Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finnes det egentlig en reel vilje til å gjøre noe for miljøet???

Startet av ludo, mandag 08. februar 2016, klokken 19:23

« forrige - neste »

ludo

Leser til stadighet at folk må søke for 32A ladepunkt. Har elektrikker plikt til å melde fra til nettleverandør om hva kurs han instalerer i et hus? Er det noen lov som hindrer elektrikker til å legge opp en 32A kurs uten å melde fra til nettleverandør? Gjelder dette bare 1-fas 32A eller også 3-fas 32A?

Når jeg instalerte 1-fas 32A i mitt hus, var det ikke noe spørsmål. Jeg spurte elektrikker angående nettleverandør, han sa at hvordan han legger opp strømmen inne i huset hadde ikke de noe med...

Gliderman

Fikk lagt opp 32A kurs til jacuzzi og det var ikke spørsmål om melding til nettleverandør. Dette var heller ikke noe tema når samme firma godkjente en 32A kurs ut til garasjen for elbil lading.

Er nok endel forskjellig praksis på dette området.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ludo

Jo, men har nettleverandør noe juridisk som bestemmer hvordan du bruker strømmen i ditt eget hjem?

ludo

Er det ingen elektrikere her inne som har noen kommentar på dette?

Homecast

Ja, så lenge det går utover kvaliteten på deres nett. Legger ut info når jeg kommer på jobb imorgen.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Presentasjon fra Agder Energi.

Personlig mener jeg at nettselskapet har gitt kunden en OV som må stå i stil til hva han faktisk kan få levert av strøm.
Dette er vist ikke nettselskapene enige i.

Forøvrig så har Hafslund satt en grense på 20 A (håndheves ikke altfor kraftig), i grenlands områdene så må det søkes, men dette er litt mer for å faktisk ha peiling på hvor elbil laderene er, i oppland/hedemark er det satt mange steder maks grense på 20A.

Det er fryktelig mange installatører som ikke er oppdaterte, og derfor får man tilfeller hvor noen sier at det har ikke netteier noe med, mens andre forteller at det er begrensninger.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

tutti

Jeg fikk nei i Østfold til å legge opp en 32A ladeboks i et helt nytt anlegg. Måtte istedenfor velge 3 fase 16A.

elbil-1


Trekkoppbil

Åssen fungerer det juridiske her?

Har ikke e-verkene leveringsplikt?
Kan de begrense den på denne måten, og hvilke hjemmel har de for det?

Om man ikke finner ut av det på noen annen måte, så kan man muligens spørre NVE om hvilke konsesjonsvilkår e-verket har, og om e-verket kan komme med en sånn begrensning.

Ingeniøren

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 06. januar 2016, klokken 01:36
Åssen fungerer det juridiske her?

Har ikke e-verkene leveringsplikt?
Kan de begrense den på denne måten, og hvilke hjemmel har de for det?

Om man ikke finner ut av det på noen annen måte, så kan man muligens spørre NVE om hvilke konsesjonsvilkår e-verket har, og om e-verket kan komme med en sånn begrensning.

E-verkene har ikke tatt inn over seg at vi er på vei inn i en annen tidstalder. Det vil går mer strøm til fordel for mindre fosilt drivstoff og det forutsetter en utbygging av kapasitet. Det koster og i stedet setter de begrensninger og forsøker å styre belastningen til andre tider på døgnet med ny prispoiltikk. Det får seile sin skjeve gang da Kommune og (Stat), som burde ta på seg ute stemmen, sitter på eiersiden og tar utbytte....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbil-1

Det blir helt feil om husholdninger som bruker mer strøm skal betale ekstra for dette.

Myndighetene vil at elforbruket skal opp / erstatte fossilt brennstoff - og å ha tariffer som straffer dette blir helt feil. Netteierne har jo som oppgave å bygge nettet ut fra forbruket og har fått nettleie for dette i årevis - som istedenfor å bli brukt til å forsterke nettet tilsynelatende har gitt eierne utbytte.

Strømforbruket nå og for 50 år siden er fundamentalt forskjellig og vil være det om nye 50 år - dette må nettselskapene langtidsplanlegge for og legge inn i utbygging/oppgraderingsplaner for nettene.

jeg ser heller ikke helt forskjellen på å sette på en elbil til lading med 20-30A og å skru på 10 panelovner fra natt/dagsenking...



ludo


Homecast

Forskrift om leveringskvalitet
(FoL)
• Kom i 2005. Siste endringer fra 1.1.2014
• Omfatter tilgjengelighet – avbrudd
• Og spenningskvalitet
• Tilgjengelighet krever kvalitet og tilsyn på elanleggene
og beskyttelse mot klima og natur – unngå utkobling
• Spenningskvalitet satte fokus på kundens
spenningsforhold med grenseverdier for netteier og
bruker
• Omsatt til planleggingsgrenser ved dimensjonering av nett
• Gir kvalitetssjekk på valgt dimensjonerende effekt for hver bolig

De legger seg på denne forskriften.
Konsekvensen blir at du som sluttkunde ikke skal tilknytte apprater som gjør nettet dårligere for andre. (pga feks dårlig opprustning av anlegget over lengere tid hos nettselskapet)

Noen er blandt annet mer glade i å ta ut utbytte enn å oppgradere sitt nett....... MEd de konsekvenser at nettet ikke er sterkt nok til lading av elbiler ved høye strømstyrker.
leser du i vedlegget jeg la ut beskriver de endel der.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

ludo

Hvis jeg ikke skjevbelaster hovedkursen inn, er ikke da nettleverandør pliktig til å levere den strøm som hovesikring er dimensjonert for?

Hvis jeg på en kald vintersdag slår på alle panelovner i huset og belaster hovedkursen inn maks, er da dette ikke lov?

Homecast

Sitat fra: ludo på onsdag 06. januar 2016, klokken 11:45
Hvis jeg ikke skjevbelaster hovedkursen inn, er ikke da nettleverandør pliktig til å levere den strøm som hovesikring er dimensjonert for?

Hvis jeg på en kald vintersdag slår på alle panelovner i huset og belaster hovedkursen inn maks, er da dette ikke lov?

Du missforstår litt med vilje og vil ikke forstå...

Enfase laster som er tunge inn og ut er noe helt annet en termostatstyrte panelovener og andre laster. les igjennom en gang til, gjennomstrømningsvarmere osv er et problem.
Jeg har lagt ved PDF filen, les det som står
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA