Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken bør jeg handle - student med 3,5 mil hver vei til skole.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 05. juli 2010, klokken 14:48

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs



Den japanske elbilforeningen har konvertert og full-lastet en Daihatsu Mir med 8.320 runde Li-Ion batterier fra SANYO (3.6V 2.6Ah/2600mAh Cell)

Dette resulterte i en kjøretur på 1000km uten ladestopp.

Turen tok etter det jeg forstår 25 timer og ble kjørt på bane.

Les mer her:
http://www.jevc.gr.jp/miraev1000km/
http://www.wired.com/autopia/2010/05/sanyo-ev-travels-624-miles-on-a-single-charge/

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Boogie

Da begynner tallene å stemme bedre.
I et annet innlegg ble det sagt at de gjorde dette med en pakke på 50 kW.
Det stemmer jo ikke. Denne pakken er på ca 77 kW.

Da får de et snitt på 0,77 kW per mil.
Med en hastighet på 40 km/h på bane høres dette fornuftig ut.

En Saxo ligger på ca 1,1 til 1,3 kW/h ved normal kjøring med sin gamle teknologi.
Ved 40 km/h burde vi kunne komme ned mot 0,9 -kansje.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo


Sitat fra: Boogie på torsdag 27. mai 2010, klokken 15:04
Da begynner tallene å stemme bedre.
I et annet innlegg ble det sagt at de gjorde dette med en pakke på 50 kW.
Det stemmer jo ikke. Denne pakken er på ca 77 kW.

Da får de et snitt på 0,77 kW per mil.
Med en hastighet på 40 km/h på bane høres dette fornuftig ut.

En Saxo ligger på ca 1,1 til 1,3 kW/h ved normal kjøring med sin gamle teknologi.
Ved 40 km/h burde vi kunne komme ned mot 0,9 -kansje.
Går ut fra at dette er målt fra batteri til vei. 2000 Th!nk klarer 100 km (lå an til 110 km på vei hjem fra EV2010 med pen kjøring av Jette) på en lading, batteripakka er oppgitt til 11,5 kWh så det blir ca 1,15 (1,05) kWh/mil.

Jeg tror også at det stemmer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Gammel eller ny elbil, det er ikke særlig stor forskjell på effektforbruket fra batteri til hjul når hastighetene er under 50 kmt.
Noe annet er det når en måler det totlale effektuttaket fra nettet og deler dette ut på kjørt distanse.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Når en kjører i 40 km/t på bane er forbruket vesentlig lavere enn ute i trafikken. Ingen høydeforskjeller og andre trafikanter å ta hensyn til gjør at forbruket reduseres.
Disse tallene er nok riktige.

Jeg har surfet litt på batterier i det siste fordi laptop'en min tok kvelden. På www.onlybatteries.com er det mange gode tilbud. For tiden selger de 10 Ah "D" nmhceller for 12.50 dollar for 2stk.

1000 slike gir 120 volt 100 Ah om en serieparalellkobler.  6000 dollar etter 6.00 gir en pris på 36.000 nkr. + frakt og mva. En slik pakke vil veie omkring 150 kg. Ved å justere antall celler i serie burde det være muig å tilpasse batteriet til laderen.

Disse cellene kunne også være et alternativ for elsykler.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA