Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: UMC Tåler ikke vann?

Startet av elektro, tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:54

« forrige - neste »

elektro

Mange er godt inne i sin første vinter med e-Golfen og det kunne vært artig å høre hvilke erfaringer folk gjør seg. Spesielt dere som har opplevd sprengkulde.

Selv har jeg erfart de siste dagene at rekuprasjon fungerer dårlig når batteriet er kaldt. Selv om jeg setter girspaken i B. Bremsene fungerer imidlertid.

Ang. rekkevidde; Da jeg startet bilen i dag, i -7 grader med forvarming fra 10A stikkontakt, så jeg at potensialet var 37 km. hvis jeg skrudde av klimaanlegg. Da jeg skrudde av AC var potensialet fremdeles 36 km, men da jeg satt hele anlegget til OFF fikk jeg ganske riktig 181 km estimert rekkevidde. Siden jeg bare skulle kjøre en km. til barnehagen og tilbake, satt jeg heller på setevarmen. Den forkortet til sammenlikning bare rekkevidden med 2 km. og det var fremdeles varmt nok i kupeen med dunjakke på, etter forvarmingen. Dette synes jeg er et godt tips for korte turer, i stedet for å blåse flere kWh for å varme opp bilen på småkjøring. Jeg har hatt flere små ærend ila. dagen hvor kupeen har rukket å bli nesten helt kald mens bilen har stått parkert. Likevel kjennes ikke rattet særlig kaldt og jeg har ikke hatt problemer med dugg. Prøv det! :-)

Når det er sagt er jeg motstander av å fryse bare fordi man har elbil, så jeg har aldri kjørt i ECO+ men bruker normalt AC på Auto(sterk) 22 grader året rundt. Dere ser aldri meg på langtur med teppe over knærne altså! :-) En liten "skinnfell" i setet de kaldeste månedene hadde imidlertid vært godt, ettersom det tar veldig lang tid før setevarmen har noe effekt med skinnsetene. Noen som vet om noe som ser OK ut?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

I og med at jobbkjøring tur-retur er 2.4 mil så tenker jeg overhode ikke på å spare batteri til daglig. Det jeg merker meg er at bilen blir sent varm..i forhold til mazda 6 som nå er solgt. Men det hjelper med setevarme på fult og setter alltid air con på max...det står HI..og gradene er vel 28 grader? Som jeg ALDRI har oppnådd;)..selv etter 15 min kjøring med HI...gode ting er også varmetråder i frontrute og sidespeil. Sidespeilvarmetråder er alltid på..dvs jeg har bryteren på der 100% av tiden...

Forvarming fungerer, men la meg si det slik...IKKE tale om at det er 23 grader i bilen etter at bilen har prøvd å forvarme den til det;)...dette er i 5 grader minus...det er mer 15-18 grader max.

Og lading via 20 meter skjøteledning funker som en kule...selv på hytten;)

Konklusjon : varmeanlegget er ikke i nærheten av en fossilbil i varmeeffekt, men det hjelper utrolig med setevarme:)

På vinterføre og piggfrie dekk er bilen ok....jeg vil si på linje med mazda 6 stv...men teoretisk skal vel golf være bedre enn mazda 6 på vinterføre?...alle små biler er vel bedre enn stv

DagRune

Jeg syntes oppvarming gikk seint inntil jeg oppdagde at klimaprofil var innstilt på "svak". Etter å satt den til moderat ble det noe helt annet, varm luft etter ett minutt, men dette kostet 6-7 kW.

Baksiden av medaljen er at rekkevidden på småkjøring ikke blir noe særlig med så mye forbruk og gjennomsnittsfart på under 30 km/t.

gamer73

min profil er satt til High, men jeg er enig i at det kommer varm luft etter ca ett minutt...problemet er..luften er ikke akkurat veldig varm;) Slik man opplever med bensinmotor...

MEN....det fungerer jo greit nok om man kjører maks på med alt:) og det er jo det viktigste....

Det skal sies at jeg fryser lett da;)

np

Merker at så lenge det er tørt på veien, så drar den ikke så mye mer strøm enn i høst. På -8C hadde jeg i dag snitt på 16kWh/100km (Eco) uten forvarming og piggfritt, som på sommeren på samme distanse ligger på mellom 13 og 14. Når det regner eller er slaps, derimot...

Ellers forvarmer jeg hver morgen. Kunne gjerne vært varmere enn det blir, men du verden så deilig. :)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

assc

Har alltid forvarmet bil (garasje), men satte kupé-temp på 25 før den var passe varm. 22 er en vits om jeg sammenligner med hva 20 var i fossilbilen. Når jeg starter den kjører jeg også tempen opp til 25-26 automatisk, da blir det ganske fort varmt og tempen holder seg fin. Rekkevidden derimot blir urdårlig, men det er ikke noe problem. Jeg nekter å fryse fordi jeg kjører elbil  :) Bruker heller ikke ECO med mindre det skulle bli krise, varmeeffekten da er for dårlig selv om jeg setter temp på maks. Komfort > rekkevidde.

Råde

Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?
e-Golf | X75D

assc

For min del: fordi 25 var akkurat passe  ;)

elektro

Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?

Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå..  :)

Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

autofil

Hei,

Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?

gamer73

angående låsing av ladesaken så låser jeg opp og igjen bilen noen ganger helt til den løsner hehe. jeg har den keyless saken da...

e-Kvaase

Sitat fra: elektro på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?

Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå..  :)

Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..

Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?



PokerFjes

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 06. januar 2016, klokken 12:21
Sitat fra: elektro på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?

Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå..  :)

Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..

Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?
Det lurer jeg på også. Når jeg prøvekjørte i3 reagerte jeg på at Golfen på samme innstilling (22C) har minst en grad lavere målt kupetemperatur. Men uansett profil... når jeg ber om 22 grader vil jeg ha 22 grader, ikke 19.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

ElJohn

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 06. januar 2016, klokken 12:21
Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?

På det midterste hjulet under skjermen har du to knapper. En for Auto klima og en for meny. Trykk meny-knappen, så kan du velge profil.
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

gamer73

og man må vel inn i menyen for å starte frontrutetråder må man ikke? (2016 modell)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA