Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 09. februar 2016, klokken 06:42

« forrige - neste »

Stjerneglis

og elbil er en dårlig kombo... Uten overskuddsvarme fra en motor under panseret fryste Staples spylevæsken til kr 9,99 for en 4-liters kanne ved -5 grader... Måtte innendørs for tining og tømming av tanken til fordel for ordentlig spylevæske!  :P
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

TB

Spylervæske skal vere merka med antall minusgrader den er blanda for. Kva står det på denne Europris kanna?

Merka meg at den lokale Rimibutikken her hadde ein pall med spylervæske på tilbud. Den var merka "sommer spylervesæke -5"..

Var og ein annan pall, der kannene var merka -21. Desse kosta litt meir  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Stjerneglis

Kanna var merket -15 grader  :o
Produsert av Wilhelmsen Chemicals under merket Polar... Helt utrolig.

Stjerneglis

Korrigering: Spylevæsken var visst kjøpt på Staples og ikke Europris

TB

Må vere blanda feil eit parti?

http://www.staples.no/spylevaske-polar-4l/cbs/112131.html?keywords=112131&promoCode==200200555&ajx=1

Beskrivelse
Klar sikt med spylevæske fra Polar
Kanne med 4 liter
Frostfritt anlegg ned til -23 grader i beholder i bilen og -15 grader på frontrute
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bolfus

Dette har jeg også merket i det siste. Jeg bytta frontrute på Riis bilglass fordi dem hadde en "bytt frontrute - få gratis spylevæske i ett år" kampanje. Denne har jeg benyttet meg av flere ganger så langt, men nå som jeg kjører rundt i -10 grader med -2 grader inni bilen så opplever jeg at spylervæsken lager en hinne av sørpe og is på frontruta. Tenker at jeg bør helle konsentrert spylervæske ned i tanken for å øke konsentrasjonen, evt. noe annet som hindrer ising?

Stjerneglis

Det er isopropanol som hindrer at spylevæsken fryser. Dette finnes i f.eks kondensfjerner.
Alkohol er jo et annet alternativ...

larsk

I gamle dager (å fyyyyy f  :o) så kunne man få målt frysepunktet på kjølevæsken på en hvilkensomhelst bensinstasjon. Da var det bare å helle på mer konsentrat, eller vann, hvis det var feil blanding.....

Hvordan dette er nå er uvisst, men burde vel være mulig å få kjøp måler billig på biltema etc.
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Stjerneglis

Sitat fra: larsk på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:42
I gamle dager (å fyyyyy f  :o) så kunne man få målt frysepunktet på kjølevæsken på en hvilkensomhelst bensinstasjon. Da var det bare å helle på mer konsentrat, eller vann, hvis det var feil blanding.....

Hvordan dette er nå er uvisst, men burde vel være mulig å få kjøp måler billig på biltema etc.

I kjølevæsken er det glykol, ikke isopropanol. En slik måler vil derfor ikke fungere på spylevæske.

svingen

Hvis man fyller på dårlig spylelseveske og det fryser kan faktisk tanke og fryse og spreke :(
ikke speiselt artig.
på en trilling er jo ikke så ille og komme til tanke kanskje men koster sikkert en del og bytte.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

larsk

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:51
Sitat fra: larsk på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:42

I kjølevæsken er det glykol, ikke isopropanol. En slik måler vil derfor ikke fungere på spylevæske.

Det finnes målere for begge deler.
Beklager at jeg lefler litt med spyl/kjøl :D

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Stjerneglis

psyfoon

Til de kaldeste dagene kan det være greit å kjøpe konsentrert spylervæske på Biltema, da blander du bare selv ut med vann etter hvilket frysepunkt du behøver. 1 del konsentrat og 1 del vann gir beskyttelse ned til -30.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

larsk

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 05. januar 2016, klokken 17:48
Til de kaldeste dagene kan det være greit å kjøpe konsentrert spylervæske på Biltema, da blander du bare selv ut med vann etter hvilket frysepunkt du behøver. 1 del konsentrat og 1 del vann gir beskyttelse ned til -30.

Ahhh.... the beuty of experience... :D

Nemlig... merkelig at det skal være så vanskelig å få tak i konsentrat. Men det er vel fordi folk flest er drita late og SKAL BARE hele tiden.... hvor lang tid tar det egentlig å blande?!?!? Åja.... det er sant, det er ikke vannkanner ved pumpene på bensinstasjoner lenger.... bare ekle pølser...

Begynner vel å bli gammel :D

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA