Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av victorosoborn, tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:27

« forrige - neste »

victorosoborn

Ett argument at elbiler må slite mer på veiene pga økt vekt kommer opp ganske ofte. Men hvor mye egentlig?
Ett batteri veier mellom ca 200 kg og 600 kg  Ta den tyngste elbilen som veier 2,2 tonn. Hvor mye sliter den på veien kontra en bil som veier 1,6 tonn? Hadde det ikke vært interessant å vite?

Her er bare ett mulig eksempel:

Formelen for relativ slitasje basert på akseltrykk: E=(Aksellast/10)^4. Så la oss si at en elbil 2,2tonn har en aksel trykk på 1,1tonn som ett eksempel. Dette vil gi en ekvivalent på 0,00014641. En bil på 1,6 tonn med akseltrykk på kanskje 0,8 tonn vil gi en ekvialent på 0,00004096. Så elbil sliter omtrent 3,57 ganger mer på veien enn bensinbil.  Hva er gj.snitt akseltrykk på hele elbilparken nå?


Les dette: http://www.geir.be/Aksellast%20etc%2005092011.pdf

Så total slitasje er ett sum av akseltrykk og mengde.


Men bensinbilen er avhengig av påfyll av hydrokarboner i landet vårt. Jeg tror vi har minst 1588 stasjoner rundt omkring i landet. Og det er flere tusen utkjøringer i løpet av ett år. Det finnes ett tall på dette. Så jeg vil påstå at en tankbil kjører minst dobbelt så mye som en vanlig eier av en personbil når det gjelder trafikkmengde.  Ta ett av kjedene, Statoil F&R. De har 400 tankbiler. La oss si at det finnes 800 tankbiler i Norge totalt. Hadde vært interessant å finne ut hvor mange.   La oss si at disse tankbilene som kan ta minst 15000 liter har ett gj.snitt akseltrykk på 10 tonn i løpet av dagen. Dette vil gi en ekvivalent på relativt nedbryting på 1. Så tankbilen med aksetrykk på 10 tonn sliter 6800 ganger mer enn 2,2 tonn elbil med aksetrykk på 1,1 tonn?
De har større trafikkmengde i løpet av ett år så vi kan kanskje gange dette med minst 2 som gir at en eneste tankbil sliter mer enn 13600 ganger mer enn 2,2 tonns elbil i løpet av ett år . Vi har sikkert minst 800 av tankbiler. Så mengden av slitasje kan ganges med 800?

La oss fordele dette på 2,2 millioner fossilbiler som er avhengig av disse: 4,96 per personbil.  Stemmer dette? Vi sier at fossilbiler og elbiler kjører like mye i løpet av ett år så slitasje mengden er den samme. Så legger vi til fossilbilens direkte slitasje E= 0,00004096. I forhold til den tyngste elbilen så har fossilbiler en direkte/indirekte slitasje på veien som er 33877 ganger mer?

Det er godt mulig at matten er helt på jordet, men poenget er at tungtransport står for mesteparten av slitasjen i forhold til personbiler. Og det er ikke ubetydelig slitasje heller.  Kanskje de skulle hatt ett langt høyere avgift i basert på akseltrykk? Og at ekstra batteriet er småtterier i forhold til disse tankbilene som kjører rundt. Og hvis alle hadde kjørt elbil og vi hadde kvittet oss med mange av tankbilene så hadde veiene vært finere, kostet mindre og økt varigheten med flere år.

Beckern

Hvis den formelen bygger på info fra PDFn det er linket til tror jeg ikke den gir noe godt resultat. Stor aksellast bryter ned veien men er uinteressant for veldig lave akseltrykk. Alle personbiler har lavt akseltrykk.
Mellom 0 og 2 tonn er nedbrytningen praktisk talt 0 eller 0,00014641 som du regnet ut. Veien ville ha en teoretisk levetid (nedbrytningsmessig) på svært mange tiår dersom det er eneste trafikk. Men også veger som aldri belastes av tungtransport går i oppløsning og det er ikke i særlig grad pga trafikken og de slites ned (som er en funksjon av trafikken). 

For personbiler er det slitasjen på selve asfalten som er relevant. Den er ikke minst avhengig av dekkenes rullemotstand som igjen er en funksjon av dekktrykk, bredde, dekkkonstruksjon m.m. Til slutt vil også vekten spille en rolle her også men altså bare som en av flere faktorer.


Electrix

Når det gjelder slitasje fra personbiler så kommer det stort sett fra piggdekk. Dersom man vil begrense veislitasje så må man avgiftsbelegge piggdekk og/eller bruk av piggdekk.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

victorosoborn

Ja det er lite slitasje ved lavt akseltrykk. Men tankbiler har jeg høtt ett sted kjører ut 170.000 lass i året. Stemmer dette? En tankbil har gjerne minst 15 kubikkmeter med bensin/diesel. Det er mange hundre tankbiler i Norge. Så fossil transport står for mye av veislitasje i forhold til personbiler. Da blir ekstra vekt på batteri ubetydlig, mens fossilbiler indirekte står for mye av slitasjen på veiene hvis man regner per fossilbil.

stefse

Bare det å frakte ut fossildrivstoffet sliter mer på veien enn alle elbiler tilsammen. ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: victorosoborn på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:03
Men tankbiler har jeg høtt ett sted kjører ut 170.000 lass i året.

:o Totalt for alle tankbiler det da? Ellers blir det mye småturer ;)

02jan

Ut fra sporene i snøen etter min elbi med 155 dekk,  kan jeg si at den sliter mer på Veidekke en mine bensinbiler ,som står mest  stille.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

eivhelle

I følge TØI rapport 1307/2014 fordeler kostnadene ved slitasje seg på følgende måte :
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Klykken

Min elbil veier 1.3 tonn. En BMW i3.
Nillsan Leaf 1,5 tonn
Kia Soul 1,5 tonn
Renault Zoe 1,5 tonn
VW E-golf 1.55 tonn
VW E-up 1.15 tonn
Tesla Model S fra 2 tonn.

En elbil veier altså på sitt høyeste 2.2 tonn. Snittet, i alle fall i Norge, er en god del lavere.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

victorosoborn

Konklusjonen er vel at en eneste tankbil sliter mer på veiene en hele elbilparken til sammen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA