Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justering av avgiftspolitikken mot privat ladeinfrastruktur?

Startet av ingrid, mandag 08. februar 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

kodalse

+1 tomrh - Nøyaktig slik det tenkes her i huset også.
Dieseldyret, Peugeot 307, med henger tilpasset klasse B førerkort står utenfor til de lengre turene og tyngre oppgavene.
Leafen brukes til alt det daglige.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tutti

#31
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 06. januar 2016, klokken 23:17
Jeg har hatt en mistanke om at en el-bil til 250 000kr gjerne vil tape seg 100 000kr de 2 første åra. Det er en gjetning fra min side.

Siden nye fossilbiler har normalt ca. 20 % prisfall første året og 10 % de neste så er dette ikke så uvanlig med et slikt prisfall i denne prisklassen.

arthur

Leasingselskapene regner vel med en restverdi på rundt 60-62% på en kurant fossilbil riktig utstyrt etter tre år.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Trillingene falt mye i bruktbilverdi når Leaf kom.
Det er sannsynlig Leaf, Egolf og andre kortrekke elbiler vil falle tilsvarende
når Bolt, Tesla 3 og andre med rekkevidde ca 300 km kommer i årene 2017-18.

Tror derfor du må regne med samme prisfall som for fossilbiler
= halve kjøpesummen i løpet av 3-4 år.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bjoris

Det står og faller på hvilken pris bilene får, Bolt snakkes om ca 38.000 dollar som er 340.000 og regn da med at en må ut med noe til før den er på veien med riktig utstyr. Vi får håpe de blir billigere, ellers blir dette ett marked midt mellom dagnes eGolf/leaf og Tesla S... Isåfall tror jeg det fortsatt vil være ett godt marked for biler med kortere rekkevidde. 350.000-400.000 er veldig mye for en småbil...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tutti

#35
La heller ikke glemme den nye generasjonen elbiler som kommer først: Hyundai Ioniq.

Den kommer allerede i butikkene i september. Vi kan kanskje begynne å bestille den før sommeren. Dersom den får opp til 50kWh batteri og koster rundt 3-400 000, hva gjør det i så fall med prisene på Tesla biler? Hvem vil da kjøpe en bil med f.eks. 70 kWh til dobbel pris? Hvem vil kjøpe brukt 70D med tvilsom kvalitet med mange mnd. venteliste for garantireparasjoner for noe særlig mer når man kan få Hyundai-kvalitet uten slikt tull? Hyundai bruker nok mye av kunnskapene fra KIA Soul. Det betyr kvalitet på alt fra VP til batteriytelser og mye kult utstyr for billig penger.

Vi snakker ikke lenger om "kortreiste" elbiler for fattigfolk. Her kan det bli et skikkelig "børskrakk" for Tesla folket. Potensielle Tesla kjøpere bør vente noen mnd. til prisene og ytelsene på slike nye elbiler kommer på plass.

Bjoris

Har du sett spionbildene av Ioniq? Turn off så det holder, ser helt forferdlig ut, jeg var skuffet da konseptbilen deres helt tilbake til 2012 så veldig lovende ut...

Ellers enig, tror nesten Tesla S er mest utsatt, vi er mange som har brukt "for mye" penger på Teslaen, men jeg tror ikke Hyundia Ioniq blir dødaren dessverre...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:08
La heller ikke glemme den nye generasjonen elbiler som kommer først: Hyundai Ioniq.

Den kommer allerede i butikkene i september. Vi kan kanskje begynne å bestille den før sommeren. Dersom den får opp til 50kWh batteri og koster rundt 3-400 000, hva gjør det i så fall med prisene på Tesla biler? Hvem vil da kjøpe en bil med f.eks. 70 kWh til dobbel pris?
Så en 2wd Hyundai Ioniq med (muligens) 50kWh til 400.000,- skal føre til børsras for 4wd Model S til 2-300.000,- mer? Beklager, men det er jeg ikke helt enig i. Bilene er litt for langt fra hverandre.

Ioniq blir sikkert veldig bra, men ikke helt samme segment. Må også si jeg er spent på hvordan den faktisk blir seende ut mtp. at den skal bygge den i flere versjoner (ren el, plugin-hybrid og gammeldags hybrid)

Og ja - den kan nok teoretisk kjøre lange turer, men jeg ville ikke lagt ut på langtur med bilen fylt av familie og feriebagasje. Ikke før ladenettverket blir mange ganger bedre enn det er i dag. Tesla har ladenettverk over hele europa inkludert i prisen, med ladehastighet 2-3 ganger høyere enn andre merker kan tilby. Vi snakker bortimot fossilbil-fleksibilitet og ladepauser tilsvarende fossil pause på langtur.

Om 5-10 år når andre ladenettverk har fått litt mer fart blir den sikkert en god langtur-kanditat.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Det er helt riktig at SC nettverket er den store forcen til Tesla. Spørsmålet blir om noen kjøper seg inn, kommer Ioniq med 50-60 kWh så er det tenkelig. I motsetning til premium merkene ser jeg for meg at det kan være aktuelt for ett merke som Hyundai, det ville jo være en boost. Audi kan ikke si til sine kunder at bilen må du lade hos Tesla!

Jeg så litt på Bolt lanseringen og det er jo en knøttebil, Ioniq er den eneste som kan være stor nok som familiebil, men mja, har ikke tro på den om disse spionbilden me stemmer!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

#39
Sitat fra: bjoris på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:34
Har du sett spionbildene av Ioniq? Turn off så det holder, ser helt forferdlig ut, jeg var skuffet da konseptbilen deres helt tilbake til 2012 så veldig lovende ut...

Synes da det ikke ser så aller verst ut:




http://www.hegnar.no/motor/artikkel577456.ece

http://www.caranddriver.com/photo-gallery/hyundai-ioniq-evphevhybrid-first-photos-powertrain-details-released#1
Leaf 2012/Aug 160.000 km

evole

Sitat fra: bjoris på fredag 08. januar 2016, klokken 21:39
Det er helt riktig at SC nettverket er den store forcen til Tesla. Spørsmålet blir om noen kjøper seg inn, kommer Ioniq med 50-60 kWh så er det tenkelig. I motsetning til premium merkene ser jeg for meg at det kan være aktuelt for ett merke som Hyundai, det ville jo være en boost. Audi kan ikke si til sine kunder at bilen må du lade hos Tesla!
Hyundai (og Kia) kommer aldri i verden til å kjøpe seg inn i SC-nettverket. Tesla kan ikke ha et reelt ønske om å få andre bilmerker inn. I så fall hadde de skilt ut SC-nettverket i et eget selskap. Å kjøpe tilgang med dagens eierstruktur er utenkelig for en bilprodusent av en viss størrelse. Risikoen er altfor stor.

En nisjeprodusent som eksempelvis Aston Martin kan ende opp i SC-nettverket, men ingen av de større.

Dagens avsporing...  ;)

Øyvind.h

#41
Sitat fra: bjoris på fredag 08. januar 2016, klokken 21:39
Det er helt riktig at SC nettverket er den store forcen til Tesla. Spørsmålet blir om noen kjøper seg inn, kommer Ioniq med 50-60 kWh så er det tenkelig. I motsetning til premium merkene ser jeg for meg at det kan være aktuelt for ett merke som Hyundai, det ville jo være en boost. Audi kan ikke si til sine kunder at bilen må du lade hos Tesla!

Jeg så litt på Bolt lanseringen og det er jo en knøttebil, Ioniq er den eneste som kan være stor nok som familiebil, men mja, har ikke tro på den om disse spionbilden me stemmer!
De andre produsenten burde bite i det sure eplet og gi kundene sine det de fortjener ift ladeopplevelse. De kan hvis de vil. Hva slags risk snakker man egentlig om for konsern med titalls milliarder på bok? Skulle de ikke være i stand til å inngå gode avtaler med aktører som Tesla?

Testet kommersielt nett igjen i dag. For å si det enkelt og greit: det er en god oppskrift på å ta livet av elbilen. Flott for eksosbil-produsenter. Men ikke helt det Tesla ønsker at kundene skal oppleve. Derav etablering av supercharger-nettverket....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Nei det offentlige initiativet er og blir en vits, stort sett ett uttak og ofte slik at Combo ikke kan lade samtidig som CHAdeMO.

Vi kom fra fjellet og skulle lade i Ølen, ikke akkurat verdens navle, men me en Tesla på CHAdeMO adapter måtte planene endres, vi kom ikke hjem til leggetid nei! Med sånt opplegg blir dette aldri allemannseie
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Gnilre

Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:08
La heller ikke glemme den nye generasjonen elbiler som kommer først: Hyundai Ioniq.

Den kommer allerede i butikkene i september. Vi kan kanskje begynne å bestille den før sommeren. Dersom den får opp til 50kWh batteri og koster rundt 3-400 000, hva gjør det i så fall med prisene på Tesla biler? ....
Hyundai Ioniq kommer til høsten, men blir ikke det kun plug-In hybrid ? Jeg vet den kommer som ren elbil også, men har forstått at det er senere, og antar derfor engang ut i 2017, men helst før den nye Nissan Leaf.

50kWh batteri til 300.000 ville blitt en suksess i 2016. 50kWh batteri til 400.000 ville blitt en flopp i 2017 etter mitt syn.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

automat

Produsentene kan ta ut batteriforbedringen på to måter. Bedre rekkevidde, eller lavere nybilpris. Kun i det siste tilfelle vil bruktbilpris påvirkes negativt, noe som tidlige trillinger er et godt eksempel på.

Når man kjøper brukt istedet for nytt, så er det fordi man ikke kan eller vil ta den høye kostnaden ved nybilkjøp. Så en nybil er fortsatt like utilgjengelig, selv om den har blitt bedre.

Klart noen vil ta steget opp til nybil, men i motsetning til fossilmarkedet er det et underskudd på bruktbiler som vil holde prisene oppe. Og så lenge det er et politisk ønske om et skifte til elbil. Og så lenge fossilbilister blir pålagt mer bruksavgifter og begrensinger som datokjøring, så kommer ikke etterspørselen etter brukte elbiler til å bli lavere. Det vil stadig være nye grupper kjøpere, som kommer til å konvertere til EL.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA