Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjeromsbatteri på 24kwt

Startet av spigney, tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:21

« forrige - neste »

spigney

-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Sele

Før var begrunnelsen forurensing og helseskader nå er det at også en elbil tar plass..

arthur

Hun har vel strengt tatt rett i at elbiler tar plass, sågar like mye plass som en fossilbil. Nå kom det vel et forslag (som hun skal ta med seg i de videre arbeidet) om å lage en "korridor" for el-biler inn til den nye garasjen under Akershus, og det vil nok være fornuftig. For meg er det ikke viktig, kanskje heller tvert derimot, å ha biler i alle bysentra uansett "drivstoff" som disse benytter. Finnes en del byer i verden hvor senter er bilfritt, og dette fungerer bra og er stort sett meget populært både blant byens egne innbyggere såvel som besøkende.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Tror du misforstår litt,poenget er ikke om elbilen tar plass eller ikke. Når forslaget om bil fritt sentrum kom opp så klarte ikke denne politikeren fra de grønne og si om det skulle gjelde elbiler. Nå 3-4 måneder senere så har hun funnet ut at det også må gjelde elbiler fordi de også tar plass. Begrunnelsen for 3-4 måneder siden var forurensing,miljø og helseskader.
Poenget er politikers troverdighet.

arthur

Muligens litt usikkerhet mht hva som ligger i å "ta plass", men jeg tenkte at en indre by uten biler vil gi langt mer plass til fotgjengere, syklister osv for biler tar jo faktisk plass, og det helt uavhengig av type motor under panseret? Om dette helt bilfrie området skal gjelde Ring 1 eller et mindre område synes jeg heller man bør diskutere og hvordan man skal sørge for næringsinteressene i området.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Helge

Kun kollektivt... joda en ideell målsetning for stadig flere det. Dersom all kollektivtransporten er uten eksosrør og det er hyppig nok med avganger vil det vel kunne fungere bra for veldig mange. Oslo har jo allerede en stor andel elektrisk kollektivtransport og Ruter satser stort i årene fremover http://www.osloby.no/nyheter/Ruter-vil-bli-best-pa-elbuss-7762066.html

Men her i Trondheim har politikerne en betydelig utfordring med at det aller meste av kollektivtrafikken fortsatt har eksosrør. Selv om mange av bussene nå går på gass har de fremdeles betydelige utslipp - ikke minst mht lokal luftkvalitet: http://www.tu.no/industri/2015/11/16/ny-rapport-slakter-naturgass-ikke-mer-miljovennlig-enn-diesel   Mens elbilene kjører rundt i Trondheim uten lokale utslipp har kollektivtrafikken her nettopp det!
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Falsum

Prinsipielt sett er jeg enig i at all privatbilisme bidrar til kø, trengsel, behov for store arealer til parkering, ulykker og veislitasje. Elbiler bidrar til dette på lik linje med fossilbiler, men har selvsagt fordelene med null lokalt utslipp, redusert støy og lavere samlet klimafotavtrykk.

Vi må huske på at transportbehovet først og fremst bør tilrettelegges for gange, sykkel og kollektivtransport. Deretter er elbil å foretrekke for det transportbehovet som ikke kan dekkes av dette. Men elbilkjøring er ikke problemfritt. Derfor må vi på sikt forvente at avgifter og begrensninger også vil gjelde elbil. Men siden det dreier seg om et viktig skifte og overgang til ny teknologi må vi være varsomme med å fase inn avgifter og ta bort særfordeler for tidlig. Kanskje en gang mellom 2020 og 2025.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:03
Hun har vel strengt tatt rett i at elbiler tar plass, sågar like mye plass som en fossilbil. Nå kom det vel et forslag (som hun skal ta med seg i de videre arbeidet) om å lage en "korridor" for el-biler inn til den nye garasjen under Akershus, og det vil nok være fornuftig. For meg er det ikke viktig, kanskje heller tvert derimot, å ha biler i alle bysentra uansett "drivstoff" som disse benytter. Finnes en del byer i verden hvor senter er bilfritt, og dette fungerer bra og er stort sett meget populært både blant byens egne innbyggere såvel som besøkende.

Det må nok gjøres tilpasninger for alle biler. F.eks ligger P-huset under Oslo City innenfor Ring 1. Å sperre for trafikken dit blir neppe veldig populært. Det brukes også som jobbparkering av oss som jobber i NSB Oslo. Når man begynner 03:47 på morgenen er det dessverre lite aktuelt å bruke kollektivtrafikk til jobb ;)

Det samme gjelder vel f.eks P-huset på Oslo S
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:25
Det må nok gjøres tilpasninger for alle biler. F.eks ligger P-huset under Oslo City innenfor Ring 1. Å sperre for trafikken dit blir neppe veldig populært. Det brukes også som jobbparkering av oss som jobber i NSB Oslo. Når man begynner 03:47 på morgenen er det dessverre lite aktuelt å bruke kollektivtrafikk til jobb ;)

Det samme gjelder vel f.eks P-huset på Oslo S

De har jo gått stort ut å proklamert at det skal bli bilfritt "innenfor Ring1", men tror vi må se litt stort på dette, og ikke se det som en absolutt. Som du så korrekt sier så ligger P-huset under Oslo City (såvidt) innenfor Ring1 (er det 10 meter i fra "Ring1" og nedkjørselen?), men den gatestumpen den ligger i er alt stengt i enden av kvartalet og kan lett regnes som "utenfor" uten noen store problemer.

Andre unntak må også påregnes, som f.eks. ligger jo mesteparten av Operatunnellen/Fjellinjen innenfor, men må helt klart unntaes. Så innen man får ett formelt vedtak må nok dette "innenfor Ring1" både justeres og presiseres en del for slike grensetilfeller. Selv har jeg tatt til ordet for å bare rett og slett definere Rådhusgata som en del av Ring1 - slik at det faktisk blir en ring, ikke en "halvsirkel" som ender i fjorden i begge ender som i dag. Da blir Vippetangen/Akershus festning utenfor, og tilgang til ladegarasjen, festningen (med deler av regjeringen pr. i dag) og kjøring til/fra fergekaia uproblematisk.

Greit, en "korridor" som nevnt kan være en løsning, men da blir det mange korridorer er jeg redd...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tutti

De grønne har åpenbart lest noe faglitteratur om bærekraftig byutvikling og miljøfotavtrykket til dagens samfunn. Det er bra, men hvis man leser faglitteratur som bibelen og kjører knallhard miljøpolitikk basert på ensidig fagidioti så må man vil snart tilbake til pol-pot regime i Kambochia for å finne et tilsvarende "miljøregime" (du skal jobbe og bo på samme sted).

Det de grønne sier med å nekte elbiler tilgang til sentrum og ladeplasser er at alle skal bo innen 1 km fra arbeidsplassen eller velge trege kollektivløsninger. Altså er framtiden enten pest eller kollera og alle kan tvinges med makt. De grønne er åpenbart sosialister på grensen til kommunister.

Oslo sentrum er et farlig sted å være på visse steder og på visse tidspunkter i dag. Uten biltrafikk så blir den sosiale kontrollen enda dårligere. Stoffhandlere, prostituerte, kriminelle, papirløse flyktninger etc. kommer til å ta enda større kontroll i sentrumsområdene etter kontortid.

Forøvrig er ikke sentrum de verste områdene når det gjelder svevestøy og andre miljøproblemer. Det finner man i Groruddalen. Der skal man bygge enda flere boliger ved siden av E6.

Sele

Noe av det viktigste med å gjøre sentrum fritt for privatbiler er å gi byen tilbake til menneskene, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Man fremstiller dette som at det er noe nytt men det er det ikke. Dette er bare en videre førsel som nok kommer til en smertegrense.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/bilfritt-sentrum-er-den-verste-jobben-allerede-gjort/3423150093.html

KjetilK

Har noen hørt om hvor denne saken står nå?

Jeg mener at det vil være helt greit å få sentrum "bilfri", bare man er litt pragmatisk på hva man egentlig vil oppnå. Men det er åpenbart at det må være noen gater det vil være trafikk i hele døgnet, taxier, utrykningskjøretøyer, busser kanskje, og av og til varetransport. At en av gatene som er best egnet til dette er Kongens gate bør det være lite tvil om. Jeg er født og har bodd i Oslo i 40 år, men har aldri i mitt liv gått på mine ben i Kongens Gate. Kanskje bortsett fra da vi gikk i 17. mai-tog fra området på barneskolen, men jeg er ganske sikker på at det var Kirkegata vi gikk... Kongens gate er ikke av vesentlig betydning for fotgjengere. Den er mye viktigere å ha som trase for å ikke få trafikk i andre gater.

Jeg kan godt støtte MDGs visjon, men det som alltid er problemet med MDG er at hvilke løsninger de har er så utrolig ullent. Og det jeg føler veldig sterkt med denne saken er at løsningene ikke er noe de vil diskutere, det er noe som skjer på bakrommet, istedetfor å løfte det fram i offentlig debatt å få forankring for det i befolkningen.

Dagens forurensing i Oslo viser jo med all tydelighet at MDG i hovedsak har rett, bilbruken må ned radikalt, og spesielt fossilbiler. Men uansett hvor rett de har i det, så får de aldri min stemme hvis de fortsetter å drive tåkeprat om løsninger. Håper det finnes MDGere som tenker litt rundt elbil og kan ta tak i MDGs store problem, den totale mangel på fokus på løsninger.

Det er veldig dumt av MDG å gå i strupen på alt og alle som kunne støtte dem, de må vise i løpet av halvannet år nå at de kan komme opp med løsninger som faktisk fungerer, at ikke all deres politikk handler om å gjøre hverdagen vanskeligst mulig. Det å skulle stoppe denne ladegarasjen for ingen annen grunn enn at Ring 1 er en hellig grense er akkurat slikt som gjør at de kommer til å miste sin plass på tinget ved neste stortingsvalg. Nå prøver jeg å følge med der diskusjonene skjer, men her virker det helt tyst, annet enn en forsikring om at "vi skal finne løsninger"...

Og det er igrunn synd, for de setter fingeren på mange viktige problemstillinger.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

AppleKnocker

Jeg har forsøkt å følge med på dette, men det virker som det har blitt stille.
Personlig bor jeg på landet, jobber innenfor ring 1 og kjører bil til jobb.

Visjonen om en bilfri by en lokkende, men det virker som MDG er så dogmatiske at de egentlig bommer på mål.

For det første burde man stenge byen (gjerne mer enn ring 1) for fossilbiler først for å lokke/lure/true flest mulig over i elbiler. Det vil gi et boost til elbilandelen og det kan jo ikke MDG oppleve som noen ulempe.

For det andre burde man ikke begrense seg til privatbiler. Hvis man skal frigjøre plass, må gatene bli gågater og grønne enger. Hvis privatbilene forsvinner, men busser, varetransport, taxi og andre privilegerte likevel kan kjøre rundt, er jo halve poenget borte. Bilfritt er bra. "Privatbilfritt" minner om prinsipprytteri med liten effekt.

For det tredje tror jeg ikke man har oversikt over hva det betyr for byen å gjøre den (privat)bilfri. Det blir sannsynligvis færre butikker, kanskje flere kaffeer, men færre kontorarbeidsplasser. Hvordan blir det å bo innenfor ring 1?

MDG opptrer noen ganger som om de egentlig ikke liker byen, men de er så sinte at de ikke klarer å fortelle hva de vil ha i stedet. Det handler i hvert fall om mye mer enn forurensning.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA