Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Kåre_S, søndag 07. februar 2016, klokken 22:21

« forrige - neste »

Kåre_S

Jeg har bestilt en Nissan Leaf 30 Kwh Tekna 2016 m 6.6 kwh lader som blir levert om to måneder. I den forbindelse spør selger om jeg skal ha hjemmeladestasjon til garasjen. (Jeg har ikke et kjøremønster som krever 4-5 timers lading)
Men jeg sitter igjen med et inntrykk at dette er den beste løsningen for batteriet. Men på konkrete spørsmål om dette får jeg bare Mikke Mus svar. 
Det er derfor jeg spør her på forumet :

ER det slik at batteriet ikke har godt av å bare bli ladet gjennom "vanlig stikkkontakt"? Vil jeg etter noen år bli anbefalt å legge inn en slik hjemmelader ?
Og hvor billig kan jeg få en hjemmelader til Leaf inkl montering?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

zyp

Hvorvidt du lader med 2.3kW fra schuko eller 6.6kW fra hjemmeladestasjon har ingenting å si i forhold til levetiden på batteriet, begge deler er lave ladestrømmer i forhold til størrelsen på batteriet.

En hjemmeladestasjon gjør i utgangspunktet ikke noe annet enn det kladden på en ladekabel gjør, du får bare en redusert brannfare ved å ha den fast tilkoblet i stedet for plugget inn via et støpsel.

kos

Du har kjøpt deg en fin bil og for å ha det på den lette og sikre siden få montert en ladeenhet som er dimensjonert og sikret for elbiler - så får du et uproblematisk bilhold. - for å si det enkelt en billig forsikring.

elbil-1

Spør også selger hva slags ladestasjon det er snakk om.

Er det en 3,6KW eller 6,6kw ladestasjon du får tilbud på?

Hvis du får tilbud på en 3,6KW - så er det bare en fastmontert "ledning"...

Da kan du like gjerne bruke den medfølgende 10A ladeledningen på en egen kurs i garasjen.


elektrolux

Den medfølgende ledningen fungerer i de fleste tilfeller utmerket som "hjemmeladestasjon"

Du bør likevel sjekke at det ikke oppstår varmgang noe sted i kursen som følge av bruken. Det være seg i selve stikket, men også i koblingspunkter langs kursen.

Rundt 70% av elbillistene lader på denne måten, oss inkludert.

Ønsker du likevel en ladestasjon har vi meget gunstige priser på semiportable ladestasjoner. Disse er pr. definisjon en ladekabel siden de kommer med jordsensing og kort tilkoblingskabel med påmontert støpsel. Det betyr igjen at du kan montere den selv uten ekstra kostnader forutsatt at du har et strømuttak å koble deg til.

Mest lading overalt får du ved å kjøpe en ladekabel, f.eks vår Spark Sense16-1:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler 

som gir inntil 16A lading både hjemme og borte der du gjerne har minst tid å lade. Da kan du henge originalkabelen hjemme permanent, og likevel ha tilgang til 16A lading ved behov. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elbil-1

En bekjent fikk en slik "ladestasjon" - og det var bare en 16A "boks" med fast ledning, så ikke noe bedre enn en vanlig ladekabel altså, bortsett fra at den var fast tilkoblet.

Avhengig av hva du har mulighet til i sikringsskapet, ville jeg ha montert en stikkontakt i garasjen (ikke noen "ladestasjon" fra forhandleren) Den stikkontakten blir vel også momsfri om den faktureres sammen med bilen.

har du 400V i sikringskapet - monter en rød 3-fas industristikk på enten 32 eller 16A

har du 230V - monterer du en blå 3-fas stikk på enten 32, 25 eller 16A.

Så kjøper du en passende ladekabel, ladestasjon eller hva du selv ønsker og synes er økonomisk gunstig.
Du finner mange på siden til elektrolux eller andre steder.

har du 16A/230V - kan du kjøpe en standard 16A ladekabel med blått schuko støpsel. f.eks. denne: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladekabel-16a-cee-til-type-1-1?tm=ladekabler


har du mer enn det, de andre alternativene, må du ha en liten ladestasjon - f.eks. denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner

Til denne må du også ha en ladekabel fra type 2 - type 1. Men da kan du også lade en hvilken som helst elbil så og si fra denne ladestasjonen.

eller andre ladestasjoner som kan gi deg mer enn 16A ladefart til bilen din ved å koble de til mer enn bare en 16A stikk.

ludo

Sakteladning er ikke bra for batteri.. Skal finne ref. senere. Jeg ladet selv med 16A, og tenker ikke noe mer over det. Uansett tror jeg ikke det er noe problem, kulda i Norge gjør levetiden mye lengre :-)

Homecast

Kjøper du gjennom forhandler, enten 3,7 eller 6,6 så har du fordelen med at det som er på kontrakten er mva fritt, dette har du ikke muligheter til senere.

I tillegg er dette en Mode 3 lader som da også er sikrere enn disse Mode 2 laderene som har blitt forespeilet tidligere her.
Du får da en fastmontert veggboks, med egen dedikert kurs montert etter de nyeste forskiftene.

Derimot er det ikke nødvendig for garanti eller lignende.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

kVArh

I følge KIA:  Normallading anbefales for å holde batteriene i optimal tilstand.

Normallading:
1) Normallading ved en ladestolpe eller veggboks (opp til 100%).
2) Lading med ICCBkabelen (vanlig jordet kontakt).

Ordrett avskrift fra tilleggsinformasjon jeg fikk mast meg til ved kjøp av KIA Soul 29/12 2015.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Trekkoppbil

Ja, jeg er enig i at man bør ha rød kontakt i garasjen, hvis man først skal ha ut elektrikker. Noen få biler har likeretter på 3-fase, og dersom små DC-ladere på 10 eller 20kw blir kurante å kjøpe i framtida, så kan du trenge 3-fase å mate dem med.

Men i praktisk bruk har jeg erfart mye trøbbel med røde konakter, så jeg har gått over til enfasekontakter i stedet.
De fleste biler har likeretter på bare en fase.
I garasjen vår var det bare 2 stk røde stikkontakter opprinnelig. Om vi skulle lade 2 biler, enten via ulike kombinasjoner av shuko-uttak på kombistikkene, og overgangsadaptere til en fase, så hadde vi aldri oversikt over hvilke faser man brukte, inntill jeg fant ut at sikringen gikk uansett hvordan vi lada 2 biler. Konklusjonen var at vi lada fra samme fase uansett hvordan vi kopla oss til. En periode lada jeg hver bil med 8A, og da kunne vi lade 2 biler, men det er ikke så lurt.

Clas har en forgreining hvor man har uttak for hver fase, og på den måten kan man holde fasene adskilt og lade 3 biler: http://www.clasohlson.com/no/3-veis-grenuttak-CEE-Schuko/36-3292
Problemet med denne er at shuko-støpselene blei litt varme, og de kom opp i 50grader celcius. Å lade flere biler å en 1,5mm2-sladd trur jeg går bra. Jeg liker ikke løse skjøtestykker på denne måten, og jeg har ikke klart å finne denne typen forgreining med enfase industrikontakt.

Nå har jeg heller fått trikkeren til å sette opp 2 enfase-kontakter som dette i garasjen: http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44/1578111/Product.html og en lignende utenfor, og jeg fikk ham til å sette dem på hver sin fase, og det fungerer greit å lade 3 biler på 16A nå. Biltema har en overgang til schuko-kontakt som ikke blir varm: 44571 Jeg tur vi målte litt over 20grader celcius på 16A belastning.


KjellG

Det er vel ikke direkte de røde kontaktene som er problemet?

Dersom en bruker sine faste tilkoblingskabler, kan en bytte om litt på ledningene i rød-kontakten og tappe fra forskjellige faser. Alternativt kan en bytte om i støpselet.

nie

Sitat fra: ludo på mandag 04. januar 2016, klokken 07:40
Sakteladning er ikke bra for batteri.. Skal finne ref. senere.
Det har ikke jeg hørt om før. Fint om du  har noen kilder/referanser for utsagnet.

spaceman

Sitat fra: nie på mandag 11. januar 2016, klokken 21:19
Sitat fra: ludo på mandag 04. januar 2016, klokken 07:40
Sakteladning er ikke bra for batteri.. Skal finne ref. senere.
Det har ikke jeg hørt om før. Fint om du  har noen kilder/referanser for utsagnet.
Høres veldig merkelig ut at saktelading ikke er bra for batteriet, høres ut som noe svada fra en ivrig selger som gjerne vil at du skal kjøpe en 16A/32A ladestasjon istedet for å bruke ladekladden som følger med.

sjossang

Sjekk også med bilforhandleren før du får bilen - jeg sjekket hva lokal elektriker skulle ha for 32A Saltoboks (572) og fikk tilbud på 20.000,- ferdig installert.

Fra BNH har de tilbud på tilsvarende boks til rett under 13.000,-, ferdig installert. (usikker på om dette var Salto-boksen).
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

tutti

#14
Sitat fra: sjossang på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:47
Sjekk også med bilforhandleren før du får bilen - jeg sjekket hva lokal elektriker skulle ha for 32A Saltoboks (572) og fikk tilbud på 20.000,- ferdig installert.

Fra BNH har de tilbud på tilsvarende boks til rett under 13.000,-, ferdig installert. (usikker på om dette var Salto-boksen).
Avstand fra sikringskapet til ladeboksen har også betydning for prisen. En saltoboks koster ca. 8500 +mva. uansett hvem som monterer den. Kjøper du en ladeboks som også finnes i mange næringsområder (mye salto bokser) så har du også en "universalnøkkel" som er kjekt å ha hvis magnetlåsen på ladekablen krangler.

Senest forrige uke måtte jeg hjelpe en Leafeier som ikke fikk løsnet ladekablen utenfor et kjøpesenter. Med min saltonøkkel og løse ut sikring inni boksen, så var det løst. Uten nøklen min så hadde Leafeieren stått i kulda og ikke kommet seg løs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA