Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh

Startet av Elipeli86, mandag 08. februar 2016, klokken 16:56

« forrige - neste »

Elipeli86

Hei.

Jeg kjøpte min Nissan Leaf (2013) modell i november og jeg vet at batteriet ikke er super imponerende om vinteren, men jeg syntes mitt detter så voldsomt fort. Jeg får også forskjellige laderesultat, som f.eks: Når jeg lader i garasjen i borettslaget og på Flesland lufthavn (ute) så stopper den på 114 km, men på julaften ladet jeg bilen i en privat garasje og da jeg skulle kjøre var den på 126 km og ladet fremdeles. Er dette normalt?
Og jeg sliter også mye med dugg på rutene/is på innsiden og så mye ikke utsiden nå når det har vært kaldt, er dette også normalt? Bilen hadde gått 4000 km og var importert fra Sveits da jeg kjøpte den, men det skal ikke ha noe å si.

Jeg setter pris på all informasjon jeg kan få  :)

Homecast

KM kan du ikke stole på. Den baserer seg på forbruk de siste kilometerene og vil dermed variere etter tempratur og om du har kjørt opp bratte bakker eller på motorvei i høyere hastighet.

Dugg kommer av fuktighet, slå av deg på beina, bruk AC og om det er riktig ille, så er kattesand bra for å absorbere fuktighet
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

AppleKnocker

Det virker som duggproblemet er veldig kraftig hos enkelte, men ikke hos andre. Hva skyldes dette?

Jeg har nesten aldri dugg i bilen og mistenker at det skyldes følgende:
- Skifter pollenfilter ofte
- Gummimatter på gulvet
- Kjører sjelden med flere enn én i bilen

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjølseth1

Ser på jobb bilene våres at hvis man kjører med AC så dugger det så fort man skrur det av. Men bruker vi ikke AC fra morgen så får vi aldri dugg
Jo hei å det går

acenta

Maxima

Resirkulering av kupéluften skaper lettere dugg, skru over til friskluft utenfra når duggen kommer. Sett gjerne en bitteliten åpning øverst på vinduene også, samtidig som du har vifta på maks, så får du luftet du bort mye av den fuktigste lufta.

Fuktigheten kommer gjerne fra fotbrønnen/gulvmattene/våte sko/snø, så unngå varme på bena for å hindre fordamping når problemet er der. Ellers er det smart å kjøre varmen ned, da får du tørket opp. En bonus er at varm luft stiger, slik at det gir en jevn varmefølelse i kupéen.

Trekkoppbil

Bilen har en knapp for avdugging av vinduene. Som regel blir duggen borte på sekunder etter man har trykket den. Knappen er vel flytta til høyre på 2013 i motsetning til dette bilde:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA