Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart eier av outlander phev instyle+ 2016mod

Startet av simhen, tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:25

« forrige - neste »

simhen

#15
Wow, for et forum - utrolig mye gode tilbakemeldinger. Takker og bukker alle sammen!

Pr. nå er første steget for meg å få en elektriker til å koble opp en egen 32A kurs med CEE kontakt til garasjen. Slik jeg forstår det så er nok dette det beste utgangspunktet for hurtig lading i heimen, takker E_S. Må også vurdere en slik "Must have"- 16A ladekabel når jeg er ute å reiser en del og trenger å lade andre plasser enn ladestasjoner.

Også kjøpe et slik ladeboks KIT som du foreslår OlavEmil, til den nye kursen i garasjen.

Fortsatt veldig usikker på hvorfor min Type2 ladekabel som fulgte med fra forhandler (som er 32A) ikke vil lade fortere enn 6timer fra 35%-100%? Var under den forståelse av at 0-100% på en slik lading ville tatt rundt 5 timer?

Se vedlagte bilder (bilde som viser at ladekabel er 32, og bilde av ladestasjonen).

birkeland

Minner om at Kia Soul EV 2016 modell lader 10-15% saktere enn 2015 modell ref tidligere innlegg her inne.

Utdrag fra det amerikanske Kia Soul EV forumet:"I did some 8k km so far, black Soul model year 2016. Car is very nice, better then every other EV in his class. Im satisfied with range.
Last week i checked charging with ampermeter on my l2 16 amps/230v outlet. What i discovered, shocked me! It was charging with 14 amps... Well, i tried again with 20 amps outlet, it was charging with 18 amps! Same on my 25 amps, only with 23 amps. And finally 26 amps out of 32...
Took my car to Kia service, where we checked every parameter of battery and charger, just to discovered that car is fine. Then we tested charging on diff outets and find out what i already knew.
Well, we took testing further. Kia brought Soul model 2015 in, and guess what? It charged perfectly. 16 amps out of 16 amps outlet. Same with diff outlets.
Then they admit that model 2016 have different SW and that Kia downgraded internal charger for some 10- 15% of its stated amp charg8ng as to be more safe???? WTH? For me that means 5 hrs instead of 4 hrs. And noone told me that.
Can anyone test his car to confirm my fears?"

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453

simhen

Sitat fra: birkeland på onsdag 06. januar 2016, klokken 09:14
Minner om at Kia Soul EV 2016 modell lader 10-15% saktere enn 2015 modell ref tidligere innlegg her inne.

Utdrag fra det amerikanske Kia Soul EV forumet:"I did some 8k km so far, black Soul model year 2016. Car is very nice, better then every other EV in his class. Im satisfied with range.
Last week i checked charging with ampermeter on my l2 16 amps/230v outlet. What i discovered, shocked me! It was charging with 14 amps... Well, i tried again with 20 amps outlet, it was charging with 18 amps! Same on my 25 amps, only with 23 amps. And finally 26 amps out of 32...
Took my car to Kia service, where we checked every parameter of battery and charger, just to discovered that car is fine. Then we tested charging on diff outets and find out what i already knew.
Well, we took testing further. Kia brought Soul model 2015 in, and guess what? It charged perfectly. 16 amps out of 16 amps outlet. Same with diff outlets.
Then they admit that model 2016 have different SW and that Kia downgraded internal charger for some 10- 15% of its stated amp charg8ng as to be more safe???? WTH? For me that means 5 hrs instead of 4 hrs. And noone told me that.
Can anyone test his car to confirm my fears?"

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453

Interessant endring fra KIA  :o

Homecast

Du er sikker på at det er 32A på den veggboksen fra Proxll? de kan også være justert til 16A hvilket høres mer korrekt ut med tanke på 5 timer på 75% da er det rundt 8-9 timer på 100%
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

E_S

Det høres veldig ut som den veggboksen er 16A ut fra den ladetiden. Som sagt, om den er 16A 3-fas som er 11kW (fint for Tesla, Zoe, B-klasse) hjelper ikke det noe på Soul som kun kan bruke 1 fase som blir 3,6kw = 16A.

Min 2016 Soul lader omtrent 25% i timen på 32A, så har ikke merket noe til unormalt treg lading. US-Leafen jeg hadde tidligere ladet omtrent med samme fart om man justerer for at den har mindre batteri.

Som tidligere nevnt, originalkabelen som følger med bilen er så treg at den etter min mening kun er brukandes som hjemmelader om man parkerer med minst 30% igjen hver ettermiddag og ikke skal bruke bilen før morgenen igjen eller som backup til en bedre, justerbar kabel med 16 eller 32A..


Jeg lader til 80% hver natt hjemme, når jeg kommer til jobb har jeg rundt 25% igjen nå som det er såpass kaldt, og da tar det i følge bilen litt over 3 timer å lade opp om jeg skal lade til 100%.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

kVArh

Nå begynner det å lysne litt (noen vil kanskje si at det mørkner).
Jeg holder meg fremdeles til "Normallading" uten noe ekstra utstyr  fra en  10/16 amp kontakt.
Jeg observerte i går en effekt på ca 1,8 kW.
I dag så jeg at ladingen (i siste tredjedel av ladingen i følge de blå lys) en effekt ned mot 1 kW.
I går hadde vi kanskje 4 minusgrader,  i dag har jeg ca 8 minusgrader.
Litt lesing av info fra  KIA (tagg til meg en liten mappe med litt  ekstra infor om bilen) finner jeg:
1)  Hvis mulig bør bilen parkeres innendørs for å unngå at batteriet blir for kaldt.
2)  Tilleggslading ved hurtiglading (80 - 94 %) kan bare finne sted dersom temperaturen er over 15 grader.
2)  For all lading: Avhengig av hvor kalt det er så øker ladetiden.

Jeg så ikke denne komme så jeg laget ikke parkeringsplass i stua.
Må nøye meg med en uisolert garasje.
Dette forklarer de litt sprikende målinger som er observert blant deltakerne i debatten.

Ta høyde for for temperaturfallet! 

Bommet vi her? Fossibilene skal vist føre til at temperaturen stiger i verden. Kanskje vi gikk "inn" for tidlig?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

elbil-1

er nå -13 grader ute, standard kabelen lader med 2,3KW (10A) Har stått og ladet fra 15% i ca 5 timer nå og har hele tiden ligget på over 2,2KW  - svinger mellom 2,2 og 2,3kw


Har også hurtigladet bilen til 90% med minus 10 ute...  Da var bilen og batteriet riktignok varm etter 8 mil kjøring

OlavEmil

Sitat fra: simhen på onsdag 06. januar 2016, klokken 08:15Også kjøpe et slik ladeboks KIT som du foreslår OlavEmil, til den nye kursen i garasjen.

Merk at det ikkje lenger er kit jkirkebo sel. Opningsinnlegget hans er dessverre ikkje oppdatert, og det er vel mykje forlangt at folk skal lese heile tråden. Han sel no ferdigbygde justerbare ladeboksar (10A, 16A, 25A, 32A) med CEE-støpsel etter ønske. Berre å skru boksen opp på veggen, plugge i støpselet og lade. Kostar 4200,- + 150,- i frakt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

torle

Sitat fra: HenryJac på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:37
Min standard ladekabel trekker max 8.95A og 2195W sist jeg sjekket med en strømmåler ifra Clas Ohlson. Den lå mest rundt 8.75A/1900W de gangene jeg gikk ut for å titte på den.

Plugget inn for ca 1 time siden og da var ladetiden på 18timer i følge dashbordet. Er -9 her nå og var 29% igjen.

Jeg plugget i nå med 14% igjen satt kabel på 16 Amp (http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A) og fikk opp 8timer og 10min. Med tanke på avreise kl 0500 i morgen så burde jeg timet litt bedre, men en lærer etter hvert!
Hadde bilen en uke da jeg fant ut at jeg måtte ha... Eneste jeg skulle snakket med Elektrolux om er at kabelen ikke låser seg fast slik orginal kabel gjør. Kabelen koster litt men for meg har den gjort lade logistikken mye enklere.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA