Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justering av avgiftspolitikken mot privat ladeinfrastruktur?

Startet av ingrid, mandag 08. februar 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

tomrh

Jepp. Er f.eks. en på jobben som har gledet seg til at 30 kWh Leaf kom...fordi han forventer at brukte ordinære Leaf nå vil rase i pris. Men som du poengterer så er det nok endel som tenker akkurat som han slik at det er underskudd på bruktbiler og ikke noe prisras.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 10. januar 2016, klokken 09:43
Jepp. Er f.eks. en på jobben som har gledet seg til at 30 kWh Leaf kom...fordi han forventer at brukte ordinære Leaf nå vil rase i pris. Men som du poengterer så er det nok endel som tenker akkurat som han slik at det er underskudd på bruktbiler og ikke noe prisras.
Det er ikke nye bilers forebederinger som vil senke prisen på en brukt EL-bil. Det er virkemidlenes nivå som avgjør laveste pris. Og din kollega kan vente lenge ennå på en kollaps på LEAF.
Jeg tror den laveste pris en Leaf vil få er den besparelse kjøper kan regne over 3-4 år, for det vil være selgers marked på brukte LEAF. I dag er vell den besparelsen på en plass mellom 80-100.000 for den typiske pendlende storbyeier. Derfor ingen risiko å kjøpe en brukt EL-bil i dag til 120.000. Derimot å kjøpe en fosilbil til 120.000, det blir tap det.
Et lite forbehold naturlig vis, det bør ikke være en skjult langtidsfeil som dukker opp etter 7-8 år. Unngås det vil vi se 2011/12 leaf i mange år ennå på veiene, til priser langt over tilsvarende fosildrevne biler i samme størrelse og alder.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Electric

Sitat fra: leafnor på søndag 10. januar 2016, klokken 13:33
Sitat fra: tomrh på søndag 10. januar 2016, klokken 09:43
Jepp. Er f.eks. en på jobben som har gledet seg til at 30 kWh Leaf kom...fordi han forventer at brukte ordinære Leaf nå vil rase i pris. Men som du poengterer så er det nok endel som tenker akkurat som han slik at det er underskudd på bruktbiler og ikke noe prisras.
Det er ikke nye bilers forebederinger som vil senke prisen på en brukt EL-bil. Det er virkemidlenes nivå som avgjør laveste pris. Og din kollega kan vente lenge ennå på en kollaps på LEAF.
Jeg tror den laveste pris en Leaf vil få er den besparelse kjøper kan regne over 3-4 år, for det vil være selgers marked på brukte LEAF. I dag er vell den besparelsen på en plass mellom 80-100.000 for den typiske pendlende storbyeier. Derfor ingen risiko å kjøpe en brukt EL-bil i dag til 120.000. Derimot å kjøpe en fosilbil til 120.000, det blir tap det.
Et lite forbehold naturlig vis, det bør ikke være en skjult langtidsfeil som dukker opp etter 7-8 år. Unngås det vil vi se 2011/12 leaf i mange år ennå på veiene, til priser langt over tilsvarende fosildrevne biler i samme størrelse og alder.

Jeg tror ikke prisene på leaf vil "rase" nå som det kommer en ny. Forskjellen mellom en ny leaf og en "gammel" leaf tilsvarer heller at verdien på en 30kwt vil tape seg mere i verdi enn en gammel leaf (naturlig nok). Jevnt over viser det seg jo at leafene har rimelig lite feil (iallefall sammenlignet med fossilt drevne biler) - derav tror jeg ikke prisene faller. Det blir neppe samme rushet etter 30kwh-leaf som det ble etter dual-tesla. Der var det et visst overskudd på førstegenerasjon en stund. Jeg tror derimot at ettersom importavgiftene øker på el-biler, så vil eksisterende biler stoppe å falle mye i verdi...fordi det blir dyrere og dyrere å kjøpe el-biler - OG at batteriene blir billigere og billigere. Videre tror jeg at når garantier går ut på Euro-leaf, så er det mer eller mindre null i prisforskjell på US-leaf og Euro-leaf. Garantien er da gone - og forskjellen er mindre. Da kan man vel si at man har betalt relativt heftig for å ha "garanti" - men det er jo en forsikringsordning uansett...og forsikring er som alle vet (vurdert i bakspeilet) dyrt.

AmocoCadiz

En grunn til at brukte leaf og andre brukte nyere elbiler ikke vil rase er den svært svekkede kronekursen, flere elbiler har allerede fått merkbare høyere nypriser 1 januar 2016, noe som vil dempe prisfall for brukte elbiler.
Og til sist, usikkerhet for tidspunkt ved innfasing av mva på nye elbiler, som da vil opprettholde bruktprisene når det skjer (allerede 2017?)

Bjoris

Hvilke biler har gått opp i pris nå fra 1.1?

Om alle gjøre som Nissan introduserer en ganske liten endring og tar greit betalt for det så vil det ikke ødlegge for bruktprisene, men det er klart at Bolt kan gjøre vei i vellinga om den prises som dagens Leaf, men jeg kan ikke i min villeste fantasi tenk meg at den blir priset til 250.000, men det er jo en fare for at Nissan MÅ sette opp prisen på sin Leaf selv om den er aldrende. Ser en på prisene i Usa så koster en ny 30 kw SL Leaf ca 310.000 og i Norge er den priset til 270.000. I England koster den nesten 350.000, men mulige det er noen av gifter der borte?

Vel, den som lever får se, det er uansett veldig vanskelig å vente på det som nå skal skje om en trenger ny bil i dag, men det kan jo være ett godt poeng å vente med å bytte om behovet for vestentlig lengre rekkevidde er der.

Vente for at dagens (ex Tesla) skal bli veldig mye billigere tror jeg blir litt trist og leit...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA