Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justering av avgiftspolitikken mot privat ladeinfrastruktur?

Startet av ingrid, mandag 08. februar 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

hemi

Min bitterhet bunner vel ned i at jeg har eid de største SUV'ene du får kontinuerlig i 10-15 år, og altfor mange vil snylte, og lite gjenntjenester, klart det finnes de du har noe tilbake for, har en god venn som jeg har kjørt båten for mange ganger, og nå som min SUV er stjålet og jeg venter oppgjør, låner jeg hans 2016 cayenne når jeg må trekke henger.. så akkuratt der er det greit ;)

Litt off topic, men trodde helt ærlig talt at nye biler var sikre, men fikk høre fra forsikringen at keyless i praksis bare gjorde at den var enda lettere å stjele for de... :/

Men føler ellers at det går litt mest andre veien ;)

Av alle ting var det e-up som "solgte meg" på elbil, hverken tesla eller leaf (sirumpa og kjønnsløs, håpløst design) :p
e-upen gav litt av den golf1/2 gti feelingen.

Nå som jeg har elbil må det jo sies at jeg beundrer rekkevidden på teslaen, og nok brått hadde tatt en slik X, om den tok 3500 og ikke 2100KG, da hadde jeg kunne selge siste fossilbilen også.

arthur

Sitat fra: hemi på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:30

XC70en er altfor veik for å trekke båthenger,....

Det kommer da helt an på vekten på båt og henger?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

hemi

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:33
Sitat fra: hemi på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:30

XC70en er altfor veik for å trekke båthenger,....

Det kommer da helt an på vekten på båt og henger?
Skjærgårdsjeepen min + henger = noen få KG under 3,5tonn som nevnt har jeg derfor alltid eid en stor suv.

XC70 tar vel samme, evnt mindre som en model X gjetter jeg uten å ha undersøkt nærmere.

E_S

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 05. januar 2016, klokken 09:41

2200kg er vel bra hengervekt vel? Må jo opp på C1 (lett lastebil) før man kan kjøre særlig tyngre hengere. Vår  2008 Avensis stasjonsvogn kan trekke kun 1300kg.

Førerkort klasse B og C1 går på tillatt totalvekt på bilen. Inntil 3500 kg = B, 3501-7500 kg = C1, 7501 kg og oppover = C.

Henger er klasse E til disse forskjellige klassene, altså BE, C1E, CE. Grunnregelen er at man uten E til respektive førerkortklasse kan kjøre en tilhenger med tillatt totalvekt 750 kg uansett. Til klasse B finnes det en unntaksregel som går ut på at dersom tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt på tilhenger er inntil 3500 kg har man lov med kun klasse B selv om tilhengeren har tillatt totalvekt over 750 kg.

Standard tilhengerkobling til personbil og påløpsbrems har en teknisk og juridisk grense på 3500 kg totalvekt. Altså kan man - for alle praktiske formål - kjøre med en vogntogvekt på inntil 7000 kg med førerkort klasse BE, fordelt på 3500 kg bil og 3500 kg tilhenger, forutsatt at respektive bil og tilhenger er godkjent for dette.

Førerkort klasse C1 kommer først inn i bildet når bilens tillatte totalvekt er høyere enn 3500 kg.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

psyfoon

Sitat fra: hemi på tirsdag 05. januar 2016, klokken 10:40
2200KG hengervekt er ikke veldig bra

ca samme som en bmw 5 serie.

3500KG har du lov på vanlig B bil med E (henger)

hadde kjøpt en X tvert om den hadde 3500kg, da båthengern min veier det.

Hvilke preferanser du har på hva som er bra hengervekt vet ikke jeg, men til sammenligning kan svigermors 2007 Volvo XC90 D5 trekke max 2.250kg og svigerfars 2004 Landcruiser (som er en rammebil) trekke 2.800kg. Så 2.200kg på en elbil mener jeg må være sensasjonelt bra. Men om model X blir typegodkjent i Norge med den venten kjenner jeg ikke til.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

bromm

Her ble det etterhvert mer snakk om hengervekt enn om prisfall gitt ;)

...back to topic:

BMW i3 holder seg ihvertfall godt i pris. Den har vært i salg i vel 2 år, og i skrivende stund ligger det 50 stk. ute på finn.no : http://m.finn.no/car/used/search.html?make=0.749&model=1.749.2000264&sort=2
Den billigste ligger til 248.900 - det er faktisk mer enn dagens startpris hos forhandler :D

arthur

Kjøpte en Miev sommeren 2014, og den kan jeg vel selge i dag med et verditap som tilsvarer 6-7 prosent per år hvilket er nokså overkommelig.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Bjoris

#22
Det er nok etterhvert vanskeligere å spå prisene på en fossilbil om 5 år enn elbil.

Mange hevder at en nå må vente på den nye som kommer i 2017. Jeg er både enig og uenig. Selvsagt er det en langdistansebil en jakter på så må en vente eller kjøpe Tesla. Men skal en vente for å få så mye billigere kortdistansebil fordi de nye vil føre til priskollaps så er jeg ikke så sikker, det kan slå til, men jeg tror at de nye langdistansebilene blir vesentlig dyrere enn dagens kortidstansebiler.

35000 dollars har det vær snakk om, det er startpris på over 300.000, det betyr at du kommer ikke på veien for mindre enn 350.000 og det er da ca 100.000 mer enn 30 kwh Leaf levert i dag.

Har du en Leaf som er verd 150.000 da så er det ikke logisk at den skal stupe i pris hvis alternativet som da er mye bedre koster 200.000 mer...

Jeg er nesten mer redd for effekten disse bilene vil ha på Tesla S enn på dagens eGolf/Leaf/Soul...

Jeg er derfor svært i tvil på om jeg skal ta ut Teslaen jeg har i bestilling for levering i Aug. Er redd verdifallet blir tøft på den, men så ser en jo også at iallefall Bolt er en knøttebil som ikke er noe reelt alternativ til Tesla for de fleste... Model 3 derimot, men så var det dette med når den måtte dukke opp, kan fort ha blitt mva til den tid...

Jeg kommer nok derfor til å ta sjansen og stuper prisene så er en litt stuck, da blir det for dyrt å bytte opp og det er bare å bruke bilen og få flest km/år å slikke sårene på;)




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Burger

Min plan for å kontre verditapet dersom vi får ok priset 50kw/t om noen år er å beholde elbilen jeg har og pendle den i stykker og bytte bensinbila i en 50kw/t bil. Vi ber på våre knær at bensinbila holder så lenge :-)

Alternativt så kunne Nissan vært kul og gjort bedre batteri tilgjengelig til eldre biler eller det kom 3dje parts løsninger. Forventer Leafen holder i 15 år+ og da er det minst ett batteribytte.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

hemi

Jeg har en 4 uker gammel golf til langt over 300.000, så jeg regner med at det ikke blir noen superdeal økonomisk, gir litt beng, digger bilen og alt utstyret, kan uansett ikke bli værre enn å eie ny mercedes SUV, har jeg 20-30k i året hadde jeg vært henrykt. 50-60.000 er også akseptabelt, 100-150.000 begynner det bli litt kipt.

Ingen dum plan mr burger, å ha bare ha den som "beater" var jo egentlig det den var tenkt som, men har kost meg så mye at det.. ehh har blitt hovedbil.

Har vanligvis utelukkende hatt premium biler egentlig, så er litt uvant, men får GTI og morro følelsen og den virker solid.

E_S

Kjøpte et snaut år gammel USA-Leaf, kjørte den 30000 km/ett år, solgte med 15k i verditap. Kjøpte så en Tesla, kjørte den noen måneder, men litt tvilende til kvaliteten (MYE småplukk!) kombinert med at jeg ikke følte meg komfortabel med å ha så mye penger syltet ned i en bil (enda den ikke var belånt) gjorde at jeg solgte den og gikk 15k i pluss. Kjøpte så helt ny Kia Soul, og ny bil er jo aldri god butikk, men tror ikke det blir så ille..

Ellers helt enig i at elbilen blir hovedbil. Det er ikke noe tvil om at jeg velger elbilen på langtur også så langt det er mulig (og det er det stort sett!), da det å kjøre fossilbilen rett og slett ikke gir meg samme kosefølelsen, bare mest følelsen av å søle bort penger..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

THE

Nå ligger det få brukte Renault Zoe ute på Finn, men det ser ikke ut som prisfallet er speilet høyt for disse. Tror det har en sammenheng med at prisene på nye Zoe har steget ganske mye, i alle fall i prislistene til Renault. Flere andre importører har vel også økt prisene ved nyttår, og det vil vel bidra til høyere bruktpriser også?

Dette betyr derimot ikke at prisfallet vil være like lavt for de som kjøper ny elbil nå. Mye kan skje fremover med styrking av kronekurs, rimeligere produksjon av batterier, teknologisk utvikling som gir betydelig økt rekkevidde for elbiler, innføring av moms og avgifter på elbil, fjerning av en del elbil-goder. Noen av, eller alle, disse faktorene vil nok påvirke både ny- og bruktpriser på elbiler. Det er umulig å si hvordan prisutviklingen for dagens elbiler blir fremover. Det eneste som er sikkert er at det er, og vil fortsette å være, lavere driftskostnader på elbil enn fossilbiler for de som har mulighet til å lade hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trekkoppbil

De eneste bilene jeg kjenner til som skal kunne trekke henger er Model X, og jeg har hørt rykter om at en kassebil fra Citroën skal kunne dra. Hvor tungt de kan dra, kjenner jeg ikke. Ellers kan det finnes noen gamle og spesielle el-biler som kan dra henger.

Det som bestemmer levetida på el-biler, trur jeg er levetida på batteriene, og hvilke innbytteordninger produsentene velger å gå for.

Et par mil til eller fra på rekkevidda, kan bety mye for en el-bil. Om rekkevidda taper seg med ei mil i året, så får det innvirkning på bruksverdien. Helsa på batteriet avhenger i stor grad av åssen bilen er holdt. I alle fall på eldre modeller.

Neste år kan det komme konvensjonelle biler som har det dobbelte av rekkevidda til tilsvarende biler i dag. Nye batterimodeller blir gjerne mindre, billigere, med større kapasitet, og raskere opplading.

Om 2 år kan momsen komme. Muligens trinnvis.

Valutasvingninger kan bety mer enn momsen. Når dollaren er gått opp fra 6 til 9 kroner på 2 år, så kan det få betydning.

Til sjuende og sist er det markedet som bestemmer bruktbilprisene ut fra hva kjøpere og selgere er villige til.

Jeg har hatt en mistanke om at en el-bil til 250 000kr gjerne vil tape seg 100 000kr de 2 første åra. Det er en gjetning fra min side.

Bjoris

Det er fare for stort verdifall på elbiler, de med kortest trekkevidde tror jeg faller mest. Sånn sett er jeg litt usikker på eGolfen og B-klasse som er dyre biler med kort rekkevidde, hvem vil betale mye for slike biler om noen år? Kommer helt ann på prisen på de nye med lengre rekkevidde tenker jeg.

Det viktige er å komme ned i nye prislag, det er mange som har 200.000 som grenser, 150.000 og ikke minst 100.000 så vil det jo være stor forskjell på om bilen oppfattes som mulig å ha som bil nr 1 eller ikke. Bolt er vel antakelig den først som kan oppfattes som bilnr 1 bil og jeg ser for meg at det må være stor betalingsvillighet for det om resten av bilen er grei nok. Min oppfatning er at den er litt liten til å kunne fungere som nr 1 bil for en familie. Sånn sett tror jeg model 3 fort blir den bilen som først virkelig er ett fullgodt alternativ til bilnr 1. KAN jo være Leafen som kommer er såpass mye større enn den gml at den kvalifiserer, men tviler.

Disse bilene må jo være lette og små skal de gå så langt også...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

Sitat fra: ingrid på mandag 04. januar 2016, klokken 19:41
Hei,

Vi skal kjøpe vår første elbil og kommer til å ha den i kombinasjon med en gammel hiace de første to årene. etter det ønsker vi å skifte til en større el-bil som muligens kan trekke henger med båt. vi har følgende spørsmål

- varierer forventet prisfall på elbiler de første fem årene, DVs synker de mest i pris som nye, eller er det sånn at prisfallet er størst rundt 4-5 år, i det garantien på batteriet går ut?
- er det sannsynlig at det kommer elbiler som kan trekke (tunge) hengere, i løpet av de neste to -tre årene?

Hilsen INgrid
Det virker som om dere har et lignende behov som oss, har stilt de samme spørsmålene. Vi endte opp med å ha tre biler. Den gamle hiacen deres tilsvarer den gamle spacewagonen vår. Den tar grovjobbene med å trekke henger og å kjøre langturer. En ny i-MiEV var vår første elbil i 2012. I 2014 røk girkassa på spacewagonen og vi vurderte en stund å kjøpe Outlander phev, men kom til at det var både bedre og billigere med to rene elbiler og heller ta utgiften med å bytte girkasse, så vi kjøpte en ekstra brukt Leaf som kostet oss mindre enn miev'en (utnytt prisfall, kjøp brukt). De to elbilene dekker all daglig kjøring, og fossilen har nok fått noe utvidet levetid pga. ekstremt mye kortere kjørelengde. På samme måte vil kanskje hiacen deres holde ut litt lengre om den bare står parkert?  ;)

Akkurat som dere ønsker vi at den gamle fossilen vår skal holde ut til at det kommer en rimelig priset elbil som kan ta langkjøring + trekke henger. Tesla X blir for dyr, og ingen andre ser ut til å ha planer om dette så det blir nok endel år til. Tror det går minst 5 år før det kommer et billigere nybilalternativ eller at vi får råd til en brukt Tesla X.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA