Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart eier av outlander phev instyle+ 2016mod

Startet av simhen, tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:25

« forrige - neste »

simhen

Hei.

Hentet igår min nye bil fra forhandler. Bilen er helt topp å kjøre, og er utrolig fornøyd så langt.
Bilen er kjøpt da jeg pendler 150kilometer hver dag (75 kilometer til jobb, og 75 kilometer hjem).

Jeg har trøbbel med ladingen, og starter med å forklare min "setup" idag. Jeg trenger tilbakemelding på om dette er normale ladetider, eller eventuelt hva jeg kan gjøre for å få kortere ladetid.

Hjemme i garasjen har vi pt. dessverre kun en kurs på 10Amper som det også kjøres en fryser på. Her blir ladetiden fra 0-100% ca 18 timer. Det er uholdbart for min del, da når jeg er hjemme klokken 1700 og setter den til lading vil den ikke være 100% innen jeg drar 0700 dagen etter.

På jobb har vi to ladepunkter på veggen av Type 2 (32A). Når jeg ankom jobb idag hadde jeg 35% igjen på bilen, og satt den til lading. Antatt ladetid fra 35%-100% var da 6timer.
Dette igjen blir for lang tid, da det kun er to ladestasjoner og rundt 10 stykker som ønsker å lade bilen om dagen.

Er dette normale ladetider? Må jeg forvente å bruke så mye tid på å lade bilen fremover? Isåfall var dette et lite gjennomtenkt kjøp av pendlerbil. De neste dagene må jeg stoppe for hurtiglading på vei hjem for å få nok strøm til å komme meg hjem..

Takker så mye på forhånd for alle innspill og kommentarer. Så langt har vi engasjert en elektriker, og forhørt oss om hva prisen vil være for å legge opp en ny 16A eller 32A kurs ut til garasjen som skal være dedikert til lading. Vil dette hjelpe på "vanlig husholdningskontakt lading"? Hva er prisen på å sette opp type2 lader i heimen?

Mvh,
Simen

palarne

Kjøper du ladepakken til Salto sammen med bilen så koster en 32A type 2 kr 12.800 ferdig montert. Da er alt nødvendig inkl. Trenger du mer enn 10m kabel fra sikringskap så koster det ekstra. Det samme om du bor mer enn 50 km fra montør.

Jeg har en sånn og er fornøyd med den. Mener jeg lader ca 35-40 km pr time, så du har fullt batteri på 5-6 timer.

Fra brosjyren:
Ladepakkene inneholder en viss
mengde installasjon:
- Ny kurs fra sikringskapet med ny
kombinasjonsautomat
- Inntil 10 meter kabel frem til
ladestasjonen
- Inntil 50 km kjøring for installatøren
- Funksjonstest

simhen

Sitat fra: palarne på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:47
Kjøper du ladepakken til Salto sammen med bilen så koster en 32A type 2 kr 12.800 ferdig montert. Da er alt nødvendig inkl. Trenger du mer enn 10m kabel fra sikringskap så koster det ekstra. Det samme om du bor mer enn 50 km fra montør.

Jeg har en sånn og er fornøyd med den. Mener jeg lader ca 35-40 km pr time, så du har fullt batteri på 5-6 timer.

Fra brosjyren:
Ladepakkene inneholder en viss
mengde installasjon:
- Ny kurs fra sikringskapet med ny
kombinasjonsautomat
- Inntil 10 meter kabel frem til
ladestasjonen
- Inntil 50 km kjøring for installatøren
- Funksjonstest


Takker for god tilbakemelding.

Du har ingen andre kommentarer ift. mine opplevde ladetider pt? De er vel ikke normale? Må være noe gærent på min side?

E_S

Jeg har kjøpt en portabel justerbar 32A-kabel og laget meg overganger til det jeg måtte komme over av kontakter. På 32A lader den i underkant av 30% i timen, med 16A naturlig nok ca. halvparten.

35% til 100% på 6 timer med 32A høres ikke riktig ut, er du sikker på at det er 32A der og ikke 16A? Husk at 3-fas har ingen nytte for Soul, den bruker bare en fase uansett, så man må ha 32A 1-fas (ofte kalt 7,4kW) eller 32A 3-fas (ofte kalt 22kW) for å få full effekt.

Original ladekabel er så treg at det er nesten nytteløst, men om du bare har en 10A-kurs tilgjengelig og den deles med noe annet i tillegg får du ikke ladet stort fortere likevel.

Jeg tror jeg hadde gjort følgende:

* Sjekke opp hva de type 2-punktene du har på jobben leverer - om de er 32A skal det ikke ta mer enn drøyt par timer å lade fra 35% til fullt.
* Sjekke at type 2-kabelen din er 32A og ikke 16A
* Få lagt opp en ny kurs hjemme - så stor som mulig - 32A er best, 16A er minimum, men 20 og 25A er også mulig dersom kapasiteten ikke tillater 32A.
* Anskaff en ladestasjon til å bruke hjemme eller en justerbar 32A ladekabel til bruk hjemme og borte.

Salto-boksen ferdig montert med ny kurs til den prisen man kan få den til ved kjøp av bil er en OK pris.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

HenryJac

2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

Ladetida på stikkontakten heime kan nok stemme. Den er FRYKTELEG treig når du skal lade frå nesten null.

6 timar frå 35% til 100% med 32A er derimot feil. Trur nok E_S er inne på det når han ber deg sjekke type 2-kabelen din. Du ladar nok på 16A. Med 32A skal det ta rundt 3 timar frå 35%.

Òg einig med E_S ang heimelading. Med din bruk bør / må du få lagt opp 32A kurs heime. Få elektrikar til å montere 32A kurs med CEE stikkontakt, så bestiller du ladeboks hos jkirkebo: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html Billigaste løysinga som er å få.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elbil-1

du kan også kjøpe en 16A ladekabel med CEE stikk og få jobben til å sette opp noen flere CEE stikk i tillegg til type 2 ladestasjonene - så kan man langtidslade på jobb 6-8 timer de som ikke trenger å lade raskt.

En billig løsning som kan gi mange et ladepunkt.

kVArh

Hentet vår KIA Soul 29/12, og i dag var elektrikkeren ferdig i grarsjen.
Han monterte en "godt plassert" ekstra kontakt på 16 A kursen som lå i grasjen fra før.
I tillegg har jeg en egen måler (samme som i sikringsskapet) på denne kontakten slik at jeg kan følge med.
Ble litt forundret når jeg tok den i bruk og konstaterte at den bare dro ca 1,8 kW.
Dette vil normal holde for meg, men kan sikkert forklare at noen finner "husholdningsladingen" noe treg.
1,8 kw gir 15 timer for full lading, mer om vi tar med tap.
1,8 kW betyr ca 8 A. 
Har jeg misforstått når jeg så for meg "opp til 10 A"  for hjemmelading?

KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

elbil-1

bruker du standard ladekabel/kladd som fulgte med bilen?

min trekker ca 2,2kw

men har du en 16A kurs, kan du kjøpe en charge amp 16A kabel som er justerbar 6 / 10/ 16 A

lader ca 50% raskere enn 10A..


OlavEmil

Ladekabelen som følgjer med bilen gir same effekt anten kontakten er 10A eller 16A. Kabelen er på 10A, minus litt i tap / margin / anna.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kVArh

Ja,jeg bruker den kabelen som ble levert med bilen.
Løp ned å kontrollerte måleren akkurat  og den svinger noen watt rundt 1,8 kW.
Jeg har tilgang til standard husholdningsmålere og regner den som rimelig riktig.
Jeg har nok ikke fått med meg alt som kan stilles på bilen, men har  den forståelseen
at standardkabelen for hjemmeladning som følger sammen med ladestyringen i bilen
begrenser ladingen til 10 A.
Er det noe man kan stille på her?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

kVArh

Simhen  startet det hele med å spørre om lading fra 0 - 100% skal ta 18 timer.
Det kan passe bra med min observasjon så langt.
Min påstand er derfor at "standardkabelen" ikke dra 10 A, men snarere 8 A.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

HenryJac

#12
Min standard ladekabel trekker max 8.95A og 2195W sist jeg sjekket med en strømmåler ifra Clas Ohlson. Den lå mest rundt 8.75A/1900W de gangene jeg gikk ut for å titte på den.

Plugget inn for ca 1 time siden og da var ladetiden på 18timer i følge dashbordet. Er -9 her nå og var 29% igjen.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

E_S

Jeg vil si at en kabel som denne her: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A

eller tilsvarende er nesten et "must" om man har en Soul og fast eller sporadisk lader på noe annet enn dedikerte ladestasjoner, for den medfølgende kabelen er vanvittig treg..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

elbil-1

Sitat fra: kVArh på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:49
Simhen  startet det hele med å spørre om lading fra 0 - 100% skal ta 18 timer.
Det kan passe bra med min observasjon så langt.
Min påstand er derfor at "standardkabelen" ikke dra 10 A, men snarere 8 A.

min drar i allefall 2240-2300w - så det skulle tilsi ganske nøyaktig 10A


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA