Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finnes det egentlig en reel vilje til å gjøre noe for miljøet???

Startet av ludo, mandag 08. februar 2016, klokken 19:23

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 06. januar 2016, klokken 08:17
Det blir helt feil om husholdninger som bruker mer strøm skal betale ekstra for dette.

Det skal du ikke være sikker på. Dersom din elbil er grunnen til at områdetrafoen må oppgraderes, så kan det hende at du får en del av regninga. Jfr, ditt hus er det siste/nyeste som bygges i gata - du får oppgraderingskostnaden.

Jeg kan se det som urimelig at min nettleie går opp fordi du skaffer deg elbil.

ludo

Hvis jeg ønsker å varme opp huset med panelovner, tviler at jeg får en regning for oppgradering av trafo pga det?

3irikur

Sitat fra: KjellG på lørdag 09. januar 2016, klokken 15:43
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 06. januar 2016, klokken 08:17
Det blir helt feil om husholdninger som bruker mer strøm skal betale ekstra for dette.

Det skal du ikke være sikker på. Dersom din elbil er grunnen til at områdetrafoen må oppgraderes, så kan det hende at du får en del av regninga. Jfr, ditt hus er det siste/nyeste som bygges i gata - du får oppgraderingskostnaden.

Jeg kan se det som urimelig at min nettleie går opp fordi du skaffer deg elbil.

Har du kilde på dette? Jeg kan ikke se for meg at de har lov til å kreve betalt av private fordi de er dråpen som får begeret til å renne over...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

ludo

Jeg leste rask igjennom pdf dokumentet, slik jeg tolket den, skal ikke oppgradering kost dekkes av kunden ved normal bruk.

Hva er normal bruk? Er ladning av el bil normal bruk? Jeg vil vel si å varme opp huset med panelovner er normal bruk?

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på lørdag 09. januar 2016, klokken 16:03
Sitat fra: KjellG på lørdag 09. januar 2016, klokken 15:43
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 06. januar 2016, klokken 08:17
Det blir helt feil om husholdninger som bruker mer strøm skal betale ekstra for dette.

Det skal du ikke være sikker på. Dersom din elbil er grunnen til at områdetrafoen må oppgraderes, så kan det hende at du får en del av regninga. Jfr, ditt hus er det siste/nyeste som bygges i gata - du får oppgraderingskostnaden.

Jeg kan se det som urimelig at min nettleie går opp fordi du skaffer deg elbil.

Har du kilde på dette? Jeg kan ikke se for meg at de har lov til å kreve betalt av private fordi de er dråpen som får begeret til å renne over...

Hvis du ønsker mulighet for økt effektuttak kan de kreve anleggsbidrag. Også for nytilknytning, om det kreves større trafo. Så om 4 hytter kobles seg til eksisterende trafo og det er kapasitet nok slipper du unna. Så kommer du som nr. 5 og vil koble deg på men kapasiteten er for lav. Da må du ut med anleggsbidrag for oppgraderingen.

http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/KALENDER/Foredrag%202012/Brukerm%C3%B8te%20spenningskvalitet/1_04_Bjornar%20Fladen.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

SitatHvis du ønsker mulighet for økt effektuttak kan de kreve anleggsbidrag.

Gjelder dette også når du setter opp ny stikk (f.eks cee), uten å øke hovedsikring?

Ellers vet jeg at det stemmer det du skriver over jkirkebo. Livet er urettferdig, bare til å venne seg til det :-)

Jeg er litt sosialist av meg og mener at strømnett og fiberlinjer skulle vært statseid.

Når ble strømnette privat i norge? Så en graf på instalerte trafoer som, etter et årstall droppet det veldig. Tipper det var når det ble privatisert.

ludo

I linken til jkirkebo står det:
Sitat
Alle eksisterende kunder har rett til å benytte hele sitt potensielle effektuttak (hovedsikring)

Da er vel saken grei da?

Homecast

Sitat fra: ludo på lørdag 09. januar 2016, klokken 18:54
I linken til jkirkebo står det:
Sitat
Alle eksisterende kunder har rett til å benytte hele sitt potensielle effektuttak (hovedsikring)

Da er vel saken grei da?

Nei, om du leser min PDF så ser du at elbil lading over en gitt effekt ikke er å annse som normal lading.
De fleste setter grensen på 20A, mens agder energi krever melding for alt over 10A.

Normalt bruk er for å holde deg varm (utenom gjennomstrømningsvarmere som er kraftige saker), lage mat og få lys i lampa di.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

pudderjagar

Til priate boligar har everket leveringsplikt. Da betyr at dei ikkje kan kreve anleggsbidrag for tilknyttning første gang. (men ingen regel uten unntak!! Velger du å flytte ut i huttaheiti så må du nok gå ein god del rundar med everket for å få straum) Men da er ikkje sikkert du får den størrelsen på overbelastningsvernet (hovedsikringen) som du ønsker. Men skal du utvide så kan dei forlange da.

Når da gjeld hytter så kan dei kreve anleggsbidrag ved første tilknyttning. Til og med hvis lingja blåser ned og det bare er ei hytte på lingja kan dei kreve anleggsbidrag for reperasjon sidan dei ikkje har leveringsplikt til hytter.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ludo

SitatTil priate boligar har everket leveringsplikt.

Har du noe referanser til det? Linken til jkirkebo sier noe annet.

ludo

#25
SitatNei, om du leser min PDF så ser du at elbil lading over en gitt effekt ikke er å annse som normal lading.
De fleste setter grensen på 20A, mens agder energi krever melding for alt over 10A.

Hvem er det som definerer hva som er normalt eller ikke? Er det nettleverandør? Kan vel umulig være nettleverandør som skal bestemme hva som er normal bruk i et hjem? Er det slik at NVE har siste orde i en slik sak?


Rav4_EV

Det er forskjell på å melde inn ny belastning og å nekte å koble inn ny belastning.

NVE er helt tydelig på at for husholdninger er det fri bruk opp til hovedsikringer.

Mange steder er det inkludert i mitt nabolag er det flere hus med kun enfase fremføring. Skjevbelastning er dermed et faktum uten at det er et problem. Husene med enfasekobling er selvfølgelig tilkoblet med variasjon slik at dette "nuller" seg ut i trafokretsen.

For de som blir nektet en elbilladeuttak i ønsket effekt er det bare å påklage det lokale everkets vedtak til NVE. Da slipper man all denne "teorien" om det er NVE eller det lokale everk som bestemmer.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ingeniøren

#27
Apropos nettleverandører. Fikk regning i går rundt 400 kr i strøm og drøyt 800 kr i nettleie - forbrukerstyrt marked - jommen sa jeg smør.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 09. januar 2016, klokken 19:15
Til private boligar har everket leveringsplikt.

Mener å huske en øy i nordnorge, den ene etter den andre av de fastboede flyttet bort. Da det var én fastboende igjen, pakket el-verket sammen linjer og trafo. De gadd ikke bære linjekostnaden for én forbruker. Leveringsplikt?

Ad rettferdighet: min far fikk tilbud om strøm av Røros el-verk. Han måtte koste ca 1 km stolpekurs selv. Når han var tilkoblet, overtok ("stjal") elverket stolpene kostnadsfritt og kunne koble til nabohytta "gratis".

pudderjagar

Ingen regel utan unntak. Da ser ut til at everkene prøver å kvitte seg med kunder. Om dei har lov til da er vel meir usikkert, men kven vil vel ta opp kampen med dei store. Når bygder vært avfolka så er da ofte eldre som set igjen og dei orkar ikkje alt bråket.

Sist eg hadde ei sak der everket ikkje ville gje meg straum så måtte eg henvisa til leveringsplikta. Og då kom dei. Eg veit ikkje kor mykje anleggskostnadane var her men at dei var over 30 000 kr trur eg. Men da er nokre år sida no.

Ser at hjå BKK som er min kraftleverandør så strammar dei inn enno meir frå 1 januar i år. Her har da vore 30 000kr i bunnfradrag ved nye tilknyttningar. No er den sett til 0 kr. Men kommunane tek ut STORE utbytte frå BKK. Får me eit 100% markedsstyrt straumnett i Norge så kan da værta både dyrt og skummelt for forbrukarane. Heldigvis er da eit stykke igjen til da!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA