Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12V battery (again...)

Startet av Håkon T, tirsdag 06. juli 2010, klokken 10:50

« forrige - neste »

Håkon T

Verken ladelampe eller lampe på økonomimåleren tenner selv om jeg har under 10 prosent igjen av batterikapasiteten. Kjørte ned til 5 prosent for å teste, og ingen av lampene tente. Hva kan være grunnen? Bilen er en Citroen Saxo 2003.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Boogie

Batterier som er i orden vil normalt ikke lyse før ved 0% eller lavere.
Så jeg regner med at dette er et godt tegn.
Men du MÅ ikke teste at lampen fungerer....
Riktignok skal bilene kjøres ned til lav kapasitet, men de behøver ikke tømmes helt (og dermed risikere polvending/reversering).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Håkon T

Takk for svar!

I dag hadde i tillegg lading stoppet på 95 prosent. Enviro anbefaler meg å kjøre helt til ladelampe lyser, selv om det er under null, og deretter lade på nytt.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Silkefot

Du kan også se på det som at endelig sommeren har kommet  ;D

Kjører ikke helt sjeldent til under null uten ladelampe når den har hatt en "langlading" først og sommeren har kommet. At det er normalt skal jeg ikke påstå men bilen går mellom 80 og 90 km
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Gaute

Hei!
Jeg er eier av en saxo 2002 som skal være nokså lik din bil.  I flere år kunne jeg på sommeren kjøre opp i mot 18 km etter at måleren viste null.  Hvis du har friske batterier så har du vanligvis mellom 2 og 7km igjen når lampen tennes avhengig av hvor hard du er på gassen. Lampa tennes fortere hvis du belaster bilen noe.  Kjører du pent så tennes den sent og da har du kortere rekkevidde igjen,  Når bilen har mistet mye av kraften er det på tide å være i nærheten av et ladepunkt.  Med tanke på det Boogie skriver om reversering, stopp heller og få tauet bilen hjem hvis du ikke når hjem.  Mine batterier begynner nå å vise tretthetstendenser. Jeg kan ved pen kjøring fremdeles nå 80 - 85 km, men det er ikke som tidligere da den kunne gå over 100km på en lading.  for ordens skyld kan sies at jeg nå er på god vei til 118000 km på orginalbatteriene.  Tilbake til at bilen din stoppet å lade på 95%.  Det trenger ikke være noe galt, bare at måleren trenger en korrigering og det gjør du ved å kjøre bilen så godt som tom for strøm.  Har opplevd at bilen var fulladet ved 35%.  Kjørte da bilen tom og kom ca 90 km avgårde.  Etterpå viste den riktig igjen.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA