Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justering av avgiftspolitikken mot privat ladeinfrastruktur?

Startet av ingrid, mandag 08. februar 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

ingrid

Hei,

Vi skal kjøpe vår første elbil og kommer til å ha den i kombinasjon med en gammel hiace de første to årene. etter det ønsker vi å skifte til en større el-bil som muligens kan trekke henger med båt. vi har følgende spørsmål

- varierer forventet prisfall på elbiler de første fem årene, DVs synker de mest i pris som nye, eller er det sånn at prisfallet er størst rundt 4-5 år, i det garantien på batteriet går ut?
- er det sannsynlig at det kommer elbiler som kan trekke (tunge) hengere, i løpet av de neste to -tre årene?


Hilsen INgrid

TM

#1
Det er svært at spå - især om fremtiden er et gammelt sitat som fortsatt er like aktuelt. Verditapet på elbiler er veldig variabelt. Nye modeller med lang leveringstid kan ha tilnærmet 0 verditap i et års tid. Når det nærmer seg modellendringer og leverandørene gir store rabatter for å holde salget av utgående oppe, så kan verditapet bli ubehagelig stort. Selv kjøpte jeg en 15 mnd gml. Citroen Zero i 2013. Kontrakten viste at første eier betalte 188.000, Et verditap på 70.000 på et år gir åpenbart dårlig økonomi. Året etter var imidlertid verditapet nede i ca 10.000. Det viser hvor stor forskjell det kan være på 1. års avskrivning (0 - 30 %).  Over en 3 års periode må man nok være forberedt på litt høyere verditap enn på konvensjonelle biler, men for de fleste utgjør elbilfordelene en større besparelse enn de økte avskrivningene. 

Elmo

Ikke mye hjelp fra meg dessverre :-[ men noen betraktninger:

Verdifall på elbiler har vel så langt vært påvirket kun av tilgjengelighet på nye biler/modeller enten fra samme leverandør eller fra andre leverandører.  Og det har vært forsterket av at leverandører som har vært tidlig ute har overpriset bilene, med desto større verdifall som resultat når det kommer konkurranse fra nye leverandører eller modeller.
Så lenge man ikke vet hva som kommer - og når, så er det veldig vanskelig å å spå verdifall på dagens nye biler. 
Som du er inne på kan utløp av garantien på batteriet være et knekkpunkt for restverdien, men det er absolutt ikke sikkert før man får erfaring med hvor lenge dagens lithium batterier beholder akseptabel kapasitet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Classic bilene holdt en kunstig høy pris helt til ca 2010-2011 når nye generasjonen biler begynte å komme.

Think City er vel skrekk eksemplet med nypris på opp til 260 000 kr og verdi etter 4-5 år på rundt maks 60 000 Kr

e-Up har vel holdt seg best med nypris på 210, og verditap på rundt 20 i året, mens trillingene ligner mer på Think.

Har vel litt med om bilen oppleves som mangelfull og kun selger i mangel på konkurrenter. ie: Classic biler helt til nye kom, Think City helt til "ordentlige" biler kom, Trillingene helt til e-Up kom.

Neste knekk i priser blir vel når VW lanserer sin 150 kW serie med 40-50 mils rekkevidde og 150 km/t ladehastighet. Da er det få grunner til å beholde eksosbilene lengre, samtidig som dagens "bybiler" blir mindre attraktive. I alle fall om de koster like mye å eie som en langturs elbil grunnet lik årsavgift etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

psyfoon

Som med andre biler, jo dyrerer elbil man kjøper, jo større blir verditapet i kroner og øre.
De som kjøpte tvilling i 2011 for 240.000kr ny har hatt stort verditap, mens de som kjøpte i fjor for 150.000kr får kanskje litt mindre verditap i og med at prisene har gått opp 10.000kr nå i 2016. Men det er vanskelig å spå ettersom teknologien går raskt fremover og elbiler fort kan bli gammeldagse når ny modell kommer. Det beste er å sette opp i regnestykket at elbilen er avskrevet innen 5år, altså verdi på kr. 0,- så får du heller ta det du får solgt den for som en bonus, da blir det ingen negative overraskelser  :)

Angående hengerfeste, så kommer Tesla Model X i løpet av 2016 og denne kan leveres med hengerfeste og trekke opptil 2.100-2.200kg. Men nypris blir nærmere 1mill...
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Elmo

Sitat fra: ingrid på mandag 04. januar 2016, klokken 19:41
- er det sannsynlig at det kommer elbiler som kan trekke (tunge) hengere, i løpet av de neste to -tre årene?
Sitat fra: psyfoon på tirsdag 05. januar 2016, klokken 06:42
Angående hengerfeste, så kommer Tesla Model X i løpet av 2016 og denne kan leveres med hengerfeste og trekke opptil 2.100-2.200kg. Men nypris blir nærmere 1mill...
Ja, Tesla er vel den eneste produsenten som så langt har annonsert elbil som kan dra tilhenger, men der er det vel heller ikke snakk om tung henger.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PokerFjes

Et annet aspekt er hvor lenge MVA-fritaket blir værende. Hvis det kommer pang i 2018, så vil det gjøre noe med bruktbilverdien.
Selv har jeg snekret sammen regnestykket mitt ved å sette restverdi etter 8 år (når 70% batterigarantien går ut) til 0kr. Da kan jeg ihvertfall bare få positive overraskelser :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

psyfoon

Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:21
Sitat fra: ingrid på mandag 04. januar 2016, klokken 19:41
- er det sannsynlig at det kommer elbiler som kan trekke (tunge) hengere, i løpet av de neste to -tre årene?
Sitat fra: psyfoon på tirsdag 05. januar 2016, klokken 06:42
Angående hengerfeste, så kommer Tesla Model X i løpet av 2016 og denne kan leveres med hengerfeste og trekke opptil 2.100-2.200kg. Men nypris blir nærmere 1mill...
Ja, Tesla er vel den eneste produsenten som så langt har annonsert elbil som kan dra tilhenger, men der er det vel heller ikke snakk om tung henger.

2200kg er vel bra hengervekt vel? Må jo opp på C1 (lett lastebil) før man kan kjøre særlig tyngre hengere. Vår  2008 Avensis stasjonsvogn kan trekke kun 1300kg.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elbil-1

Mva påslag vil nok ikke gjøre at prisene stiger med 25%

Forhandler/produsent har nok i dag litt kunstig høy fortjeneste og vil justere prisene så de blir spiselige totalt sett.


Elmo

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 05. januar 2016, klokken 09:41
2200kg er vel bra hengervekt vel? Må jo opp på C1 (lett lastebil) før man kan kjøre særlig tyngre hengere.
Jeg har ikke førstehåndsinformasjon, men mener jeg leste her inne et sted at tillatt hengervekt i Norge blir betydelig mindre enn ditt tall som vel gjelder for USA ??  (mulig jeg tar feil).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hemi

2200KG hengervekt er ikke veldig bra

ca samme som en bmw 5 serie.

3500KG har du lov på vanlig B bil med E (henger)

hadde kjøpt en X tvert om den hadde 3500kg, da båthengern min veier det.

tutti

Virker ulogisk å kjøpe elbil til 1 mill. bare for å sleppe en henger av og til.

Øyvind.h

Sitat fra: tutti på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:07
Virker ulogisk å kjøpe elbil til 1 mill. bare for å sleppe en henger av og til.
+1
Mye bedre å låne en bil fra venner/bekjente/naboer de gangene i året det trengs. Eller leie en bil med hengerfeste på nabobil.no Der er det jo svært billig å leie.

Alternativt - om man må ha hengerfeste og synes en mill er for mye så går man for en sparsommelig utstyrt X70 eller X90. 70``en bør komme inn på ca 680" med hengerfeste. 90``en bør komme inn på 790" med hengerfeste. Dvs langt under en mill.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hemi

Basere seg på snylting har jeg ikke sansen for. Men jeg har jo lagt merke til tendensen at mange folk synes det er greit å spørre, da jeg alltid har hatt stor SUV selv.

XC70en er altfor veik for å trekke båthenger, aner ikke om xc90en tar nok heller, uansett er begge ekstrem lite tiltalende volvoer.

Positive er at nye x5, og cayenne, og q7, og rangerover osv, alle tar 3500KG henger nå! x5 og cayenne veier vel mindre enn tesla model x også?

Øyvind.h

Sitat fra: hemi på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:30
Basere seg på snylting har jeg ikke sansen for.
Synes selv det er bedre å gjøre gjensidige tjenester istedenfor å snylte, men det er nå meg. En tjeneste er en annen verd.

Men klart - om man byttelåner med en Tesla er det strengt talt den med eksosbilen som snylter  8) Og selv Leafen ender fort med å konvertere folk som låner.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA