosch-solid-state-lithium-ion-batteries-could-hit-ev-market-within-5-years/
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

jeg tror heller ikke på den store revolusjonen på batterifronten med det første. Vi må opp i Tesla-standard før dette med rekkeviddeangst forsvinner...og selv med Tesla så er det jo en viss rekkeviddeangst;)...

Bjoris

#7
Rekkevidde er ett vesentlig poeng på en elbil, jeg skulle så gjerne hatt en eGolf, men endte nesten, dessverre på en Leaf nettopp pga den ekstra rekkevidden og den lavere prisen, til dels mye lavere prisen.

Nå skal mine foreldre til å kjøpe, men vanskelig å anbefale en elbil med kortere rekkevidde enn andre til høyere pris...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

gamer73

Rekkevidden E-golf kontra nye LEAF betyr KUN noe om man har lang jobbreise vil jeg si..eller kjører masse på hytten hvor man akkurat klarer det med en leaf kontra golf.

For meg var Golf valget pga en ting..utseende..LEAF ser ut som bilen til bestemor duck og jeg syntes den er noe av det styggeste som har har 4 hjul...tror mange er enig med meg;)

Bryr man seg ikke om utseende så er det mange som velger golf uansett fordi golf er liksom så kjent og kjært for det norske folk...(selvsagt også pga utseende som har gjort den det..men sikkert også relativ grei driftsikkerhet)

hemi

Leaf utgikk på så mange punkter uansett... når jeg kjøpte golfen kunne jeg ha bestilt 30kwh leaf.. men .. ugh.

Jeg gav godt over 300k for golfen, så pengene var for meg ikke det viktigste, men handeling, power, utstyr og kjøreopplevelse og kvalitet.

Kjørt 1750km på nøyaktig 4 uker nå da, lengste turen uten stopp er 32km ;)

Dexter

hvor mye er godt over?

hørtes ut som om du ikke fikk med noen rabatter?

elektro

Sitat fra: evole på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:03
Dette bildet er vist mange ganger her inne:


Tross alt Volkswagen selv som presenterte fremtidsplanene sine tilbake i juli 2014.

Et rykte fra Portugal er at 32,9 kWh-varianten blir tilgjengelig inneværende år. Ikke helt ulogisk nå som Leaf leveres med 30 kWh. Leaf og e-Golf vil i så fall få identisk rekkevidde iht. NEDC.

Jeg har ingen tro på at det vil ta 3-4 år før batterikapasiteten forbedres.

Det er ikke hva VW kan levere hvis de vil, som styrer utviklingen. Det er lønnsomheten per bil og betalingsvilligheten til folk. La oss si at VW har et større batteri klart, men at det koster 30.000 mer inn til dem. Da vil det kanskje koste 40.000 mer ut til forhandler og 50.000 mer ut til forbruker, for at alle ledd skal beholde marginen sin. Så er spørsmålet om folk flest er villige til å betale så mye for en e-Golf som bare har for eksempel fem mil lenger rekkevidde enn dagens modell.

Jeg tror e-Golfen kommer til å tåle konkurransen mot Leaf godt og selge omtrent like mye selv med kortere rekkevidde og høyere pris. Rett og slett fordi den kjører bedre og ser bedre ut, både utvendig og innvendig. Og for de fleste er det en bil nr. 2 eller en bil for pendling uansett, og de færreste kjører mer enn 10 mil til daglig.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Bjoris

#12
Selv om nå eGolfen er mye bedre enn Leafen så får du altså ny 30 kwh Leaf i Tekna versjon inkl skinnseter, VP mv til litt over 250 inkl vinterhjul og antirustbehandling. Dog med bondeavtalen, men alle kan bli bonde for 800 kr. Jeg kom til at å legge 300 på bordet for en eGolf med vesenlig kortere rekkevidde ble vanskelig. Nå var uansett alternativet en brukt eGolf, men alle de rimeligste av disse mangler VP og er ett år gml...

Vel, tror VW selger uansett og det er det som er så dumt, de blir ikke nødt. Nissan var helt nødt til å komme opp med noe for å selge Leaf på 5. året uten facelift... Jeg er av den som på en slik bil MYE heller vil ha god rekkevidde og ladehastighet enn facelift. Facelift er noe den eksisterende bilbransjen har hjernevasket oss med i alle år, noen nye lykter og 5 hk mer motor og vi var solgt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

np

Hvis du kan leve med utseendet, så skjønner jeg det godt.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

eivhelle

Sitat fra: elektro på onsdag 06. januar 2016, klokken 14:49

Det er ikke hva VW kan levere hvis de vil, som styrer utviklingen. Det er lønnsomheten per bil og betalingsvilligheten til folk. La oss si at VW har et større batteri klart, men at det koster 30.000 mer inn til dem. Da vil det kanskje koste 40.000 mer ut til forhandler og 50.000 mer ut til forbruker, for at alle ledd skal beholde marginen sin. Så er spørsmålet om folk flest er villige til å betale så mye for en e-Golf som bare har for eksempel fem mil lenger rekkevidde enn dagens modell.

Hvis VW sine konkurrenter øker sine batteripakker uten å øke prisen, vil ikke batteriene i e-golf være konkurransedyktige lenge. VW kan ikke basere seg på battericeller til 4-500 $/kWh hvis konkurrentene går for ny teknologi som koster 150$/kWh.

I følge denne linken, koster det nye 30kWh batteriet til nissan 4500$
http://pushevs.com/2015/09/22/battery-price-myth/
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA