Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6/ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Startet av Thomas Magnussen, mandag 08. februar 2016, klokken 14:20

« forrige - neste »

Thomas Magnussen

Noen andre her som sliter med at bakruten til enhver tid er dekket av fukt og evt hvordan har dere løst dette?

Føles litt feil å alltid måtte kjøre med varmetrådene i bakruten på, slik var det aldri på BMW'en ....
P85D mars 2015

petersv

Er nok fukt i bagasjen som er skyld i dette. Da kondenserer dampen på den kalde ruta. Sikkert lekkasje i baklykter el.  lign. Sjekk om det er fuktighet i tepper etc.

Cookie Monster

Sjekk om det er vått noen steder bak. Skal ikke dugge slik så kan være du har lekkasje et sted. Vanlige steder er fra panotak og inn bakluka ved lyktene som ofte renner inn i bilen når du åpner luka.
2015 P85D

Thomas Magnussen

#3
Tesla har faktisk fuget opp baklyktene uten at det gjorde noen forskjell, de har også byttet ut listen (som var dugget..kjent feil etc..).

Nå skal de ta panotaket igjen da det kom noen dråper på passasjeren min her i høst, men det får de ikke gjort nå pga Tesla har gått tom for deler vistnok (rammer til panotaket..).

Får demontere å sjekke om det er fukt under tepper bak, har sjekket under bakovervendte stolene og det er ikke noe "vann" eller fukt der.

Lurer litt på om det er noe inne i taket bak som jeg ikke kommer til... .litt skeptisk til å begynne å "SKRU" på bil som er under 1 år gammel :)
P85D mars 2015

Muffinman

Tre steder du kan sjekke:

1. Utsparingen hvor låsen til bakluka går nedi.
2. Ved åpning, kommer det vann ut av eller henger det dråper rundt knapp/håndtak i kanten på luka?
3. Teppet i "brønnen" i bakluka.

Finner du fukt på 1. eller svarer ja på 2. er det en lekkasje i bakluka. I så fall havner fuktigheten ved 3. Er det vått nede i brønnen bør du kjøre uten dekselet over brønnen og hattehylle slik at det får mulighet for å tørke ut. Å sette bilen i campermode med varme noen timer vil hjelpe da utløpene til klimaanlegget ligger bakerst i sidene (klaffeventiler). Man får dermed luftstrøm over området.

Thomas Magnussen

1. Nei tørt og fint der.
2. Nei, lirket på de og det virker ikke som det er noe vann der.
3. Nei helt tørt under bakovervendte setene og under plast matten der (som også er tørr og fin).
P85D mars 2015

Mippen

Min ser også slik ut. Kan ikke finne noe vått bak men bilen skal inn pga. lekk pano tak. Oppdaget i dag en dråpe med vann fra høytaler greien i bakdøren, men vet ikke om det har rent fra glasset og ned.
Fremtiden er elektrisk.

kamikaze

Kjører du med range mode på?

Jeg opplever noe av det samme hvis jeg har våte klær og/eller snø på sko når jeg setter meg inn i bilen og range mode er aktivert da den begrenser/slår av AC ofte.
Men når jeg slår av range mode så forsvinner duggen ganske kjapt fra bakruten
Stavanger

cairnz

Hvis det ikke er fultig bak der normalt så er det du som drar med fukt inn, f.eks våte/snødekte sko/klær. 
Det du har på vinduet der forsvinner jo på null og niks med varmetrådene..
Elbilist

Thomas Magnussen

Kjører ikke med range mode. Var minusgrader her i går (Bergen), ikke våte sko eller klær.
Som sagt BMW 525en fra 2008 hadde aldri slike problemer, så "NOE" gjør at denne ruten veldig ofte er dekket av fukt.

Det eneste jeg kan tenke meg det kan komme av er soltaket, at det ligger noe fukt inn under taktrekket og det er synderen for fukt på bakruten.
P85D mars 2015

Muffinman

Vi har to Model S (uten panotak, vet ikke om det er relevant), og ingen av dem har slik fukt. Den ene er rullet snart 100.000km og er på sin tredje vinter. Varme i bakruta er svært sjelden brukt, og når noen tar med seg fukt inn i bilen via klær eller skotøy forsvinner alltid før neste kjøretur. Her er det sannsynligvis noe muffens. Men du kunne jo prøve noen timer i campermode/klima på og sett om det kom vekk, og prøvd å legge merke omstendighetene hvis det kom tilbake.

HelectriC

Sitat fra: Thomas Magnussen på mandag 04. januar 2016, klokken 14:09
Kjører ikke med range mode. Var minusgrader her i går (Bergen), ikke våte sko eller klær.
Som sagt BMW 525en fra 2008 hadde aldri slike problemer, så "NOE" gjør at denne ruten veldig ofte er dekket av fukt.

Det eneste jeg kan tenke meg det kan komme av er soltaket, at det ligger noe fukt inn under taktrekket og det er synderen for fukt på bakruten.

hellingen på Model S sin bakrute er ganske flatt, hadde du en stasjonsvogn eller sedan BMW? kan forskjellen ligge deri? Jeg hade og en del fukt, men la in en pose Silica Gel i muggholderen mellom stolene og nå er det ikke noe problem lengre. Veldig stor forskjell om jeg kommer fra trening, da dugger alt igjen, men der kommer dampen fra mer kjent område ;)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

vnm

Jeg får av og til dugg på innsiden. Kommer og går. Mistenker at det har med "oppgraderingen" av klimaanlegget som kom med SW 7.0. Jeg har 7.77, og den gir som kjent problemer med innvendig temperatur for de fleste...

Løser seg alltid med manuell styring av klimaanlegg eller å sette på varmetrådene. Håper på permanent fiks når jeg en dag får oppgradering av SW.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Elbil fundamentalist

Tekstilmatter om vinteren gav meg mye dugg problemermed Leafen. Dette kombinert med mange småturer gir ikke bilen nok tørketid innvendig.
Prøv å ta en litt lenger tur med med varmeapparat på full guffe med varmetråder på. Det burde hjelpe om det ikke er lekkasjer selvfølgelig.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Thomas Magnussen

Jeg hadde en E61, stasjonsvogn men aldri dugg på noen av rutene.
Tipper egentlig at det er soltaket som er synderen, og det har jo de ikke kunnet reparere siden august/sept 2015 pga mangel på deler så....

Tror jeg vil sterkt anbefale Tesla uten soltak ja :)
P85D mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA