Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som min neste taxibil..?

Startet av Victorian, tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:08

« forrige - neste »

Victorian

Jeg kjører en 2013 modell Leaf med varmepumpe og lurer på hvordan varmeapparatet brukes mest effektivt.

Skal jeg ha på A/C eller kun Heater? Er det A/C som er varmepumpen?

Er det gunstig å fjerne dugg på frontruten, og så slå av varmen og heller resirkulere luften frem til duggen kommer tilbake og må fjernes på nytt?
Å suge inn frisk luft på -5 garder inn i bilen og varme denne opp til 20 grader tenker jeg burde kreve mer energi enn å resirkulere luften?

Har hørt litt forskjellig om det ene og andre og håper noen her kan oppklare litt :)

Burger

Jeg har leaf 2015 og bruker resirk og heat. Ikke for å spare så mye strøm, men pga mye forurensning der jeg kjører.

Det virker som bilen selv switcher på AC av og til, usikker på om den har noe fuktsensor eller intervall. Dette er fordi heat + resirk gir opplevd kaldere bil og det kommer av og til kaldere luft.

Ved mye nedbør og 0-10 grader så blir det mye dugg inne i bila, men frontruta holder seg stort sett duggfri. På slike dager så vurderer jeg å bruke heat + ac + resirk, eller heat og resirk og bruke den defrost knappen + resirk. Dersom det nærmer seg trafikkfarlig så venter jeg med resirk til ruta er klar.

Nå når det er kaldt og tørt, så bruker jeg bare heat + resirk.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Gliderman

Om du ikke skal tyne rekkevidden maks, så bruk 20 grader og auto. Hender jeg må blåse litt ekstra opp på fronrutafrontruta, men det er stor sett når det rundt 0 grader.
Kjører daglig 85 km inn til Oslo og da går det greit med auto.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nr1rayner

Vil tro det er mest effektivt med resirk. Men det resulterer bare i dugg, jeg gidder ikke å slå av og på resirk annet enn tunnel eller andre svært forurensede områder.
Ser ut som den bruker mindre strøm hvis heat OG ac er på. Hvorfor vet jeg ikke. Den burde jo bruke mer, men har ikke peiling på hvordan dette henger samme.
Varmepumpa skal, så vidt jeg vet sørge for varme om vinteren og kulde om sommeren. Skulle derfor tro at den ikke kan sende både varme og kulde samtidig -> her trengs kanskje mer forklaring ser jeg. I en fossilbil har ac en egen radiator inne i bilen, lufta går gjennom denne hvorpå lufta nedkjøles og kondenserer. Kald og tørr luft går videre. Så går kald og tørr luft gjennom neste radiator som er koblet til kjølevann og derfor varmer lufta opp igjen, så vinters tid får man varm og knusktørr luft.

Men igjen, hvordan dette fungerer på Leaf har jeg ingen anelse om  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#4
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:02
Vil tro det er mest effektivt med resirk. Men det resulterer bare i dugg,
Nå i dette tørre kalde været er resirk perfekt, ihvertfall for 1.gen Leaf. Trenger bare viftehastighet 2 + defrost (og ingen AC) for å holde frontruta ren. Om varmepumpa lager mer dugg på deres 2.gen skal jeg ikke uttale meg om.

Knepet med resirk i mildere og våtere vær er høy viftehastighet. Gjerne trinn 5-6. Bruker ikke særlig mye mer strøm, og varmen fordeles jevnere i kupeen. Bakdelen er bråket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Hmm, når jeg tenker meg om har jeg vel kanskje bare prøvd resirk såvidt i vått vær. Fra fossilbil er jeg vant til at lufta i bilen blir "rar", så blir fort tung i hodet. Regner med det blir det samme i Leafen også, så har ikke orket å utfordre skjebnen og orker/husker ikke å slå av/på resirken i tide og utide..
Har kjørt Trh-Orkanger (3-4 mil) i det siste, og bruker ALLTID resirk i tunnel. Har ikke sett noe dugg i noen av tunnelene, så du har nok et poeng der Mr. tomrh  ;)
Kommer til å kjøre samme veg en del framover, så kan godt teste litt forskjellig

MEN:
Skjønner fint lite, brukte vel 44% i ca -10C her om dagen, startet med 100% og uten forvarming.
Skulle sjekke hva jeg brukte i dag MED forvarming..
Ladet til 99%, men måtte flytte bilen så stod uten lading under forvarming. Mener bestemt at jeg startet med 92%.
Var bitte litt mildere i dag, kjørte temmelig likedan, samme hastighet, resirk på de samme stedene (tunneler) etc.
Kom fram med ca 37%, altså et forbruk på 55%, ser selvsagt bort fra de % brukt til forvarmingen (SOC i display på bilen).
Var sikker på at det ville bli mindre forbruk, så sannelig om jeg vet  :o
Eneste vesentlig forskjell jeg kan se er at det var litt snø på vegen i dag, men skal det spise 10+% på 3-4 mil?

Har "fast" innstilt på 17 C for tiden, synes det blir varmt nok..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#6
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:38
Hmm, når jeg tenker meg om har jeg vel kanskje bare prøvd resirk såvidt i vått vær. Fra fossilbil er jeg vant til at lufta i bilen blir "rar", så blir fort tung i hodet. Regner med det blir det samme i Leafen også,
Kjører hele veien Skatval - Trondheim med resirk i denne kulda, blir ikke tung i hodet og synes lufta er helt ok. Resirk er nøkkelen til lavt klimaforbruk på gen. 1 Leaf. Og viktig at man resirkulerer med defrost på, for frontruta må holdes varm ellers dugger det. Det er også deilig å bare se dieselbilene spy ut den der fæle eksosguffa i dette været uten å plages med den grusomme lukta. :)

Forvarming er et must på gen1 ihvertfall, blir ca et halvt batteristrek mindre å rutte med om jeg glemmer å slå på timeren.

Btw. I morgen blir selve syretesten på om de ulike forbedringene mine på klima, dekk, felg og aerodynamikk gjør at jeg faktisk når målet mitt om å klare t/r jobb i sprengkulda med leifen vår uten å kunne lade. I forfjor var det helt utenkelig, rene utopi. Men har klart -11 for et par dager siden. Nede i -15 ute nå. Grugleder meg....  :-\
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TrondheimsLeaf

Hei,

Jeg låner denne tråden jeg.

Hva er optimal bruk på 2013 mod fra mars? Disse har vel ikke varmepumpe slik jeg har forstått det.

tomrh

Sitat fra: TrondheimsLeaf på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:20
Hva er optimal bruk på 2013 mod fra mars? Disse har vel ikke varmepumpe slik jeg har forstått det.
Samme som for 2012-mod skulle jeg tro.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

I kulda som vi har nå, så gjelder det vel å kle seg i ull. Varmeapparatet kan man kjøre for fullt når man hurtiglader, og når man kjørerer nedoverbakke med fulle batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA